Nazkoušet si život a ztratit se v roli
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Americký komik kanadského původu Nathan Fielder je v kontextu dnešní masové zábavy úkaz skutečně ojedinělý. Ve světě, který spoléhá na recyklaci, algoritmizaci a vůbec orientaci na nějakým způsobem zprůměrovanou poptávku, se dokázal uplatnit s něčím velice původním. Jistě to taky znamená, že jeho věci takzvaně nejsou pro každého. I divák, který se s nimi úplně „nepotká“, by ale měl uznat, že něco takového se hned tak nevidí. Stejnou zkušenost by nepřipravenému publiku měla přinést i druhá řada Fielderova seriálu Zkouška, jež se nedávno objevila v nabídce streamovací služby HBO Max.
Fielderova tvorba se pohybuje na hranici reality show a hraných seriálů, jistě v ní jsou pasáže, které nevznikly jaksi spontánním způsobem. Pozoruhodné je, že prožitek ze sledování nijak neovlivní to, jestli divák věří „reálnosti“ toho, co vidí, anebo ne – účinek i vyznění jsou, myslím, v obou případech stejné. Platí to zvlášť v případě Zkoušky, jejímž tématem je taky mlhavost hranice mezi – dnes velice nadužívaným výrazem řečeno – autenticitou chování člověka a přehráváním role, již si osvojil na základě vnějšího zadání nebo z vlastního rozhodnutí.
První řada seriálu popisuje Fielderovu snahu pomoci lidem, kteří před sebou mají situaci, jíž se obávají, protože by v ní nemuseli obstát. V seriálu dostanou možnost si tu těžkou chvíli dopředu nazkoušet v kulisách, jež jsou co nejpřesnější replikou jejího dějiště, a s herci, kteří si dobře osvojili roli dalších aktérů ve věci zkoušeného. V zájmu co nejpřesnější replikace té nadcházející reality jde ale štáb do absurdních krajností. Zkoušení obrovsky nakypí ve chvíli, kdy jedna z „klientek“ potřebuje nacvičit rodičovství. Ukazuje se, že i herci potřebují mít takovou situaci nazkoušenou, aby mohli podat odpovídající výkon. Fielder tak vytváří další a další vrstvy simulace, v nichž se ztrácí rozdíl mezi lidmi, kteří zkoušejí úlohu rodičů, a lidmi, kteří zkoušejí herecký part rodiče – a mezi nimi všemi prochází autor s nehnutou tváří, který jako kdyby nevnímal absurditu toho všeho a tím ji ještě zvýrazňoval.
Druhá řada tenhle princip zachovává. Deklaruje ale obecně prospěšný účel – snahu zabránit leteckým nehodám. Postava Nathana Fieldera dojde k závěru, že jejich důležitou a ve výcviku pilotů zcela opominutou příčinou je nedostatečná komunikace mezi kapitánem a prvním důstojníkem v pilotní kabině, především neschopnost podřízeného říct včas, že šéf něco dělá špatně. S odbouráním téhle bariéry má opět pomoci nácvik, který se jako vždy u Fieldera rozšiřuje až do absurdních krajností (v sérii dojde třeba i na falešnou pěveckou soutěž nebo snahu dosáhnout toho, aby tři klonovaní pejsci v simulovaných podmínkách získali osobnostní charakteristiky zvířete, jehož by měli být replikou). Hranice mezi rolí a „autenticitou“ opět mizí, tentokrát se tak ale děje v zájmu dosažení vytyčeného cíle. Ukazuje se, že komunikační potíž v pilotní kabině letadla může být odstraněna, pokud budou oba piloti během letu v roli, v níž to, co by se jim jinak říkalo těžce, vysloví jako představitelé nějaké postavy. To nutně vede i k úvahám o tom, v jakých životních situacích člověk vystupuje „za sebe“ a kdy se spíš stylizuje do postavy, kterou pro sebe zkonstruoval (nebo ji pro něj vymyslel někdo jiný), kde končí role a začíná já a co to já vůbec je. Zní to vše velmi filozoficky a Zkouška vlastně je docela filozofická show, v níž se ovšem ty životní otázky nastolují jazykem absurdní komiky.
Fielderův seriál je také portrétem určitého typu myšlení. Snahy přistupovat k životu se striktní racionalitou, která však může vést k podivným koncům, třeba i něco odhalit a naznačit řešení, zároveň se s podstatou toho života beznadějně míjet. Předmětem zkoumání se tak ve Zkoušce stane i osobnost autora: seriál ukazuje, co Fielder zkoumá, ale i o čem se mu mluvit nechce. Ten (auto)portrét city neprojevujícího protagonisty je ve finále doveden ke zdrženlivě podané, přesvědčivé emoci.
Zkouška (USA, 2025), scénář, režie, hlavní role: Nathan Fielder, v nabídce HBO Max
Diskuze
Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.