Společnost

Učím arabské studenty, jak pít a jak na dívky

  - Foto: Jan Zatorsky
Společnost
Učím arabské studenty, jak pít a jak na dívky

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Silvestrovské útoky v Kolíně nad Rýnem otevřely širokou diskusi, zda jde o jednotlivý exces opilých mladíků, či zda takové chování není migrantům z arabských zemí vlastní. „Pokud by tomu tak bylo, pak ty věci budou dělat statisíce uprchlíků. Ne, tohle byli zlí lidé, kteří by měli skončit ve vězení a pak být posláni tam, odkud přišli,“ domnívá se egyptský religionista Mohamed Mosaad Mohamed, který přednáší na americké univerzitě a radí arabským studentům, jak zvládnout lákadla i nástrahy Západu.

Jedním z hlavních témat médií jsou nyní sexuální útoky, kterých se o silvestru v Německu dopustili arabští přistěhovalci včetně uprchlíků. Jak si to, co se stalo, vysvětlujete?

Zaprvé: byl jsem šokován. Byla to velmi smutná zpráva, že se toho dopustili uprchlíci. Je to ošklivý zločin. Já působím na americké univerzitě, kde máme 400 arabských studentů. Předloni byl jeden z nich, ze Saúdské Arábie, zatčen kvůli sexuálnímu útoku. Tlumočil jsem pro něj, byl jsem ho navštívit ve vězení. Nechci ho omlouvat. Má na svědomí zločin, udělal velkou chybu, byl odsouzen na pět let.

Co udělal?

Byl na univerzitní diskotéce, tančil se třemi dívkami, dotýkal se jich při tanci a u té poslední zašel příliš daleko, příliš daleko se svými prsty… A ona to nahlásila.

Pět let ve vězení ho může poznamenat na celý život. Vy se ho nezastáváte?

Já myslím, že pět let je v pořádku, ale čtyři by byly lepší. Dal lekci jiným studentům, kteří se z toho poučí a nebudou to dělat.

Dá se tady mluvit o kulturním nedorozumění? Mladíci, kteří čerstvě přišli z arabských zemí, mají často zkreslenou představu o sexuálním chování v Evropě či USA, možná se domnívají, že ženy jsou tu okamžitě k dispozici…

Ano, v médiích se to tak někdy reflektuje. Ale v tom našem případě to byl jeden student ze 400 a odehrálo se to v USA, kde se podle statistik každá třetí studentka vysoké školy stala obětí sexuálního útoku, na škále od obtěžování po znásilnění. Ano, kulturní rozdíl v tom případě studenta hrál roli: nevěděl, jak se chovat, jak pít… Někteří poradci arabských studentů v USA říkají: Nepijte, protože to je v islámu zakázáno. Tohle já neříkám. Naopak jim říkám: Musíte se naučit, jak pít. Jsem poradcem arabských studentů na naší univerzitě. Říkám jim: Je to mezi vámi a Bohem, já se o to nestarám. Moje role je naučit vás, jak pít. Protože američtí studenti to většinou zvládají, vědí, že jsou nějaké stupně, vědí, kdy mají zabrzdit, že je rozdíl mezi vínem, pivem a tvrdým alkoholem. To samé s dívkami. Neradím jim, že by se neměli dotýkat dívek, protože je to v islámu před svatbou zakázáno. Říkám jim, že je naučím, jak s dívkami jednat, když s nimi chtějí jít do postele. Jsou metody, které američtí muži používají, tak je použijte.

A to na to máte na univerzitě seminář?

Ne, to by byl skandál, učím sice také sociologii sexuality, ale tohle jim povídám soukromě. Takže jim říkám: Napište jí SMS, dejte jí dárek, když odmítne, musíte přestat. Když přijme, můžete jít o úroveň dál. Pak jsou různé symptomy a znamení. Když chcete být součástí této kultury, musíte se tyto kódy naučit. I ti, kteří přicházejí do Evropy, by měli být poučeni.

Někteří běženci mohli mít pocit, jak naznačovala některá média, že v Evropě je pro ně vše připraveno a vše dovoleno. Někteří migranti byli citováni, jak očekávají, že automaticky dostanou velké peníze a dům. Mohli to pochopit třeba tak, že součástí balíčku jsou i ženy…

Pokud by tomu tak bylo, pak ty věci budou dělat statisíce uprchlíků. Ne, tohle byli zlí lidé, kteří by měli skončit ve vězení a pak být posláni tam, odkud přišli. Ale udělali stejnou věc jako ti američtí hoši, kteří spáchali sexuální útoky proti tamním studentkám.

