MINULÁ LÉTA

Babiš znovu v čele: Od Letné po lockdown, co ukázaly jeho první dvě vlády

MINULÁ LÉTA
Babiš znovu v čele: Od Letné po lockdown, co ukázaly jeho první dvě vlády

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Když se Andrej Babiš s nejvyšší pravděpodobností znovu vrací do role premiéra, nevrací se jako nevyzkoušený politik. Má za sebou čtyři roky u moci, které českou politiku výrazně přetvořily – od menšinového vládnutí bez důvěry přes historickou toleranci komunistů až po pandemii covidu nebo největší demonstrace od roku 1989.

Po sněmovních volbách v říjnu 2017, které hnutí ANO jasně vyhrálo, pověřil prezident Miloš Zeman Andreje Babiše sestavením vlády. Už tehdy ale platilo, že většina ostatních stran odmítala vstoupit do koalice s politikem, který čelí trestnímu stíhání v kauze Čapí hnízdo a má za sebou spornou minulost i silnou podnikatelskou pozici.

V prosinci 2017 Zeman Babiše jmenoval premiérem a o pár dní později vznikla jednobarevná menšinová vláda ANO. Opírala se pouze o 78 poslanců a od začátku bylo zřejmé, že bude obtížně hledat podporu.

V lednu 2018 vláda ve sněmovně důvěru nezískala – pro hlasovalo jen ANO, všechny ostatní kluby byly proti. Kabinet podal demisi, Zeman ji přijal a zároveň Babiše pověřil jednáním o nové vládě. Do června 2018 tak první Babišova vláda vládla v demisi a postupně se stala druhou nejdéle úřadující vládou v demisi v novodobé historii Česka. Současně eskaloval i Babišův osobní problém: sněmovna ho v únoru 2018 opět vydala k trestnímu stíhání v kauze Čapí hnízdo.

2018: druhá vláda ANO–ČSSD a historická tolerance KSČM

Druhá vláda byla jmenována 27. června 2018 jako menšinová koalice ANO a ČSSD. Získala 93 mandátů a opírala se o toleranční dohodu s KSČM. Při hlasování o důvěře v červenci 2018 ji podpořilo 105 poslanců – poprvé od roku 1989 tak komunisté formálně podpořili vládu.

Komunisté si za toleranci vyjednali plnění konkrétních programových požadavků. Mluvilo se například o jejich zájmu o posty ve státních firmách, ten ale ve finále prosazen nebyl.

Ještě v roce 2018 vládu zasáhly první personální otřesy. Kvůli obvinění z plagiátorství rezignovala ministryně spravedlnosti Taťána Malá (ANO), stejně dopadl ministr práce Petr Krčál (ČSSD). Už tehdy se ukazovalo, že Babišovy vlády budou personálně mimořádně neklidné.

2019: střet zájmů, Letná a série vládních krizí

Rok 2019 přinesl největší zásah do Babišovy politické pověsti na evropské scéně. Audit Evropské komise konstatoval, že je premiér ve střetu zájmů: ačkoli formálně vložil Agrofert do svěřenských fondů, podle Bruselu nad koncernem nadále vykonával rozhodující vliv.

Na audit i personální kroky ve vládě reagovalo občanské hnutí Milion chvilek pro demokracii. Série demonstrací vyvrcholila v červnu 2019 na pražské Letné a na podzim se na stejném místě zopakovala. Šlo o největší shromáždění od roku 1989, jehož hlavním adresátem byl právě premiér Babiš a obavy z ohrožení nezávislosti justice.

Současně vládu provázely vnitřní krize. Samotné jmenování Marie Benešové ministryní spravedlnosti po demisi Jana Kněžínka bylo vnímáno v kontextu kauzy Čapí hnízdo jako pokus posílit politický vliv nad justicí. Zásadní konflikt s prezidentem Zemanem pak přineslo ministerstvo kultury: po sporném odvolání šéfa Národní galerie Jiřího Fajta podal ministr Antonín Staněk demisi, Zeman ji dlouho nepřijímal a odmítal jmenovat navrženého kandidáta ČSSD Michala Šmardu. Spor se táhl měsíce, ohrožoval samotnou existenci vlády a skončil až jmenováním Lubomíra Zaorálka.

