PRAŽSKÝ OKRUH

OBRAZEM: Nový most přes Vltavu. Klíčová dominanta Pražského okruhu bude stát 2 miliardy

PRAŽSKÝ OKRUH
OBRAZEM: Nový most přes Vltavu. Klíčová dominanta Pražského okruhu bude stát 2 miliardy

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Pražský okruh se plánuje už téměř 100 let, velká část sice stojí, ale stále nevidíme dokončení. Tento příběh tak může trochu připomínat pozadí nekonečné stavby chrámu Sagrada Familia v Barceloně. Teď se ale projekt pohnul dopředu, jelikož Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) odhalilo pět vizuálních návrhů mostu mezi Suchdolem a Březiněvsí, který překlene Vltavu. Odborná porota vybere vítěze do konce září s tím, že stavba výrazné dominanty by mohla začít už v roce 2027.

Severní část okruhu je jednou z nejproblematičtějších. Problémy provázely výkup pozemků v okolí Ruzyně, nebo plánování tunelů u Satalic. Některá města, obce a městské části zase kritizovaly severní část D0 i zmiňovaný most kvůli tomu, že povede skrze chráněné přírodní lokality a naruší unikátní tvář Vltavského kaňonu. To už je ale nyní minulostí.

Spory se podařilo urovnat a ŘSD ve spolupráci s pražským magistrátem, ministerstvem dopravy a Českou komorou architektů nechali vypsat architektonickou soutěž na most, jenž překlene Vltavu a spojí Suchdol s Březiněvsí (D0 519). Následně vznikla odborná porota složená ze zástupců města, ministerstva dopravy, akademiků a expertů z ČVUT, která vybrala pětici finálních návrhů mostu. Mezi nimi byl i radní za dopravu Zdeněk Hřib (Piráti). Návrhy musely splnit řadu podmínek.

Most musí mimo jiné splňovat určité velikostní parametry (600m dlouhý, 80m vysoký, tři pruhy v každém směru, apod.), nesmí zasahovat do chráněných svahů údolí, ani do řeky, jeho součástí musí být lávka pro cyklisty a chodce, apod. „Z lávky/lávek musí být umožněn výhled alespoň do jedné strany. Vzhledem k atraktivním výhledům je doporučeno zřízení zálivů šířky 1,0 m pro výhled ve vzájemné vzdálenosti cca 100 m,“ stojí v dokumentaci.

„Výsledky soutěže potvrdily, že i u infrastrukturních projektů má smysl hledat architektonicky i krajinářsky citlivé řešení. Most v této lokalitě nemá být jen technickým dílem, ale i kulturní stopou v krajině,“ uvedl generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Nyní se bude čekat do září až ŘSD vybere finálního vítěze z pěti variant.

Nutno dodat, že se jednalo o první otevřenou architektonickou soutěž na dálniční most v Česku v režii ŘSD. "Výsledky, o kterých porota rozhodla, nám potvrdily, že se do soutěže přihlásily expertní týmy z Česka i zahraničí. Teď nás čeká nejtěžší úkol – vybrat jediné řešení, které skloubí špičkovou architekturu s ekonomickou a technickou rozvahou. Vítězný návrh zapracujeme do projektové dokumentace tak, abychom v roce 2027 mohli zahájit stavbu s cílem dokončit celý Pražský okruh v letech 2030 až 2031," řekl ředitel Mátl.

Podle ředitele bude vybraný most nejvýraznější částí severní části okruhu. „Všechny návrhy představíme veřejnosti na plánované výstavě. Termín a místo konání budou upřesněny v nejbližší době,“ doplnil ředitel Mátl. Silničáři budou architektonické soutěže využívat i pro další vybrané stavby, doplnil. Už v příštích týdnech spustí soutěž na most přes Drahanské údolí.

Nejlépe hodnoceným návrhem je projekt konsorcia Stráský, Hustý a partneři a Studia acht. Jejich návrh porotu zaujal především tím, že nepočítá s pilíři v řece a minimálně zasahuje do chráněného vltavského údolí. „Jde o velmi organické a krajinářsky ohleduplné řešení,“ komentoval ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

Na druhém místě se zatím umístil návrh společnosti Valbek, který staví na osvědčené konstrukci a zároveň respektuje krajinný ráz. Třetí příčku obsadil projekt COWI Czech Republic, který porota ocenila pro jeho efektivitu při výstavbě. Další oceněné návrhy pochází z dílen sdružení 2T engineering a Top Con Servis a týmu ov architekti a V–CON. První z nich kladl důraz na pěší a cyklistické propojení s výhledy na okolí, druhý nabídl citlivé řešení zasazení mostu do krajiny.

