Kdo nemá slevovou kartu, musí výrazně utrácet. Úřad vyslal kontrolory do obchodních řetězců
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Kdo dnes nenakupuje v supermarketech s věrnostní aplikací či kartou, nezbývá mu často než utrácet výrazně vyšší částky za většinu zboží. Praxe řady obchodních řetězců vyvolává dlouhodobě kritiku a to nejen kvůli rozdílným cenám, ale i kvůli otázce rozsáhlého sběru osobních dat. Úřad pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ) tak začal v listopadu s kontrolní akcí ve vybraných obchodních řetězcích, jak potvrdil deníku Echo24 mluvčí Úřadu pro ochranu osobních údajů Milan Řepka.
Pokud nakupujete v supermarketech, na věrnostní programy už narazíte téměř všude. Zpočátku dostávali „věrní“ zákazníci za pravidelné nákupy spíše body a dárky. Čím dál víc obchodních řetězců ale přechází na slevový systém, kdy členové klubu nakupují zboží za výrazně výhodnější ceny než ostatní. Některé supermarkety tak uvádějí u velké části produktů dvojí ceny, za některé zboží mohou nečlenové zaplatit v některých případech i skoro dvojnásobek.
Navíc, co se zdá jako sleva prakticky „zadarmo“, je ve skutečnosti podle kritiků směna zlevněných cen za prodej osobních údajů. A to je právě i zásadní moment, kvůli kterému se letos rozhodl na praktiky obchodních řetězců podívat i Úřad pro ochranu osobních údajů. Úřad o tom už zpočátku roku informoval ve svém kontrolním plánu. „V roce 2024 zaznamenal Úřad nárůst praxe některých obchodních řetězců, která spočívá v podmiňování určitých slev či obdobných výhod prodávaného zboží participací zákazníků ve věrnostních a obdobných programech,“ uvedl ÚOOÚ.
Tento ekonomický tlak ze strany některých řetězců podle úřadu zavdává pochybnosti, zda lidé dávají souhlas se zpracováním osobních údajů v rámci věrnostních programů dobrovolně a informovaně, tedy s vědomím všech důsledků. V případě některých řetězců mohou být ceny za nákupy s věrnostními aplikacemi a bez nich výrazně rozdílné. Tomu zřejmě odpovídá i stále rostoucí zájem o věrnostní aplikace, které využívají miliony zákazníků.
„Kontroly byly zahájeny tento měsíc. Jejich ukončení kolegové očekávají během příštího roku, a tedy následně i jejich výsledky,“ uvedl nyní pro deník Echo24 mluvčí úřadu Milan Řepka. Kontrolní plán úřadu udává, že cílem kontroly jsou vybrané obchodní řetězce.
Některé obchodní řetězce se pak za tuto praxi staly na jaře i výhercem jedné z letošních anticen Velkého bratra, udělované každoročně organizací Iuridicum Remedium (IuRe), která se ochranou soukromí dlouhodobě zabývá. V kategorii firemního slídila se IuRe rozhodla udělit cenu společně velkým obchodním řetězcům, které provozují supermarkety a hypermarkety s potravinami, právě za jejich slevové aplikace. Podle organizace řetězce své zákazníky k používání slevových aplikací v různé míře tlačí.
„Jestliže dlouho slevovým akcím vévodilo využívání slevových kartiček, které někdy byly a jindy nebyly propojeny s identitou zákazníků, tak dnes už nad kartičkami vítězí slevové aplikace v telefonech. Počty uživatelů těchto aplikací se počítají v milionech (Lidl Plus používají 4 miliony zákazníků, program Kauflandu 3 miliony, aplikaci od Penny 2 miliony a Clubcard od Tesca milion uživatelů). Často lidé mají nainstalovány aplikace více řetězců. S tím se nenápadným ale zásadním způsobem změnil i způsob a rozsah shromažďování osobních údajů o zákaznících, ale i další jejich využití,“ uvedla organizace.
Podle IuRe jde jednak o data o nákupech a využívání aplikace, z nichž lze vyčíst detaily například o stravovacích návycích, velikosti a struktuře rodiny, vlastnictví domácích mazlíčků či ekonomické situaci a také jejich využívání k cílení reklamy. „Využití datasetů společností Meta nebo Google takto přiznává například Lidl. Vedle toho se jedná o aplikace, které zpravidla požadují rozsáhlé přístupy k funkcím telefonů a osobním údajům, které telefony shromažďují. Může jít o přístup ke kontaktům, video nebo audio nahrávání nebo poloze telefonu. Aplikace také často shromažďují informace o tom, jak používáme telefon a o dalších aplikacích v telefonu a jejich využívání,“ dodala organizace.
„Ačkoli obchodní řetězce často tvrdí, že data nepředávají žádným třetím stranám, tak prověřované aplikace současně obsahují v různé míře (nejvíce jich bylo zjištěno u aplikace společnosti Kaufland) sledovací prvky třetích stran (tzv. trackery), které jsou využívány ke sběru osobních údajů a jejich analýze. Součástí využití těchto prvků pak bývá často předávání dat do zahraničí včetně států, které nezajišťují dostatečnou ochranu dat (např. USA),” uvedla organizace v odůvodnění pro udělení ceny.
Řetězce se dlouhodobě brání tím, že plně respektují ochranu osobních údajů a zákazníci se mohou sami rozhodnout, zda chtějí věrnostní programy využívat, či ne. „Obecně v existenci věrnostních programů, kterých se spotřebitelé účastní na základě dobrovolnosti a které z pohledu zákona o ochraně spotřebitele nediskriminují žádnou skupinu spotřebitelů, nespatřujeme porušení zákona. Stanovení cen zboží je, až na výjimky, které však nejsou v případě zboží nabízeného běžně v obchodech relevantní, čistě v kompetenci prodávajícího,“ uvedl také dříve pro Echo24 mluvčí České obchodní inspekce František Kotrba s tím, že podmínkou je jasně a srozumitelně seznámit spotřebitele s tím, která cena je platná pro členy a nečleny.
Diskuze
Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.