Jak Dušičky ochromí české silnice? Kontroly, sváteční řidiči i rozkopaný Pražský okruh
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
České silnice čeká jeden z nejnáročnějších víkendů roku. Takzvaný dušičkový víkend, kdy se tisíce lidí vydávají za svými blízkými na hřbitovy po celé zemi, znamená každoročně zvýšený provoz, hustší dopravu a vyšší riziko nehod. Policie připravila rozsáhlá bezpečnostní opatření, posiluje hlídky a řidiče vyzývá k maximální opatrnosti. Svízelnou dopravní situaci ještě zhoršuje rozkopané Václavské náměstí, opravovaná křižovatka u Brna či rozestavěný Pražský okruh na severu i na jihu metropole.
V období Dušiček bývají doprava a parkování kolem hřbitovů často omezeny kvůli zvýšenému provozu návštěvníků. Místo individuální automobilové dopravy se doporučuje využít veřejnou hromadnou dopravu nebo bezplatné kyvadlové autobusy, pokud jsou k dispozici, na což upozorňují dopravci nebo správy hřbitovů. Je třeba počítat s možnými objížďkami a omezením parkovacích kapacit.
„Jedná se o jedno z rizikovějších období na českých silnicích. Krajská ředitelství plánují svá opatření a řidiči musí počítat s rozsáhlejšími kontrolami,“ uvedl ředitel dopravní policie České republiky Michal Hodboď v pořadu Epicentrum pro deník Blesk. Policejní hlídky budou častěji dohlížet nejen na frekventované silnice, ale také na příjezdy k hřbitovům a parkovací plochy v jejich okolí.
Letošní dušičkový víkend navíc provází několik okolností, které podle policie zvyšují riziko dopravních nehod. Od 1. listopadu vstupuje v platnost povinnost zimní výbavy, pokud se na vozovce nachází sníh, led nebo námraza. Zároveň došlo ke změně času – stmívá se dříve a zhoršují se světelné podmínky.
„Zkracuje se nám denní doba a světelné podmínky se mění. Lidé odjíždí do práce za tmy a vrací se za tmy, tam jsou potom větší rizika střetů s chodcem nebo s cyklisty. To jsou pro nás situace, které jsou určitě nežádoucí a bohužel se promítají potom negativně do statistiky dopravních nehod,“ upozorňuje šéf dopravní policie.
O dušičkách vyrážejí na cesty i ti, kdo obvykle neřídí. Takzvaní sváteční řidiči jsou podle Hodbodě další skupinou, se kterou je třeba počítat – mají méně zkušeností a pomalejší reakce. Přesto policie nechce situaci zbytečně dramatizovat. „Statistiky ale ukazují, že během dušičkového víkendu není počet nehod vyšší než například v pátek před ním. Nejde tedy o nejkritičtější období, ale i tak je potřeba jezdit opatrně a ohleduplně,“ uvedl Hodboď s tím, že řidiči by měli zkontrolovat technický stav vozidla, pneumatiky i světla, dodržovat rychlostní limity a vyrazit na cestu s dostatečným časovým předstihem.
V okolí hřbitovů bude často omezené parkování a zvýšený pohyb chodců i seniorů. Policisté zároveň varují před krádežemi a poškozováním cizího majetku. „Dušičky nejsou jenom o dopravě. V blízkosti hřbitovů bývá zvýšené riziko majetkové trestné činnosti, a proto koordinujeme činnost s městskými policiemi. Klasicky je to spojeno právě i s tím větším pohybem poblíž hřbitovů. To znamená, že jsou lokality, kde určitě můžete počítat s tím, že tam bude větší množství hlídek,“ uvedl Hodboď.
To potvrdila i mluvčí pražské městské policie Irena Seifertová. „Buďte pozorní ke svému okolí. Pokud něco není v pořádku, neváhejte volat tísňovou linku 156 nebo 158,“ uvedla pro web ČT24. Mluvčí dále vyzvala občany, aby lidé nenechávali své věci bez dozoru na hrobech, lavičkách či v autech. Senioři by neměli chodit na hřbitovy bez doprovodu.
Během dušičkového období míří na hřbitovy až trojnásobně více lidí než obvykle. Památka zesnulých připadá letos na neděli 2. listopadu, lidé ale často navštěvují hroby už v předchozím týdnu. Většina hřbitovů má od pátku 24. října prodlouženou otevírací dobu od 7:00 do 19:00 hodin.