Během roku se vystřídali i klíčoví ministři dopravy a průmyslu – Dan Ťok odešel po vleklé kritice, Marta Nováková po sérii kontroverzí od drahých mobilních dat po incident s tchajwanským zástupcem. Babiš čím dál víc spoléhal na „superministra“ Karla Havlíčka, který postupně převzal průmysl, dopravu i vicepremiérskou roli.

2020–2021: covid, rekordní schodky a propad důvěry

Pandemie covidu-19 se stala klíčovým testem Babišovy vlády – a také hlavním důvodem jejího postupného oslabení.

Na jaře 2020 kabinet reagoval velmi razantně: nouzový stav, uzavření hranic, povinné roušky mezi prvními v EU. V prvních měsících patřilo Česko k méně zasaženým zemím a vláda těžila z vysoké důvěry veřejnosti. Rozjela také masivní kompenzační programy – Antivirus, kompenzační bonusy pro OSVČ, podpory nájemného či úvěrové programy COVID. To vše vedlo k jedněm z nejvyšších schodků státního rozpočtu v historii.

Na podzim 2020 se však situace obrátila. Pozdní reakce na zhoršující se čísla, chaotické změny opatření, vnitřní spory a protichůdná vyjádření ministrů i premiéra vyústily v jednu z nejhorších podzimních vln v Evropě. Důvěra ve vládu dramaticky spadla, řada jejích kroků byla následně rušena soudy jako nezákonná.

Symbolem chaosu se stala série ministrů zdravotnictví: Adam Vojtěch, Roman Prymula, Jan Blatný, Petr Arenberger a znovu Adam Vojtěch. Změny často přicházely po kauzách – Prymula skončil po porušení vlastních opatření, Blatný byl vyměněn mimo jiné na pozadí sporů o ruskou vakcínu Sputnik V.

Ekonomika a legislativa: růst mezd, superhrubá mzda a zadlužení

Babišovy vlády se prezentovaly jako kabinet zvyšující životní úroveň. Opakovaně navyšovaly minimální mzdu i platy ve veřejném sektoru. Reálné mzdy za jejich vlády rostly – i díky dobré ekonomické situaci před covidem.

Zlomovým krokem byla změna zdanění práce v roce 2020, kdy bylo zrušeno zdanění tzv. superhrubé mzdy. Lidé si polepšili na čistých příjmech, ale opatření mělo silně negativní dopad na příjmy státu i obcí. Spolu s covidovými kompenzacemi a dalšími výdaji přispělo k zadlužení a strukturálnímu deficitu, který dostala další vláda Petra Fialy jako dědictví. Kauza Agrofertu také provázela Babiše po celé období vládnutí.

Obrana, zahraničí a energie: spory a opomenuté domácí úkoly

Do bilance vlád Andreje Babiše patří i problematické zakázky v obraně. Nákup dvanácti amerických vrtulníků za desítky miliard korun bez soutěže vedl ke kritice i k pokutě od Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže a k podnětům na evropské úrovni.

V zahraniční politice vládu charakterizovala kombinace pragmatismu a vnitřních sporů. Česko pod Babišem učinilo první kroky ke Green Dealu i balíku Fit for 55, doma ale jako premiér tyto projekty často verbálně napadal. Podobně ambivalentní přístup se projevil i u vztahu k Rusku – možnost účasti ruské firmy na dostavbě Dukovan byla formálně vyloučena až po kauze Vrbětice, v níž se zase kabinet zachoval k Moskvě nekompromisně.

V roce 2021 se Babišova vláda potýkala s dozníváním pandemie, únavou veřejnosti a „vyčerpaností“ koalice ANO–ČSSD. Komunisté na jaře vypověděli toleranční dohodu, i když zároveň nechtěli sami vyvolat hlasování o nedůvěře. Série personálních výměn pokračovala – mimo jiné odvoláním ministra zahraničí Tomáše Petříčka po vnitrostranickém konfliktu v ČSSD.

V říjnových volbách 2021 hnutí ANO sice získalo nejvíc hlasů jako samostatný subjekt, ale většinu ve sněmovně vytvořily koalice SPOLU a PirSTAN. Andrej Babiš odešel do opozice a 17. prosince 2021 předal vládu kabinetu Petra Fialy.

jhr

Diskuze

Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.