POLITICKÝ MARKETING

Babišův podcast? ANO bylo, je a bude o marketingu, soudí expertka

POLITICKÝ MARKETING
Babišův podcast? ANO bylo, je a bude o marketingu, soudí expertka

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Dlouho se o něm mluvilo jako o hlavním strůjci úspěchu expremiéra Andreje Babiše. Před rokem si ale po prezidentské volbě prošel táhlou krizí a od té doby se hledal. Řeč je o marketingovém týmu hnutí ANO, který poslední dobou dostává nový impulz. Politici hnutí se čile vystavují na sítích, jako je Instagram, expremiér Babiš zase začal natáčet vlastní podcast. Odborníci ale upozorňují na to, že i když může marketing hnutí ANO zase nabírat na obrátkách, stále je to jeho skoro jediný a primární nástroj.

Na víkendovém sněmu ANO běžely minulý týden v sále různé vtipné klipy s politiky hnutí ANO. Podobné přidává pravidelně šéfka poslanců Alena Schillerová nebo Andrej Babiš na sociální sítě TikTok nebo Instagram. Expremiér nedávno ohlásil, že hledá moderátora pro svůj podcast a během týdne uveřejnil první díl.

Stále číslo jedna

Pro ANO je marketing a oslovování lidí pořád prioritou, což si myslí i Marcela Konrádová z katedry marketingové komunikace a public relations Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy. „Hnutí ANO a Andrej Babiš jsou bezesporu průkopníky politického marketingu i politické komunikace u nás. Ať se nám to líbí, nebo ne. Důkazem může být i snaha jiných českých stran a politiků se babišizovat, ne však zcela úspěšně (viz „premiér Nutella). Za úspěchem ale nestojí Babiš, ale tým marketingových a PR expertů, a to interních i externích,“ míní.

„ANO byla, je a bude strana orientovaná na marketing, strana-firma, personální strana atp. dle různých teoretických konceptů. Jinými slovy, je to strana založená na osobním brandu zakladatele a lídra s profesionálním data-driven marketingem a kampaněmi,“ dodala.

Hnutí se dlouhodobě daří v průzkumech. Podle posledního volebního modelu agentury Kantar z přelomu ledna a února by vyhrálo se ziskem 35 procent hlasů. Další strany už mají o dost méně. Druhé ODS by dalo hlas 15,5 procenta voličů, o třetí místo by svedli boj Piráti a SPD, kterým model přisuzuje shodně 9,5 procenta. Do Sněmovny by se dostali také Starostové se ziskem 6,5 procenta. Na pětiprocentní hranici balancuje TOP 09.

@aschillerka Česká Lípa ❤️ #schilerka #alenaschillerova #schillerová #trending #trend #schillerova #schillerka #silerka #schilerova ♬ původní zvuk - Alena Schillerová

Důraz na současné trendy a sociální sítě vyzdvihuje i sociolog Kantaru Pavel Ranocha. „Může jít o důsledek větší aktivity ANO na sociálních sítích, ale také toho, že tato generace ještě nemá tak pevné politické ukotvení a přetáhnout ji na svou stranu je o něco jednodušší, čehož zřejmě ANO cíleně využívá,“ myslí si o mladších lidech, kteří jsou na sociálních sítích primárně.

Podle politologa Otty Eibla z brněnské Masarykovy univerzity může být investice do mladých voličů poměrně zajímavým nápadem do budoucna. „Nejmladší generace voličů si totiž nemusí vlády Andreje Babiše pamatovat, otázka je, nakolik vzpomínají na zmatené řízení státu v době covidu. Část prvovoličů tak je vystaveno nadbíhání pro ně neznámými političkami a politiky – a třeba proto, že je s nimi „sranda“ (o politiku přece nejde), tak o nich mohou přemýšlet,“ míní. Do jejich rozhodování může nahrávat i nedostupnost jiných alternativ, doplňuje.

Stroj jede dál

Obecně se očekávalo, že marketing ANO půjde dolů s nedávným rozpadem jeho klíčového týmu. Po prohrané prezidentské volbě totiž na počátku roku 2023 odešel „marketingový guru“ a expert na sociální sítě Marek Prchal, hned za ním i mluvčí Vladimír Vořechovský a šéfka kampaně Andreje Babiše Thünde Bartha, která mu měla vést kancelář na Pražském kancléř, pokud by vloni v lednu vyhrál volby.

Podle Konrádové ale dobrý marketing dělají i manažeři, analytici a podobně. Hlavním manažerem ANO je dlouhodobě poslanec Jan Richter, hnutí má i další své krajské manažery.

„Jejich význam vzrostl po roztrojení aňáckého leadershipu mezi Andreje Babiše, Karla Havlíčka a Alenu Schillerovou. Jistě, myslet si, že ANO nadále neřídí sám Babiš by bylo zcela naivní, nicméně značka ANO už není jen Babiš. Je to aktuální velmi aktivní stínová vláda. Možná nejúspěšnější (lze-li to o opoziční straně říci) v novodobé politické historii Česka. Je silná, stabilní, hlasitá. Osobnosti ANO jsou agilní v regionech, setkávající se s voliči a naslouchají jim,“ soudí marketingová expertka.

Podle ní jsou na to ale lidé už zvyklí a pozornost vzbudí spíše novinka, jako jsou například výjezdy ministra vnitra Víta Rakušana do regionů.

Babiš a jeho tým ale také během prezidentské kandidatury čelil kritice za billboardy s textem „Nezavleču Česko do války. Jsem diplomat. Ne voják. Prezident Babiš.“ Kritici mu vyčítali, že straší voliče. Babiš přiznal, že se text nepovedl, a slíbil, že ho změní. Na billboardech se pak objevily nové plakáty s nápisem „Generál nevěří v mír“ s dovětkem „Volte mír. Volte Babiše“. Sdružení reklamních profesionálů Art Directors Club Czech Republic (ADC) poté vyloučilo ze svých řad Prchala, který se podílel na Babišově kampani. Tu označilo sdružení za neetickou.

Jan Hrdlička

18. února 2024