AI souhrny ve vyhledávání snížily návštěvnost tuzemských webů až o tři čtvrtiny
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Návštěvnost tuzemských webů letos klesla po zavedení umělou inteligencí generovaných souhrnů ve vyhledávačích, tzv. AI overviews, meziročně až o tři čtvrtiny. Nejvíce dotčené jsou společenské magazíny, motoristické tituly nebo sportovní weby. Relativně menší pokles o sedm procent zaznamenaly zpravodajské weby. V tiskové zprávě to dnes uvedlo Sdružení pro internetový rozvoj. Doplnilo, že zvažuje podání podnětu k národnímu regulátorovi pro možné porušení povinností ze strany vyhledávače Google.
„Obchodní model on-line médií stojí na tom, že uživatel na web přijde. Pokud však platformy nahrazují návštěvu zdrojových webů vlastními AI odpověďmi, dochází k přenesení hodnoty od médií k technologickým firmám. Dalším, neméně důležitým aspektem, je využívání obsahu vydavatelů bez odpovídající náhrady, což dále prohlubuje narušení ekonomického modelu a ohrožuje financování kvalitního obsahu,“ uvedl předseda předsednictva SPIR Michal Hanák.
Způsob, jakým lidé vyhledávají informace na webu, se podle mluvčí českého Googlu Alžběty Houzarové neustále vyvíjí. Díky AI ve vyhledávání mohou podle ní lidé pokládat nové a komplexnější typy dotazů. „Vidíme, že díky tomu vyhledávají více a jsou s výsledky spokojenější, což otevírá nové možnosti propojení s webovými stránkami,“ řekla ČTK Houzarová.
„Na našich největších trzích, jako jsou USA a Indie, generují AI overviews více než desetinový nárůst používání Googlu. Z našich dat vyplývá, že když lidé prokliknou z AI Overviews na web, mají tendenci na těchto stránkách strávit víc času, tzn. tyto prokliky mají tendenci být kvalitnější,“ dodala.
Významné ztráty v počtu zobrazených stránek od návštěvníků přicházejících z vyhledávače Google vykazují především obsahové weby v obsahové kategorii Společenské magazíny s meziročním propadem o 74 procent a měsíčním poklesem po zavedení AI overviews průměrně o 16 procent. V kategorii Auto-moto-prodej byl pokles ve třetím čtvrtletí proti loňsku o 42 procent, v kategorii Sport o 37 procent.
Specifická situace panuje u zpravodajských webů, které, pravděpodobně v důsledku vypnutí rozšířených snippetů, tedy náhledů textu, na českém trhu v roce 2023, nejsou Googlem zobrazovány přímo v odpovědích na stránce výsledků vyhledávání. Uživatel tak musí přejít přímo na web vydavatele. „Tato situace činí zpravodajské kategorie dočasně méně zranitelné vůči nástupu AI overviews a dalších AI odpovědí, než je tomu u kategorií se servisním obsahem. Otázkou ovšem je, kdy bude zasaženo i zpravodajství,“ dodal Hanák.
SPIR nyní zvažuje postup podání vůči národnímu regulátorovi na posouzení porušování nařízení Digital Services Act (DSA) spočívající v tom, že Google při zavádění AI overviews porušil povinnosti velmi velkého on-line vyhledavače. Podle obdobného podnětu německých vydavatelů Google před spuštěním služby neprovedl řádnou analýzu rizik podle DSA, nepřijal odpovídající opatření ke zmírnění těchto rizik a zároveň nezajistil požadovanou transparentnost doporučovacích a generativních systémů.
Diskuze
Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.