Psychiatrův dekalog
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Všechno ví jenom pánbůh – a hned po něm psychiatři. Problém pánaboha v naší době je, že mlčí, což je jaksi součást jeho moderní identity, proto to za něj v rámci svých možností musí vzít oni, psychiatři. Ty lze považovat za následovníky starozákonních mudrců a proroků, což ovšem kryjí svým jakoby civilním povoláním. Klasickým vtělením proroka byl Sigmund Freud, vlídnější a lidštější podobou proroka naší české současnosti se jeví Radkin Honzák, který vedle toho zosobňuje archetypální roli moudrého starce (senex či moderně: wise old man).
Není tedy vlastně až tak překvapivé, že jeho nová kniha Desatero Radkina Honzáka vznikla za spolupráce se samotným Jehovou, tedy starozákonním Hospodinem, jehož nejznámější a vlastně jediné literární dílo, o němž lze předpokládat, že ho napsal vlastní rukou, Radkin Honzák vykládá a interpretuje. Tím dílem je samozřejmě dekalog čili desatero božích přikázání. Dle Starého zákona ho po setkání s autorem, tedy s Hospodinem, snesl vyryté na dvou deskách Mojžíš z hory Sinaj, čímž předal do užívání základní morální systém „naší“ civilizace. Tyto tisíce let staré postuláty samozřejmě byly dodržovány vždy velmi nedůkladně, ale civilizaci židovsko-křesťanskou de facto vytvořily a udržely. Je ovšem otázka, do jaké míry jde o pravidla univerzální a za všech časů platná. Jsou lidé, kteří mají za to, že desatero zastaralo, pokrok ho překonal a je třeba ho nějak revidovat. Nuže, Radkin Honzák mezi takové reformátory nepatří, domnívá se, že v generálním smyslu je desatero platné, nadčasové a aktuální stejně jako za časů starých Izraelitů. Jenom se musí adekvátně vyložit.
A to je právě úkol knihy. Ta je sestavena ze dvou prolínajících se částí. První jsou Honzákovy texty esejisticko-fejetonistického typu ke každému konkrétnímu přikázání. Tou druhou částí jsou rozhovory, jež s Honzákem vede editor knihy Jan Dražan, které opět téma jednotlivých přikázání komentují, glosují a převádí do souvislostí dneška. Téma je to tedy závažné, ale v žádném případě nejde o suchopárné výklady. Honzákova hravá, zalétavá a asociativní mysl co chvíli sahá po nějakém historickém, kulturním či medicínsko-psychiatrickém příkladu. Jeho styl je živý a nekonvenční, otevřený nadsázce, vtipu a ironii. V jádru ale jeho výkladem prochází velmi zřetelná linie skeptického, či přímo pesimistického pohledu na současnost, jež se „starému muži“ jeví jako značně… problematická a nerozumná. Honzák je principiální racionalista a empirik, dá na to, co vidí a co odpovídá jeho zkušenosti a praxi, odborné i osobní, ba rodinné, což se prolíná. Člověk v jeho pojetí je zasazen do biologického rámce, miliony let evoluce nejde popřít a překonat nějakými módními a přírodě odporujícími tendencemi („transgenderové šílenství, které je někdy módou a někdy ryzí blbostí“). Danosti mužské a ženské jsou fundamentální, experimenty biologické i společenské vedou k tragickým výsledkům, základ je dán výchovou a ta je nejlepší v rodině klasického typu. Na námitku, že jeho názory jsou staromódní, odpovídá s klidem, že možná ano, což ale neznamená, že nejsou pravdivé.
Tento esenciální přístup se přitom prolíná s etikou a morálkou, která právě může, ba asi musí mít náboženské kořeny, neboť jí tak dávají pevnou půdu a živiny: Honzák o sobě mluví jako o katolíkovi, byť se ne vždy ztotožňuje s církevní praxí. Pro český (většinový) ateismus má historické vysvětlení a snad i pochopení, ale obává se, že bez dotyku s vírou se společnost ochuzuje o etické a duchovní živiny, což má pak neblahé následky: přinejmenším je bezradná, zmatená a lehce ovlivnitelná. Boha a náboženství nahradil konzum a hodnotový relativismus, který není právě dobrou základnou pro stabilní pokračování společnosti či přímo civilizace. O ní nemá valné iluze a mluví přímo o jejím zániku: ten nastal 9. května 1960, kdy americký úřad schválil antikoncepční pilulku, tehdy začala „degenerativní fáze naší civilizace“, neboť žena přestala být ženou a stala se sexuální partnerkou. Co si s tím pak počne šesté přikázání, jež obvykle bývá nejatraktivnější, je otázka pro samotného Hospodina.
Desatero Radkina Honzáka. Radkin Honzák a Jan Dražan. Vydalo nakladatelství Zeď, Praha 2024, 260 stran.
Diskuze
Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.