Co omezí řidiče? Pražský okruh, Václavské náměstí nebo křižovatka u Brna
Dopravní omezení se nevyhýbají ani hřbitovům. Například návštěvníky brněnského Ústředního hřbitova omezí ve dnech kolem Památky zesnulých stavební práce v areálu i jeho okolí, veřejnosti nabízí minibus. Kvůli opravě tramvajové trati v ulici Jana Želivského není možné vjet autem ani na Olšanské hřbitovy I. v Praze. Do areálů mohou vjet pouze držitelé průkazu ZTP, ostatním návštěvníkům doporučují správci hřbitovů využít městkou hromadnou dopravu. Na hřbitově v Ústí nad Labem zase jezdí elektrický vozík.
Jednou z největších dopravních omezení je dostavba Pražského okruhu jak na severu, tak na jihu města. Na jihovýchodě metropole způsobuje dopravní komplikace úsek 511 u Běchovic a Říčan. Tento úsek totiž omezí v pracovní dny od 1. do 14. listopadu provoz vlaků na železničním koridoru Praha-Benešov. Kvůli budování přeložky tratě budou vlaky úsekem projíždět sníženou rychlostí po jedné koleji. Zhruba polovina osobních vlaků linky S9 z Prahy bude zkrácena do Uhříněvsi. Na úseku 511 u Běchovic a Říčan pracuje kolem dvou stovek dělníků, vyroste zde 19 mostů a dva hloubené tunely.
ℹ️Oprava prvních 3,5 km dálnice D10 u Prahy a cca 400 m navazující části Pražského okruhu (D0) vstoupila do závěrečné etapy. Aktuálně je uzavřen sjezd od Mladé Boleslavi na Chlumeckou ul. Dokončení opravy povrchu na významném dopravnín uzlu předpokládáme už v půlce listopadu. pic.twitter.com/0XSGlP0xZl
— ŘSD Středočeský kraj (@RSD_Stredocesky) October 27, 2025
Na druhé straně je výstavba 400 metrů dlouhého severního úseku Pražského okruhu a oprava navazující části dálnice D10. Dělníci totiž opravují 3,5 kilometru dálnice vedoucí na Mladou Boleslav, Turnov a Liberec. Práce na dálnici spojující hlavní město s Turnovem potrvají do poloviny listopadu, informovalo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Na opravu úseku D10 bude navazovat další výměna vozovky na téže dálnici zhruba šest kilometrů od Staré Boleslavi na Prahu.
Naopak dopravu v pražském centru už několik měsíců omezuje rozkopaná horní část Václavského náměstí. Práce na propojení Vinohradské třídy s horní částí Václavského náměstí se před pár dny posunuly do další fáze. V místě, kde se pod magistrálou bourá bývalý podchod u Národního muzea, už jeden z pruhů silnice vede přes budoucí tramvajové koleje.
Změna je součástí velké dopravní přestavby prostoru mezi Legerovou, Vinohradskou a Václavským náměstím. Kvůli pracím na přeložce silnice a likvidaci podzemních prostor je automobilový provoz od července převeden do tramvajového pásu. Tramvaje mezi I. P. Pavlova a Muzeem nejezdí a výluka potrvá až do dokončení stavby v roce 2027. Tento stavební projekt je dlouhodobě trnem v oku pražským řidičům a tranzitu, který míří do centra metropole.
Komplikace by měli očekávat i řidiči u Brna. Na jihu moravské metropole začala přestavba dálniční křižovatky D1 a D2 – klíčového uzlu, kterým denně projede až 80 tisíc vozidel. Stavební práce v hodnotě 3,8 miliardy korun přinesou omezení až do listopadu 2027. Přestavba „matky křižovatek“ už nyní omezuje transfer z Ostravy do Brna, nebo z Brna do Bratislavy. Největší dopravní omezení ale přijdou až v lednu 2026.
ŘSD začalo komplexně přestavovat křižovatku dálnic D1 a D2 Brno jih včetně úpravy D1 na šestipruhové uspořádání. Přestavba dopravně velmi zatížené křižovatky potrvá dva roky a celou dobu se bude na D1 jezdit ve dvou pruzích v každém směru, přesto se musí řidiči připravit na významná dopravní omezení. V dalších letech se počítá s rozšířením D1 na celém 30 kilometrů dlouhém úseku mezi Kývalkou a Holubicemi. Hotovo by mohlo být mezi roky 2031 a 2032, uvádí ŘSD.
Diskuze
Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.