Schillerová: S nižším deficitem rozpočtu na příští rok počítat nelze
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Se snížením navrženého deficitu státního rozpočtu na příští rok s nejvyšší pravděpodobností počítat nelze. Uvedla to pro Echo24 pravděpodobná ministryně financí Alena Schillerová (ANO). Dodala, že vyhnout se rozpočtovému provizoriu je velmi nepravděpodobné. A to „vzhledem k nízké kvalitě návrhu z dílny končícího ministra financí Zbyňka Stanjury (ODS)“.
Na rok 2026 navrhla končící vláda Petra Fialy (ODS) jen pár dní před volbami deficit 286 miliard, což je o 45 miliard více než letos, a to navzdory posílení příjmové stránky rozpočtu oproti srpnovému návrhu o 28 miliard. Tento nárůst kritizují jak představitelé opozice, tak někteří experti. Navíc v rozpočtu chybí podle dřívějšího vyjádření ministra dopravy Martina Kupky (ODS) celkem 38 miliard v resortu dopravy.
Rozpočet předložený Zbyňkem Stanjurou čeká podle Aleny Schillerové zásadní přepracování. „Protože podle něj není možné hospodařit. Vzhledem k tomu, že by znamenal například úplné zastavení dopravních investic, s nižším schodkem s nejvyšší pravděpodobností počítat nelze. Co se týče termínů, vše se bude odvíjet od ustavení nové vlády, které je nyní prioritou číslo jedna. Vyhnout se rozpočtovému provizoriu, i vzhledem k nízké kvalitě rozpočtu končícího ministra, je velmi nepravděpodobné,“ řekla pro Echo24 Schillerová.
Ostře se nicméně k rozpočtu už dříve pro Echo24 vyjádřil Kupkův předchůdce v pozici ministra dopravy a stínový premiér Karel Havlíček (ANO). „Ještě koncem září Martin Kupka dozorčí radu Státního fondu dopravní infrastruktury, jejímž jsem členem, že chybějících 38 miliard zajistí. Totéž mi tvrdil včera v duelu v České televizi. Nezajistil nic, Stanjura si s ním vytřel podlahu. A Kupka, místo aby ho s tím smetákem hnal až do Opavy, tak ho ještě obhajuje,“ uvedl Havlíček.
„Ministerstvo dopravy tak má gigantický problém. Doposud se Martin Kupka chlubil našimi stavbami a projekty, které dokončoval, teď se stává ministrem, který – podobně jako v minulosti Vít Bárta – musí zastavovat podpisy smluv a příprav klíčových dálničních a železničních projektů. Jako ministr dopravy jsem to rovněž neměl se zdroji jednoduché, ale nakonec jsme se vždy dohodli. Paradoxní je, že to je ve stejnou chvíli, kdy Nejvyšší kontrolní úřad vyčítá ministerstvu obrany, že vyhazují z vrtulníku peníze za zálohy na obranu,“ dodal Havlíček s tím, že reálný navržený deficit není 286 miliard, ale 324 miliard.
Analytici soudí, že schodek státního rozpočtu může být v příštím roce větší než plánovaných 286 miliard korun, vadí jim také to, že si stát plánuje půjčovat na běžný provoz. „Za klíčovou vlastnost dobře sestaveného rozpočtu pokládám, když deficit není vyšší než výdaje na investice. V tomto návrhu deficit je vyšší, byť jen o jednotky miliard. To pokládám za jistou vadu na kráse,“ řekl pro Echo24 analytik České spořitelny a šéf výboru pro rozpočtové prognózy Michal Skořepa.
Problém může podle něj být i v samotné výši investic. „Vláda se sice chlubí, že naplánovala pro příští rok investice v rekordní výši, ale je otázka, jestli je ekonomika na růst vládní investiční poptávky meziročně o devět procent kapacitně připravena, nota bene pokud přičteme ještě investice Státního fondu životního prostředí financované odděleně z jeho vlastních příjmů z emisních povolenek. Za lepší bych pokládal dlouhodobě zhruba stabilní podíl veřejných investic na celkových rozpočtových výdajích tak, aby vlády nevysílaly z tohoto směru do ekonomiky kladné a pak zase záporné šoky,“ dodal Skořepa.
Diskuze
Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.