Přeceňované bubliny nejen českého Twitteru. Svět patří videu, trendy určují emoce a „vibe“
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Sociální sítě se staly hlavním prostorem, kde lidé po celém světě tráví svůj čas, sdílejí názory a vytvářejí si obraz o světě. Zároveň ale platí, že jejich skutečný vliv se často liší od toho, jak ho vnímají samotní uživatelé – zejména ti, kteří jsou součástí silně názorově vyhraněných bublin. V Česku to platí dvojnásob pro síť X (dříve Twitter). Zatímco pro novináře a politiky zůstává klíčovým fórem pro veřejné debaty, v masovém měřítku hraje jen okrajovou roli.
„Každá síť je v různých zemích jinak silná, ale každá má také svá specifická publika. Twitter, v České republice obzvlášť, má publikum z novinářů a politiků,“ říká datový analytik Josef Šlerka. „Má význam v tom smyslu, že se na ní dobře nastavují témata, politici se naučili na ní obracet se k lidem, zcela stejně to dělají novináři. Role Twitteru jako masové sociální sítě v Čechách je velmi malá. Důležitá, ale nikoliv jako prostředek masové komunikace.“
Find more statistics at Statista
Bubliny a komnaty ozvěn
Právě Twitter, respektive X, bývá typickým příkladem takzvané komnaty ozvěn – prostoru, kde se lidé navzájem utvrzují ve svých názorech a ztrácí schopnost vnímat pohledy mimo svou bublinu. Mechanismus, který zesilují i algoritmy, vytváří dojem, že „všichni“ sdílejí stejný názor. Ve skutečnosti jde často o úzce vymezenou skupinu lidí, která sama sebe přesvědčuje o své většinovosti.
Tento efekt je vidět právě na českém X, které má podle posledních dat už jen zhruba 25 procent uživatelů a jeho aktivita dál klesá. Přesto má síť vliv na politickou agendu a mediální zpravodajství, protože se na ní pohybují ti, kdo témata rámují a šíří dál – novináři, politici, aktivisté a analytici.
Reálné trendy: YouTube a Facebook stále vedou
Zatímco X ztrácí uživatele, masové sítě zůstávají stabilní. YouTube vyzkoušelo 88 procent Čechů, Facebook používá či použilo 84 procent a Instagram je na vzestupu s 67 procenty. Na dalších místech jsou Pinterest, TikTok a Snapchat, který vůbec poprvé předběhl síť X.
Češi na sítích tráví průměrně 143 minut denně, přičemž u starších generací se čas snižuje, zatímco mladší věkové skupiny tráví online více času než dřív. Generace Z (16–26 let) je aktivní průměrně 220 minut denně, generace Alfa (do 15 let) dokonce 188 minut.
Podle Šlerky je rozdíl mezi jednotlivými platformami i ve způsobu, jakým se na nich komunikuje. „Základní odlišení platforem založených na videích je hlavně pocit. Akademici už běžně používají termín ‚vibe‘, což je úplně jiný styl komunikace. Můžete mít autentického politika, který kdyby obsah z TikToku sdílel na Twitteru, všem prasknou hlavy.“
YouTube: největší síť, která není „sociální“
Zvláštní postavení mezi sítěmi má YouTube. Jde o platformu, kterou v Česku používá téměř každý, ale lidé ji nevnímají jako klasickou sociální síť. „Stále platí, že sítě jako Facebook jsou velké v podstatě všude. Lehce to rozvíjí YouTube, protože se stále neumíme rozhodnout, jestli je sociální síť, nebo není,“ říká Šlerka. „Čistě akademicky má nějaké takové rysy, ale lidé o ní takto neuvažují. Nechodíte tam publikovat svá stanoviska, víte, že jsou tam tvůrci obsahu. Nemá to charakter diskuzní sítě, u Twitteru či Facebooku je ten poměr uživatelů, kteří aktivně něco píší, podstatně vyšší.“
YouTube tak funguje spíše jako hybrid mezi televizí a sociální platformou. Uživatelé zde nesdílejí své názory, ale sledují obsah profesionálních i amatérských tvůrců – od recenzí a vzdělávacích videí po podcasty a politické pořady. Zpravodajské redakce i politici YouTube využívají stále častěji jako prostor pro delší a kontextovější sdělení. Podle globálních dat se právě YouTube stal nejdůležitější platformou pro „pasivní“ konzumaci obsahu – lidé zde hledají spíše vysvětlení než debatu.
Z hlediska času stráveného sledováním dominuje YouTube i u mladých, přestože se často předpokládá, že generace Z preferuje pouze TikTok. Kratší videa (Shorts) dokázala přitáhnout část publika, které by jinak platformu opustilo, a zároveň umožnila propojení s tradičním obsahem. Tím se YouTube stal unikátní sítí, která spojuje různé generace a formáty – od zábavy po vzdělávání.
Světový kontext: Facebook stále vládne
Podle nejnovějších dat analytické společnosti Kepios (únor 2025) zůstává Facebook i nadále nejpoužívanější sociální sítí na světě – s více než 3,07 miliardami aktivních uživatelů měsíčně. Na druhém místě je YouTube s 2,53 miliardy uživatelů, následují Instagram a WhatsApp (oba po 2 miliardách). Páté místo patří TikToku s 1,59 miliardy uživatelů, šesté WeChatu (1,38 miliardy) a dále následují Telegram, Facebook Messenger, Snapchat a čínské video platformy Douyin a Kuaishou.
Síť X (bývalý Twitter) se celosvětově propadla až na 14. místo, s přibližně 586 miliony aktivních uživatelů. To je výrazně méně než u konkurenčních sítí, které těží z multimediálního obsahu, vizuálního designu a schopnosti lépe zapojovat publikum. Přesto si X zachovává význam mezi elitními skupinami – zejména mezi politiky, novináři a analytiky, kteří zde sledují a komentují aktuální dění v reálném čase.
Globální statistiky tak potvrzují, že masová komunikace se přesunula do vizuálních formátů. Zatímco Facebook a YouTube fungují jako „základní infrastruktura internetu“, nové generace se čím dál víc přesouvají na TikTok, Instagram a Snapchat. Textové sítě, jako je X nebo Reddit, se stávají specializovaným prostorem pro menší, ale vlivné publikum.
Diskuze
Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.