Na druhou stranu se mi nechce věřit, že by třetina amerických studentek byla obětí skutečného sexuálního násilí a do toho počtu se nevešlo i udání těch, jimž někdo pochválil „sexy“ sukni.

Ne, za útok bylo považováno, pokud někdo podnikl něco fyzicky proti její vůli. Včetně dotýkání se prsou nebo pozadí. Není to rozhodně tak, že na jedné straně je krásná, čistá a nevinná Amerika – a na druhé zlotřilí Saúdové. Statisticky se saúdská komunita v kampusech chová mnohem lépe než americká.

Většina ze 400 arabských studentů na vaší univerzitě je tedy ze Saúdské Arábie?

Ano, jen pár je tam z Kuvajtu a z Kataru. V Saúdské Arábii to funguje tak, že studenti, kteří ukončí střední školu, mají právo jít studovat do zahraničí a vláda jim zaplatí školné. (Studentky mohou za studiemi do zahraničí oficiálně vycestovat pouze s mužským doprovodem – pozn. red.)

Proč to Saúdská Arábie dělá?

Má dva důvody. Je tam hodně peněz. A část z nich se pumpuje do amerického vzdělávacího systému, je to jedna část vztahů mezi Saúdskou Arábií a USA. Ti, kdo vládnou v Saúdské Arábii (z větší části jsou to členové královské rodiny – pozn. red.), chtějí částečně změnit fungování společnosti, a proto posílají studenty do USA a Evropy, aby se vrátili s novými hodnotami a perspektivami. Po nějaké době se společnost může stát liberálnější, změnit se.

Ale tento vývoj musí být přece proti vůli islámských náboženských vůdců…

Klerici takové změny nechtějí, je to trochu zvláštní vztah mezi politickými lídry a duchovními. Ale vláda nechce, aby změna přišla od opozice, nýbrž jiným způsobem, proto posílají studenty do zahraničí. Je to běh na dlouhou dobu, na dvacet třicet let. Pak se společnost může změnit.

Vy pocházíte z Egypta. Češi nyní po útocích v tamních letoviscích ruší zájezdy do Egypta. Jak ale obyčejní Egypťané vlastně vnímají turismus se středisky nepřístupnými místním lidem, přejídajícími se Evropany, kteří se chovají způsobem, jenž může muslimy popouzet – například tím, že turisté chodí po letoviscích téměř nazí?

Egypt má dlouhou historii turismu a většinová společnost chápe, že ekonomika na něm částečně závisí. Je důležitý pro náš život, chápeme jeho hodnotu. V 90. letech proběhlo několik teroristických útoků proti turistům, nejznámější byl ten v Luxoru (v roce 1997 zde bylo zavražděno 62 lidí, většinou turistů – pozn. red.). Poté, co se to stalo a zájem zahraničních turistů poklesl, ukázal se zásadní význam turismu pro Egypt a lidé se rozhodli turisty ještě víc chránit.

Proč ale v egyptských letoviscích nepotkáte dobře situované Egypťany?

Střediska se přizpůsobila kultuře Evropanů a Američanů, cílem bylo zajistit jejich izolaci a soukromí před Egypťany. Pokud jste Egypťan, nejedete na Sinaj, ale na jiná místa. Když však přece jen musíte jet na Sinaj, zaplatíte tam jako Egypťan mnohem víc než Evropan. Toho bude stát noc v hotelu padesát dolarů, ale mě jako Egypťana dvě stě.

Takže v jednom hotelu bude stejný pokoj pro Egypťana čtyřikrát dražší než pro Evropana?

Ano. A proč to? Protože jen egyptská elita, která si může dovolit tu cenu zaplatit, zná evropskou kulturu, může s Evropany splynout, aniž by je zneklidňovala. Jde o to, aby se turisté cítili jako doma.

A Egypťané neprotestují?

Ne. Jako Egypťan můžete jet do egyptských letovisek. Jen pokud jste opravdu bohatý, můžete si dovolit pobývat tam co Evropané. Obyčejným Egypťanům to nevadí. Je to stejné moře, jen jiný hotel. Ty pro egyptskou střední třídu jsou levnější a zachovávají egyptskou kulturu. Lidé chápou, že turisty potřebujeme, a proto musíme respektovat jejich soukromí. V Šarm aš-Šajchu na Sinaji jsou třeba místa jen pro Němce, přiletí rovnou tam a ani nezahlédnou jiný kousek Egypta. Ale Egypťanům to nevadí. Nevidím žádnou nacionalistickou propagandu.

