CENY V OBCHODECH

Vánoční bilance roku 2025. Češi ušetří na jídle, na dárcích ne

CENY V OBCHODECH
Vánoční bilance roku 2025. Češi ušetří na jídle, na dárcích ne

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Letošní Vánoce nejsou pro české domácnosti z hlediska výdajů na sváteční jídla tak náročné jako v minulých letech. Zatímco v obchodech se před Štědrým dnem opět točí miliardy a tržby rostou, typická štědrovečerní večeře pro čtyřčlennou rodinu letos vyjde levněji než loni. Podle analýzy investiční platformy eToro stojí tradiční menu s kaprem, kuřecími řízky, rybí polévkou a bramborovým salátem zhruba 824 korun, tedy asi o pět procent méně než před rokem.

Za poklesem cen stojí především letošní silná úroda zeleniny a brambor v Česku, která se promítla do nižších maloobchodních cen. Nejvýrazněji zlevnily některé položky běžně používané právě do vánočních jídel. Mražený hrášek a nakládané okurky byly meziročně levnější téměř o 60 procent, celer zhruba o 30 procent, mrkev o 24 procent a brambory o 17 procent. Mírně klesly i ceny kapra, kuřecích prsou, mouky a strouhanky.

„České domácnosti si po třech letech zdražování poprvé vydechnou. Naše globální data ale ukazují, že tento vývoj je v mezinárodním srovnání spíše výjimkou,“ uvedl analytik eToro Jakub Rochlitz vzhledem ke svátečním hostinám. Připomněl, že meziroční inflace potravin v Česku v listopadu klesla na 2,1 procenta, tedy na nejnižší hodnotu letošního roku. „Jelikož jsou suroviny na tradiční štědrovečerní večeři pěstované lokálně, domácím cenám pomohla také letošní silná úroda,“ dodal.

V zahraničí je situace opačná. Největší meziroční zdražení pocítí podle indexu eToro německé domácnosti, kde tradiční husa s přílohami vyjde letos o 28 procent dráž a stojí zhruba 1715 korun. Ve Francii zdražil vánoční krocan o 26 procent na téměř 1800 korun. Nejlevnější sváteční večeři mají naopak dlouhodobě Rumuni, kde tradiční pokrm pro čtyřčlennou rodinu stojí jen 428 korun. Pokles cen zaznamenaly kromě Česka také Spojené státy a Austrálie.

Levnější štědrovečerní večeře ale neznamená, že by Češi letos méně utráceli. Naopak, obchodníci hlásí, že poslední adventní víkend patřil k nejsilnějším v sezoně. Podle oslovených řetězců se tržby proti předchozím víkendům zvedaly v jednotkách až desítkách procent.

Například hypermarkety Globus zaznamenaly výrazně vyšší intenzitu nákupů. „Enormní zájem je o české kuchané kapry a rybí vnitřnosti na polévku. Nákupní vozíky nezbytně obsahují i čerstvé maso a pochoutkové uzeniny… Zvýšený zájem je také o alkohol,“ uvedla mluvčí Aneta Turnovská.

Podobný obrázek hlásí i Tesco, kde lidé nakupovali především dárky na poslední chvíli. „Počet zákazníků je srovnatelný s minulým víkendem, což potvrzuje stabilní zájem o nákupy v předvánočním období,“ řekla mluvčí Lucie Loučková. Silný byl zejména prodej hraček, kosmetických balíčků, alkoholu, dekorací a balicích potřeb.

Hračkářství Bambule hlásí proti předchozímu víkendu růst tržeb o 28 procent, i když meziročně byly prodeje zhruba o desetinu nižší. „Předpokládáme, že řada zákazníků, kteří odkládají nákupy na poslední chvíli, ještě dorazí v pondělí a v úterý a v celkovém pohledu se prodeje za prosinec srovnají s loňským rokem,“ uvedla marketingová ředitelka Jana Krčková.

V drogeriích dm byly tržby během čtvrté adventní soboty prakticky stejné jako loni, mírně se ale zvýšila hodnota nákupního košíku. Řetězec Rossmann zaznamenal mezitýdenní nárůst tržeb o 21 procent v sobotu a o 40 procent v neděli. „Poslední adventní víkend je podle našich obratů vrcholem předvánoční nákupní horečky,“ uvedla mluvčí Rita Gabrielová.

Silné zůstaly i prodeje elektroniky. „Letošní chování zákazníků se do značné míry podobalo loňskému roku, ale projevila se silnější potřeba mít jistotu, že dárky získají včas,“ popsala mluvčí Datart Petra Psotková. Největší zájem byl o mobilní telefony, nositelnou elektroniku, sluchátka, notebooky a malé domácí spotřebiče.

Růst hlásí také Decathlon, kde se zvýšila aktivita na e-shopu o 30 procent, i Ikea, která zaznamenala mezitýdenní růst tržeb o šest procent. „Mezi našimi nejprodávanějšími produkty aktuálně stále vede vánoční stromek,“ uvedla mluvčí Nicol Richterová.

Výrazně si polepšil i e-shop s kosmetikou Notino, kde počet objednávek během čtvrté adventní soboty vzrostl meziročně o 39 procent. Nejčastěji lidé nakupovali parfémy, dekorativní kosmetiku a produkty péče o pleť.

jhr

Diskuze

Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.

24. prosince 2025