Proti přejmenování Českomoravské vznikla petice, nemusí však být jediné
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Plánované přejmenování stanice metra B Českomoravská na Aréna Libeň vzbudilo rozruch a dokonce proti němu vznikla petice, která požaduje zachování jména stanice. Nemuselo by se však jednat o jedinou změnu v pražské dopravě. Radní nedávno schválili přejmenování stanice Smíchovské nádraží a Ropid má připraveno až 18 návrhů na přejmenování stanic metra.
Přejmenování stanice Českomoravská, která v současnosti prochází rekonstrukcí, na Aréna-Praha podle Ropidu navrhl provozovatel současné sportovní arény v Libni. Sám Ropid pak uvedl, že návrh předložil místopisné komisi magistrátu, která s ním souhlasila a nyní je rozhodnutí na Radě hl. města. Jednání probíhala podle Ropidu asi půl roku.
Přejmenováním se zabývala i Praha 9. Jednání pro Echo24 popsal místostarosta Prahy 9 a zároveň člen místopisné komise magistrátu Adam Vážanský.
„Na Praze 9 jsme se o tom bavili docela dlouze, někteří lidé měli ten názor, neměnit, tedy konzervativní. Já jsem to měl chvíli tak, chvíli, tak, protože tam i bydlím. Ale přijde mi, že se to hodně změnilo, ta lokalita je jiná a je tam významný bod Prahy. (Libeňská O2 Arena-poz. red)," uvedl Vážanský. Podle něj debata probíhala o tom, zda stanici pojmenovat podle ulice nebo místopisného prvku. Nakonec podle něj zvítězil název Aréna Libeň, aby v názvu byl místopisný prvek a název se odlišil od jiných arén v Praze. Zároveň upozornil, že přejmenování má na starost především Ropid a dopravní odbor magistrátu. Místopisná komise se především zabývá názvy náměstí a ulic a dává pouze doporučeni Radě města. Možné přejmenování jiných stanic a zastávek by měla řešit na zasedání v červnu.
Proti návrhu, kterým by se měla právě rada zabývat v příštích týdnech, vznikla i petice proti přejmenování stanice a zachování původního názvu s odkazem na historické a místopisné souvislosti, kterou zatím podepsalo necelých 400 lidí. Někteří jedinci pak podepsali petici naopak za přejmenování.
Mluvčí Ropidu Filip Drápal pak pro deník Echo24 uvedl, že by mohly být přejmenovány i další stanice. "Ropid už dlouhodobě navrhuje změny názvů některých stanic z hlediska systémovosti a zdůraznění možných přestupů na vlaky či vhodnějšího pojmenování stanic s ohledem na výstižnost pojmenování daného místa. Primárně nyní cílíme na přejmenování některých stanic u vlakových nádraží zejména na lince metra B, protože pokud nyní dojde ke změně na Českomoravské, má smysl při té příležitosti přejmenovat i některé další stanice, když se stejně bude muset vyměnit informační systém na celé lince,“ uvedl Drápal.
Ropid už v roce 2018 v dokumentu o koncepci dopravy v Praze do roku 2029 navrhl změny názvu až 18 stanic metra. A to většinou s odkazem na chybný místopis, například vzdálenost od stejně pojmenované ulice nebo na lepší přehlednost a pojmenování podle významných dopravních staveb. Návrh se tehdy setkal s kritikou. Na lince B se jedná například o stanici Národní třída, která, jak upozorňuje dokument, se nachází pod ulicí Spálená a historicky se místu říkalo Perštýn. Tak podle dokumentu mohla být stanice i přejmenována. Podobně by podle návrhu mohla být přejmenována stanice Křižíkova, jelikož samotná ulice se nachází nad dvěma stanicemi a bližší by bylo označení Karlín. Podobně na lince A navrhuje například přejmenování Hradčanské, která se nenachází na Hradčanech na Brusku.
Magistrát už jedno přejmenování tento rok schválil v souvislosti s budováním terminálu Smíchov u Smíchovského nádraží, kde se mají scházet autobusová, tramvajová, vlaková doprava a metro na Nádraží Smíchov. Název Nádraží Smíchov nejlépe vystihuje význam tohoto důležitého dopravního centra a zároveň navazuje na dlouhou tradici železniční stanice na Smíchově," uvedl radní pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti) v době schválení záměru letos v únoru. Stavba by měla začít v příštím roce.
Diskuze
Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.