Zlomový moment v současném vývoji turismu v Egyptě byl určitě výbuch na palubě ruského letadla na konci minulého roku…

Ano, poté turisté na Sinaj přestali jezdit. Nemám přesná čísla, ale podle mnohých zdrojů je pokles hrozný. Když jsem byl v prosinci v Káhiře a taxikář mě vezl z letiště, říkal, že se musel vrátit z Šarm aš-Šajchu, protože tam není práce, byl z toho zoufalý. Ta samá místa, která byla nabízena Evropanům, jsou nyní nabízena Egypťanům. Dostávají dobré ceny, protože jinak by tam turismus úplně zkrachoval. A oni tam jezdí, mimo jiné je tam vozí můj otec, který pracuje v turismu. Ale nejezdí tam proto, aby nahradili Evropany, ale proto, aby udrželi ta místa v chodu, aby přežila. Jezdí tam, i když si uvědomují, že je tam nebezpečno. Na Sinaji je terorismus, ale Egypťan si řekne: musíme riskovat, musíme tam jet. Za dva tři roky se snad zahraniční turisté začnou vracet.

Ale ještě jste mi neodpověděl na otázku, zda obyčejné Egypťany neuráží chování turistů, kteří o dovolené dělají všechno to, co oni nemohou, nesmějí či nechtějí dělat.

Jednoduchá odpověď je ne. Turisté zase odletí do Německa a v Egyptě se nic nezmění. Neurážejí nás tím, nevnucují nám to. V 80. letech sice nějaké kampaně z řad islamistů byly, ale setkaly se s odmítnutím, neměly šanci na úspěch. Když se v roce 2012 dostalo k moci Muslimské bratrstvo, vyvstala ústřední otázka, co bude s turismem, se všemi těmi věcmi jako obnažování a podobně. Ale Muslimské bratrstvo okamžitě svolalo schůzky s lidmi z vedení turistického průmyslu a udělalo velmi explicitní prohlášení: Nezměníme vůbec nic, islám je o pohostinnosti, nebudeme nikomu vnucovat naše zásady.

Bohužel v lednu proběhly v Egyptě nové dva útoky na turisty, ten druhý v Hurghadě, oblíbené mezi Čechy. Mění se tedy situace k horšímu?

Nemyslím. Turismus přežije, ale je důležité, aby se situace v Egyptě ustálila. Je tam hodně politického napětí, a než se vše uklidní, může to trvat nejméně tři čtyři roky.

Mluvili jsme o Muslimském bratrstvu. Český prezident Miloš Zeman nedávno prohlásil, že imigrační vlna do Evropy je organizována právě tímto hnutím. Pronikla tato informace do Egypta a jaký měla ohlas?

Pokud prezident v nějaké zemi řekne svým občanům, že do jejich vlasti chystají invazi mimozemšťané, a oni ho přesto milují a možná ho i znovu zvolí, koho máte vinit – prezidenta, nebo ty lidi? Je to hodně zvláštní. O České republice se v arabských médiích takřka nepíše, ale tenhle kousek byl úplně všude a vyvolal velký údiv. Vždyť Muslimské bratrstvo je ve vězení! Bylo to příliš bizarní. Jako vtip to brali i lidé, kteří jsou proti Muslimskému bratrstvu. Část vedení Muslimského bratrstva uprchla do Kataru či Turecka, ale ti neorganizují nic, potřebují hlavně přežít.

Jeden český novinář napsal, že migraci může spoluorganizovat právě Muslimské bratrstvo v jiných zemích, třeba v Sýrii.

Já jsem psal disertační práci na téma Muslimské bratrstvo. Toto hnutí bylo v Sýrii rozdrceno už v roce 1980 a zmizelo ze země. Mimochodem, EU a USA by myslím byly rády, kdyby se Muslimské bratrstvo v Sýrii dostalo k moci místo al-Káidy, ISIS a dalších, kteří páchají tu surrealistickou hrůzu. Muslimské bratrstvo by bylo mnohem lepší, protože jsou to umírnění islamisté. Takže prohlášení, že organizuje okupaci Evropy, je opravdu bizarní. Já znám Miloše Zemana, ale když jsem četl tohle, překonalo to mou představivost.

On tvrdí, že mu to řekl marocký ministr zahraničí. Ten může mít pro takové tvrzení nějakou motivaci?