Odhadovaná cena projektu činí zhruba dvě miliardy korun bez DPH. Do konce září má být vybrán vítězný návrh, následovat bude projektová příprava a stavební řízení. Architektonická studia si za vypracované návrhy rozdělily 15 milionů korun, připomněl portál Zdopravy.cz.

Soutěžní návrhy mostu budou podle ministra Kupky zpřístupněny i veřejnosti. Uvažuje se o jejich výstavě například v prostorách Národního technického muzea. Architektonická soutěž podle ŘSD nastavuje nový standard pro budoucí dálniční projekty. „Chceme ukázat, že i dopravní stavby mohou být kvalitní architekturou. Mosty nejsou jen funkcí, jsou i obrazem doby,“ dodal ministr Kupka.

Zatímco první úsek Pražského okruhu byl zprovozněn už v roce 1983, nový most přes Vltavu je nadějí, že se celý projekt konečně přehoupne do své závěrečné fáze – a s důrazem na estetiku, ekologii i uživatelský komfort. Půjde o další most přes Vltavu v pražské aglomeraci, jehož podoba vzešla z architektonické soutěže. Stejně tomu bylo i v případě Dvoreckého mostu nebo železničního mostu na Výtoni. Tam ale stále probíhá vleklý spor, zda se stávající most má opravit, nebo zbourat a postavit znovu.

Jak to vypadá se severní částí Pražského okruhu?

V poslední době se čím dál častěji mluví o severovýchodní a severozápadní části Pražského obchvatu. Ministr Kupka nedávno oznámil, že dálniční úsek Březiněves-Satalice (D0 520) povede z velké části skrze tunely. Na podzim zároveň začne výkup pozemků v okolí Ruzyně a Suchdolu. Na území plánovaného úseku Ruzyně-Suchdol (D0 518) a Suchdol-Březiněves (D0 519) se už pohybují geodeti a provádí přípravné a průzkumné práce. Na základě jejich práce vzniknou podrobné geometrické plány – nezbytný podklad pro zahájení výkupů pozemků dotčených výstavbou, píše se na webu Pražského okruhu.

Ministr Kupka uvedl, že severní část okruhu značně uleví přetíženým silnicím ve východní části Prahy. „Řidičům pomůže jak při příjezdu do Prahy, tak při jízdě okolo metropole. Zlepší se i pohodlí obyvatel, protože se sníží dopravní zátěž v blízkých čtvrtích. Půjde o odklon deseti tisíců aut denně,“ prohlásil.

Plánovaná dálnice má zahrnovat šest tunelů a tři velké mosty, což výrazně prodražuje stavbu i prodlužuje dobu výstavby. Už v roce 2023 se odhadované náklady blížily 39 miliardám korun a vzhledem k inflaci a růstu cen stavebních materiálů hrozí, že finální částka přesáhne 40 miliard.

Podle analýzy Seznam Zpráv se jedná o jeden z nejdražších dopravních projektů v historii země. Při roční inflaci 4 % mohou v roce 2030 dosáhnout 40 miliard korun namísto plánových 29 miliard z roku 2021. Významně přitom rostou ceny stavebních materiálů, energií a mezd – mezi lety 2021 a 2023 vzrostly ceny stavebních materiálů v průměru o 40 %. Složité technické řešení s šesti tunely o celkové délce 4650 m a třemi velkými mosty v citlivé lokalitě navíc znamená, že se dá očekávat výrazně delší doba výstavby než u jižní části okruhu.

Pražský okruh by měl mít po dokončení 83,6 kilometru, teď je z toho v provozu polovina. Z 11 částí chybí dokončit čtyři. Celý okruh by podle současných plánů měl být dokončen v letech 2030 až 2031. Rozestavěný je nyní úsek mezi Běchovicemi a dálnicí D1, v přípravě jsou severní úseky Ruzyně-Suchdol, dále Suchdol-Březiněves a Březiněves a Satalice.

Diskuze

Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.

11. srpna 2025