NEHODY CYKLISTŮ

Stále více cyklistů naráží do otevřených dveří aut. Experti doporučují „holandský úchop“

NEHODY CYKLISTŮ
Stále více cyklistů naráží do otevřených dveří aut. Experti doporučují „holandský úchop“

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Tragická smrt herečky Wandy Perdelwitzové, která na konci září v Hamburku narazila na kole do otevřených dveří auta, upozornila na téma bezpečnosti cyklistů. Dopravní experti a cyklistické organizace nyní apelují na řidiče, aby používali jednoduchou, ale účinnou techniku známou jako „holandský úchop“, která může podobným nehodám zabránit, o zprávě informuje Die Welt.

Technika holandského úchopu spočívá v tom, že řidič otevírá dveře auta opačnou rukou, než tou, která je blíže ke dveřím. Řidiči by tedy měli otevírat dveře pravou rukou. Tímto pohybem se automaticky otočí trup a hlava, což umožní řidiči či jinému členu posádky lépe zkontrolovat situaci za vozidlem. Cyklisté, kteří by jinak mohli být přehlédnuti, jsou tak lépe viditelní.

Nárust nehod potvrzuje i Dirk Lau, mluvčí německého cyklistického klubu ADFC v Hamburku: „Počet nehod, kdy cyklista narazí do právě otevřených dveří auta, v poslední době znatelně roste. Holandský úchop je jednoduchý způsob, jak těmto tragédiím předejít," dodává.

Technika má svůj původ v Nizozemsku, kde byla zavedena již v 70. letech v reakci na vysoký počet vážných dopravních nehod. Dnes je v tamní dopravní výchově běžnou součástí výuky.

Kromě tohoto opatření odborníci požadují i strukturální změny ve městech. „Cyklostezky musí být jasně odděleny od silnic a parkovacích pruhů,“ zdůrazňuje mluvčí ADFC. Zástupci Verkehrsclub Deutschland (VCD) pak vyzývají k větším odstupům mezi cyklostezkami a zaparkovanými vozidly - ideálně by měly být cyklopruhy vedeny alespoň metr od parkujících aut.

Anika Meenkenová z VCD apeluje, že každá pátá nehoda cyklisty souvisí se stojícími či zaparkovanými vozidly. K tomu přidává i doporučení pro cyklisty samotné: „Pokud je to možné, měli by si udržovat od zaparkovaných vozidel odstup minimálně jeden metr.“ V praxi je to ale často nereálné, zejména kvůli příliš úzkým cyklostezkám.

Organizace ADFC i VCD vyzývá na města, aby vzaly vážně cíl tzv. Vision Zero - tedy nulový počet mrtvých a vážně zraněných v dopravě. Podle expertů toho lze dosáhnout jen vybudováním „infrastruktury, která odpouští chyby“.

Tragédie, která znovu otevřela otázku bezpečnosti cyklistů, se stala 28. září v hamburské čtvrti Rotherbaum. Teprve 41letá německá herečka Wanda Perdelwitzová, známá například z populárního televizního seriálu Großstadtrevier, narazila na kole do právě otevřených dveří dodávky a při pádu utrpěla těžké poranění hlavy. O několik dní později zraněním podlehla v nemocnici.

Perdelwitzová byla známou cyklistkou a podporovatelkou ekologických témat. Osudná nehoda se stala jen čtyři dny po jejím posledním veřejném vystoupení na zahájení filmového festivalu v Hamburku. Zanechala po sobě šestiletého syna, jak uvádí Bild.

 

tec

Diskuze

Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.