Pokud (Zeman) lže, je to malér. Ale jestli ne, pak je to ještě větší problém. Že by někdo z Maroka nebral Miloše Zemana vážně a myslel si, že je příliš senilní, když mu řekne něco takového a on tomu uvěří? Ostatně, myslíte si, že vážný problém České republiky jsou syrští uprchlíci? Podívejte se na ekonomiku. Co vyvážíte? Bylo to sklo, ale podniky jsou zavřené. Máte Škodu, kterou vlastní Němci, pak máte nějaké turisty v Praze. Tady vidím vážný problém, ne syrské přistěhovalce.

Proč nejsou mezi migranty téměř žádní Egypťané?

Mezi uprchlíky nejsou, protože v Egyptě ještě není válka. Ale mezi migranty jsou. Já jsem jeden z nich. Nabídli mi práci, tak jsem jel. Uprchlíci jsou jiná záležitost. Otázka zní, kolik syrských uprchlíků jsme měli před válkou. Relativně málo. To nejsou migranti. Museli odejít, protože je tam válka. Lidé si tady moc neuvědomují, že Česká republika byla jednou ze spojeneckých zemí v „koalici ochotných“ (Coalition of the willing), které se účastnily války v Iráku, a vytvořily tak současnou situaci. Česká republika je také zodpovědná za uprchlíky, ale nikdo to tu nevidí. Proč jste se připojili k Američanům a bombardovali Irák? Vždyť jste tam nemuseli být. Američané potřebovali ropu a získali určitou výhodou. Ale Česko? Která země se odmítla připojit k Američanům a jít do války v Iráku? Německo. To Německo, které teď přijímá uprchlíky a platí za chybu České republiky.

Bylo by na delší diskusi, zda za uprchlickou vlnu jsou zodpovědní Američané a jejich spojenci, nebo Bašár Asad, který začal v Sýrii občanskou válku.

Ale předtím jsme neměli ISIS, neměli jsme radikální islamismus v Iráku a Sýrii, neměli jsme válku. Říkáte, že Asad vyvolal válku, ale z jeho perspektivy tam už byla válka proti režimu vedená al-Káidou a dalšími. To v jeho očích legitimizovalo jeho další kroky. Ale to všechno začalo velkou chybou. Válkou proti Iráku v roce 2003. Všichni, kdo se jí účastnili, jsou zodpovědní. Říkáte, že uprchlíci vytvářejí ekonomické problémy v Evropě, ale komu záleží na životech lidí, kteří jsou vražděni v Sýrii a Iráku? Kdo je zodpovědný za ně? Británie šla do války, protože měla své důvody a něco z toho získala. Ale proč Polsko nebo Slovensko?

Prostě chtěly podpořit své spojence.

Ale kvůli tomu nemusíte jít do války. Německo se toho nezúčastnilo, stejně tak Francie. Byla to americká válka. Proč jste tam šli? OK, teď za to platíte jistou cenu. Cítíte se ohroženi syrskými uprchlíky, ale co ti, kteří se topí ve Středozemním moři? Dobře, já nemyslím, že pouze Česká republika je odpovědná za uprchlický problém, jen říkám, že tady takovou diskusi neslyšíte. Pokud je řeč o imigraci, všichni mluví o migraci práce, ale nikdo o migraci kapitálu. Pokud se stěhuje kapitál z Jihu na Sever, přichází s ním také práce. Je to stejný mechanismus.

Co tím myslíte?

To je globalizace, kapitál se stěhuje ze zemí jako Súdán do zemí jako Švýcarsko a Anglie. Kapitál nejde ze Severu na Jih, ale nepřetržitě opačným směrem. To je můj kapitál, mé peníze, já potřebuji práci, abych mohl zůstat v Egyptě. Peníze jdou z Egypta pryč, a proto řada Egypťanů přichází o práci. Nebylo by fér pár z nich vzít do Česka? Myslím, že ano. Máte tu diskusi o islamofobii, lidi podepisují petici, že nechtějí muslimy. Pokud je nechcete, je to v pořádku, ale pak musíte opustit EU, protože tu jsou němečtí a francouzští muslimové a vy jste součástí Schengenu, což má své důsledky.

Petice byla mířena na běžence. Neměli by ti ekonomičtí spíš zůstat doma a snažit se změnit a zlepšit situaci ve svých zemích?

Nemohou zůstat doma, protože něco jako domov už pro ně neexistuje. Zdi jejich domova byly odstraněny a on se tak stal součástí globálního prostoru, který se nazývá globálním trhem. Těm lidem se připomíná jejich domov, jen když migrují.

22. ledna 2016