Pohled do noci: Spánek je dílna naší identity
 Obsah dostupný jen pro předplatitele.
 Přihlásit se můžete
															zde. 
													
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
 Předplatné můžete objednat
															zde. 
													
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Ještě nikdy jsme na spánek nevznesli tolik nároků. Možná právě proto máme dojem, že spíme hůře než kdy dřív. Ačkoli jsou tvrzení o „úpadku spánku“ přinejmenším sporná, téměř jisté je něco jiného: proměnil se rytmus mezi bděním a spánkem. Umělé světlo, nepravidelné pracovní doby, všudypřítomné obrazovky i stálé teplo v ložnicích nutí tělo fungovat lineárně, ačkoli jeho přirozenost je cyklická. Spánek jsme navíc proměnili v disciplínu sebehodnocení: měříme ho, porovnáváme, optimalizujeme – až se i odpočinek stává výkonem. Právě proto má smysl přemýšlet o spánku nejen biologicky, ale také zevnitř zkušenosti – jako o jiném způsobu přítomnosti, který je třeba chránit před naší horlivostí.
Francouzský filosof Maurice Merleau-Ponty chápe spánek ne jako výpadek vědomí, ale jako jiný způsob přítomnosti ve světě – návrat k „anonymnímu“ tělu, které nese naše vnímání i tehdy, když mysl přestává být aktivní. Usínání je podle něj přechod od angažovaného, cíleného vztahu ke světu k předreflexivnímu bytí. Spánek tak neporušuje kontinuitu subjektu, naopak ji zachraňuje: člověk nepřestává být ve světě, pouze se proměňuje styl jeho přítomnosti.
Britský neurovědec Matthew Walker na tuto intuici nepřímo navazuje. REM fáze spánku – čas snů – ukazuje, že tato „anonymní přítomnost“ není prázdno, nýbrž aktivní práce: upevňování paměti, usazování zkušeností a „odloupnutí“ přepjatých emocí, aby s nimi mozek mohl žít dál. Jinými slovy, co fenomenologie popisuje jako střídání angažovanosti a ústupu, se v laboratorních datech ukazuje jako rytmus neurochemie, který umožňuje, aby se naše já nerozpadlo pod tíhou dne.
Tam, kde novověká tradice viděla ve spánku hrozbu rozumu, ukazují Merleau-Ponty a Walker spánek jako jeho podmínku – jako tělesně zakotvený proces, který udržuje kontinuitu identity tím, že svět v noci „přijímáme“ jinak než ve dne. Výsledkem je prostá teze: spánek není únik, ale práce těla na tom, aby vědomí mohlo následující den znovu myslet.
Kapitoly
I. Zlý chlap spí špatně [úvod až 9:35]
II. Od siesty k insomnii [9:35 až 24:55]
III. Proč se ze spánku stala hrozba rozumu [24:55 až 33:00]
IV. Merleau-Ponty: Jak tělo myslí, když spíme [33:00 až 50:15]
V. Když se i odpočinek stane výkonem [50:15 až konec]
Bibliografie
Emil Cioran, Sylogismy hořkosti, přel. Alena Dvořáčková, Praha: Votobia, 1995.
Maurice Merleau–Ponty, Fenomenologie vnímání, přel. Jakub Čapek, Praha: OIKOYMENH, 2013.
Sven Ortoli – Georges Vigarello, „Es gibt eine Besessenheit, was die Schlafqualität betrifft“, in: Philosophie Magazin, Sonderausgabe 26, Herbst 2023. str. 42–45.
Shawn D. Youngstedt, Eric E. Goff, Alexandria M. Reynolds et al., „Has adult sleep duration declined over the last 50+ years?“ in: Sleep Medicine, 23, 2016, str. 68–76.
Matthew Walker, Proč spíme. Odhalte sílu spánku a snění, přel. Filip Drlík, Brno: Jan Melvil, 2018.
Matthew Walker, Why We Sleep: The New Science of Sleep and Dreams, New York: Scribner, an imprint of Simon & Schuster, Inc., 2017.
Diskuze
Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.