Dálniční známky i mýto od ledna opět zdraží. Cenu nově určují inflace a délka sítě
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Od ledna dojde k navýšení ceny dálniční známky o zhruba tři procenta, tedy v případě roční známky o vyšší desítky korun. Uvedl to ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Podruhé totiž zafunguje valorizační mechanismus, který se odvíjí jednak podle inflace, ale také podle meziroční změny délky dálnic, které eviduje ministerstvo dopravy. Podle Kupky je mechanismus spravedlivý a předvídatelným způsobem přináší peníze do státního rozpočtu. Konkrétní údaj o navýšení bude podle ministra znám na konci podzimu.
Navýšení cen všech druhů dálničních známek je letos podruhé určeno indexem růstu spotřebitelských cen a meziroční změnou délky dálnic v provozu. V současné době stojí jednodenní známka 210 korun, desetidenní za 290 Kč, měsíční za 460 korun a roční za 2440 korun. Ministr Kupka v Otázkách Václava Moravce řekl, že dojde k navýšení ceny dálniční známky i mýta podle spravedlivého mechanismu. „Cena dálniční známky se zvyšuje podle inflace a jak velká dálniční síť je motoristům k dispozici,“ řekl Kupka s tím, že cena se zvýší přibližně o tři procenta, tedy v případě roční známky by se mohlo jednat o 70 až 80 korun, jasno ale bude na konci podzimu.
„Půjde navýšení o stovky milionů korun, řádově do jedné miliardy. To, že jsme nastavili tento mechanismus po vzoru Rakouska, ukazuje, že nejde o žádné populistické sliby, ale že reálně přinášíme do rozpočtu v jasné logice v platbě za službu vyšší objem peněz. Bez toho to totiž nejde, bez toho by si stát neporadil a zůstávali bychom v rozvoji infrastruktury sto let za opicemi,“ uvedl Kupka.
Ke zvýšení nebo i snížení sazeb dochází podle dvou pevně stanovených kritérií. Prvním kritériem je meziroční procentuálně vyjádřený vývoj průměrného ročního indexu spotřebitelských cen dle zjištění Českého statistického úřadu a druhým meziroční procentuálně vyjádřená změna délky dálnic v provozu evidovaná Ministerstvem dopravy. Obě hodnoty v procentech se sečtou a podle výsledku se upraví sazba roční známky. Od její hodnoty zaokrouhlené na celé desetikoruny dolů se pak odvozují sazby ostatních známek. Cena dálničních známek se takto poprvé upravila od 1. ledna 2025.
Podle evropské směrnice je nadále odpuštěn poplatek za používání dálnic pouze bezemisním vozidlům na elektrický pohon nebo na vodík. Hybridní vozidla s kombinovaným množstvím emisí do 50 g CO2/km, platí 25 % sazby časového poplatku. U vozidel v systému časového zpoplatnění poháněných zemním plynem nebo biometanem zůstane stávající míra zvýhodnění nedotčena, tedy na úrovni 50 % sazby časového poplatku.
Navržený pokles v rozpočtu MD
Ministerstvo dopravy čelí v návrhu rozpočtu na příští rok poklesu prostředků o skoro čtvrtinu oproti letošku. Kupka pro už minulý týden pro Echo24 řekl, že návrh je nepřijatelný. „Tento návrh nemůže být finální, je to prvotní návrh a budeme o tom jednat. Rozhodně ten propad nemůže takový být, jak je navržen, finanční prostředky potřebujeme i na běžící stavby. V tomto smyslu bude muset navržená podoba doznat změn,“ řekl Kupka tím, že ministerstvo financí se muselo vejít v pracovním návrhu do limitů rozpočtu daných zákonem. Nechtěl spekulovat, proč mu stranický kolega, ministr financí Zbyněk Stanjura, snížení o zhruba čtvrtinu navrhuje. „Nevidím v tom rozhodně nic osobního,“ dodal Kupka s tím, že potřebuje o zhruba 60 miliard víc, než je navrženo nyní.
V České televizi pak v neděli uvedl, že plán na dostavbu základní dálniční sítě v Česku do roku 2033 i přes současný návrh státního rozpočtu pro příští rok platí. „Jednáme o tom, abychom to zvládli a peníze navíc získali,“ řekl s tím, že intenzivně bojuje za to, že aby se v Česku stavělo. Věří, že ministerstvo dopravy nakonec desítky miliard korun navíc dostane tak, aby stát mohl dokončit rozestavěné dálnice a také zahájit připravované stavby. Podle Kupky jsou prostředky na dopravu i v kapitole obrany, připomněl také to, že vláda v minulém roce dodržela dvě procenta výdajů na obranu a dopravní infrastruktura je zásadní i pro českou bezpečnost. Podporu pro pokračování staveb dopravní infrastruktury deklaroval také ministr průmyslu a obchodu Lukáš Vlček (STAN).
Podle jeho předchůdce Karla Havlíčka je běžné, že se debatuje třeba o jednotkách miliard, 60 miliard je ale podle něj extrém. Kupka „Kde chcete vzít 60 miliard vzít? (...) Tohle se fakt nedá poslouchat, to jsou takové fráze a plky. Dáváte návrh rozpočtu o dva měsíce později a máte pár dní na to to dotáhnout. Já bych chápal, kdybyste se tady handrkovali o pět, šest miliard. Vy se tady přete o 60 miliard, to musíte někomu vzít, nic jiného vám nezbude,“ řekl Havlíček.
Diskuze
Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.