Stát zatím ještě platí, ale stavební ruch může utichnout. V rozpočtu na všechny plánované silnice nezbylo
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Aktuálně se v České republice staví a staví se hodně, historicky nejvíce. Uvedl to generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl s tím, že kvůli nedostatku peněz v rozpočtu na příští rok je ohroženo zahajování nových staveb. Reagoval tak na veřejnou přestřelku mezi pravděpodobným premiérem Andrejem Babišem (ANO) a vládou Petra Fialy, respektive ministrem dopravy Martinem Kupkou (oba ODS). Babiš totiž obvinil vládu, že kvůli nedostatku peněz došlo k zastavení dopravních staveb, ve čtvrtek Babiš specifikoval, že myslel budoucí stavby. Podle Mátla je asi největším problémem možné pozdržení zahájení provozu na D11 na úseku Jaroměř–Trutnov.
Předseda hnutí ANO Babiš po pondělním jednání se šéfem ŘSD Mátlem novinářům řekl, že kvůli chybějícím penězům se zastavují stavby silnic či modernizace železničních tratí. Deník Echo24 již informoval, že v srpnovém návrhu původně chybělo asi 60 miliard, v definitivním návrhu, který končící vláda Petra Fialy poslala do sněmovny, došlo k doplnění 22 miliard, stejně ale podle původního vyjádření ministra dopravy Martina Kupky chybělo dalších 38 miliard. Podle Babiše je ale realita taková, že chybí hned 57 miliard, protože vláda prý lhala o evropských penězích.
Babiš uvedl, že Fialova vláda tím, jak „stále mlžila, došla až k zastavení staveb nejen ŘSD. „Jako úsek Jaroměř-Trutnov, 20 kilometrů, co se měl stavět v prosinci, dále obchvat Libice-Hořice, ale hlavně došlo k zastavení výkupu pozemků pro stavbu Pražského okruhu a také pro výstavbu pozemků pro výstavbu úseku Praha-Tábor,“ dodal Babiš, který nechtěl spekulovat, kdo bude v jeho vládě ministrem dopravy.
Kupka následně pro Echo24 odmítl, že by došlo k zastavování běžících staveb, Babiš podle něj neříkal pravdu. „Všechny stavby běží. Řešíme ještě prostředky na příští rok. A bude je muset řešit i nastupující vláda, jako jsme je řešili i v předchozích letech,“ dodal Kupka, který dříve redakci řekl, že navýšení o zmíněných 22 miliard je pozitivní zpráva.
Babiš ve čtvrtek na tiskové konferenci po jednání s prezidentem Petrem Pavlem upřesnil svůj výrok, že dochází k pozastavování budoucích projektů, nikoliv těch rozestavěných. Už ve středu řekl, že mu vadí, že Fialova vláda přesouvá zodpovědnost za rozpočet na něj a jeho potenciální budoucí vládu. „Vždyť my žádnou vládu ještě nemáme. Co budou dělat, když to nesložíme třeba do června?“ ptal se Babiš, který ale zároveň chce mít o vládě jasno v pátek.
Zahájení nových staveb je ohroženo, říká Mátl
„Skutečně v rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) na rok 2026 chybí zhruba nějaké čtyři desítky miliard korun, aby se dokázaly zainvestovat veškeré stavby, které jsou v tuto chvíli připravované a plánované k realizaci,“ uvedl Mátl v Interview a odmítl, že by dostal „ústní pokyn“ nepodepisovat nové velké kontrakty, které už jsou vysoutěžené. Prý se na nepodepisování smluv s Kupkou a vedením resortu dopravy shodl v rámci vzájemné debaty. Dodal také, že kontrakty na menší závazky se nadále uzavírají a komunikace s ministrem normálně probíhá.
„Doufám a věřím, že se tato situace v brzkých týdnech či měsících vyřeší a ty finanční prostředky budou do SFDI doplněny,“ zmínil s tím, že problém zatím nevnímá jako dramatický. V případě, že se peníze nenajdou, je však prý možné, že dojde u zahájení řady staveb k několikaměsíčnímu zpoždění. „To se pak samozřejmě promítne i z hlediska jejich zprovoznění,“ upozornil Mátl. Přiznal také, že zatím nemá od nikoho ze současné nebo potenciální příští vlády příslib, že peníze budou jeho organizaci k dispozici.
Mátl v Interview zmínil, že jeho úřad je na scénář, kdy stát nedokáže ufinancovat všechny plánované stavby, připravený. „S každou miliardou, která nám z rozpočtu zmizí, budeme muset něco seškrtat a u něčeho říct, že se to třeba opozdí. Máme samozřejmě nastavené priority, co chceme stavět, kdy a jak,“ ujistil šéf ŘSD.
Největší problém je úsek Jaroměř-Trutnov
Konkrétně mohou chybějící finance podle Mátla komplikovat třeba výkupy pozemků, hlavně u středočeské D3 a Pražského okruhu. „Zejména na Pražském okruhu, kde se nacházíme v aglomeraci Prahy, potřebujeme (na výkupy) obrovské finanční prostředky,“ sdělil.
Dále se podle něj může pozdržet zahájení provozu na D11 na úseku Jaroměř–Trutnov, o kterém mluvil i Babiš. „Je to de facto ten největší problém,“ řekl Mátl. ŘSD je prý připraveno stavbu v prosinci zahájit, ale momentálně by byla krytá jen v letošním rozpočtu, ne už v roce 2026. „Ta stavba dnes není k tomu, abychom ji zahájili, pokud v rozpočtu nedojde k nějakým změnám,“ popsal.
Z ohrožených významných projektů ještě Mátl zmínil pokračování dálnice D35 mezi Úlibicemi a Hořicemi na Jičínsku či některé silnice první třídy. „Samozřejmě pak máme na rok 2026 naplánované další dálniční stavby – ať už je to D55 mezi Kokorami a Přerovem, ať je to D48, ať jsou to další dva úseky dálnice D6,“ vyjmenoval.
„Musíme si uvědomit, že ŘSD mělo před deseti lety rozpočty kolem 25 až 30 miliard, dnes se pohybujeme na 82 miliardách. (…) Díky tomu, že se nám ty stavby podařilo připravit a začít je realizovat, tak rozpočet je opravdu vysoký – nejvyšší v historii ŘSD. Rozestavěnost dálniční sítě je největší v historii,“ popsal Mátl. V současnosti se v tuzemsku pracuje na 185 kilometrech dálnic.
Za aktuálními problémy pak paradoxně vidí i to, že se v posledních letech dařilo připravovat stavby rychleji, než se čekalo. „Bylo tu období, kdy byly peníze, ale nebyly stavby, teď je to opačně,“ podotkl.
Současný kabinet ve středu přerušil jednání o penězích pro SFDI na příští rok. Počítá s výdaji 187 miliard korun. Ministr Kupka přiznává, že chybí 37 miliard – podle něj je ale běžné, že část financí shání další vláda. „Stejně jako my jsme přebírali rozpočet, kde finanční prostředky chyběly a museli jsme je shánět,“ prohlásil. Babiš však oponoval, že peníze má najít ještě současná vláda.
Diskuze
Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.