Haškovy smlouvy s Mrencovou: lobbistce kraj zaplatil přes 3,7 milionu

Jana Mrencová a Michal Hašek spolupracovali několik let. - Repro: Seznam TV/Wikipedia
Haškovy smlouvy s Mrencovou: lobbistce kraj zaplatil přes 3,7 milionu

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Jihomoravský krajský úřad v minulosti platil za služby jak Marketingovému centru Profil, tak i Producentskému centru Profil, přímo ovládanému lobbistkou Janou Mrencovou. Celkem kraj uzavřel smlouvy na konzultace, mediální tréninky a další služby za 3,75 milionu korun. První firmu ovládá Miloš Skácel, za druhou jako prokuristka vystupuje nepravomocně odsouzená Mrencová, která je spolu se Skácelem ve firmě také společnicí. Vyplývá to z informací, které si ČTK vyžádala u mluvčí kraje Elišky Windové, a z obchodního rejstříku.

Diskusi o metodách mediální propagace Jihomoravského kraje rozpoutal nedávno článek Mladé fronty Dnes (MfD). Deník se zaměřil na osobu skrytou za e-mailovou schránkou pojmenovanou po Lucii Proutníkové. Z adresy několik let chodila médiím vyjádření hejtmana Michala Haška (ČSSD) i avíza na akce s jeho účastí. Podle MfD i podle svědectví bývalé oficiální mluvčí kraje Denisy Kapitančikové žádná Proutníková neexistuje a e-maily rozesílala lobbistka Mrencová.

Hašek a současná mluvčí kraje Eliška Windová poskytli médiím postupně několik vyjádření. Windová minulý týden uvedla, že kraj spolupráci s Janou Mrencovou nepopírá. Hašek v pondělí novinářům řekl, že kraj nemá přímou smluvní spolupráci s Mrencovou, ale s Marketingovým centrem Profil. Z úterních informací od Windové plyne, že v letech 2011 až 2013 kraj uzavíral smlouvy i Producentským centrem Profil.

Název firmy, rok, cena v korunách, služby
Producentské centrum Profil, 2011, 237.600, Specializované tréninkové semináře Media Training
Producentské centrum Profil, 2012, 30.000, Odborné konzultace
Producentské centrum Profil, 2013, 72.600, Přípravné práce pro akce pořádané krajem, zpracování mediálních materiálů
Marketingové centrum Profil, 2011, 443.000, Konzultační a poradenská činnost, školení zaměstnanců
Marketingové centrum Profil, 2012, 813.800, Průzkum veřejného mínění, školení zaměstnanců, osobní a elektronické konzultace
Marketingové centrum Profil, 2013, 558.294, Marketingové služby, fotografické služby, zajištění podkladů a předjednání pro přijímání významných návštěv
Marketingové centrum Profil, 2014, 627.990, Fotografické služby, osobní a elektronické konzultace, poradenství v mediální oblasti, zajištění podkladů a předjednání pro přijímání významných návštěv
Marketingové centrum Profil, 2015, 508.200, Zajištění podkladů a předjednání pro přijímání významných návštěv, osobní a elektronické konzultace a poradenství v mediální oblasti
Marketingové centrum Profil, 2016, 461.010, Analýza, smlouva o poskytování marketingových služeb – zatím zaplacena jen část
Zdroj: mluvčí Jihomoravského kraje Eliška Windová

Hašek také v pondělí uvedl, že Mrencovou zná, ovšem o žádné Proutníkové nic neví. Otázku e-mailové schránky zaštítěné virtuálním jménem by podle něj měla vysvětlit příslušná mediální agentura. Hašek také uvedl, že kraj zpětně prověří smlouvy s Profilem a jejich výstupy včetně dokladů.

„Tam, kde ta dokladace nebude dostatečná, bude agentura vyzvána k tomu, aby ji doplnila. Pakliže tak neučiní, krajský úřad bude požadovat navrácení adekvátní části poskytnutého plnění finančních prostředků,“ uvedl Hašek. Celou kauzu „falešné mluvčí“ označil za účelový předvolební útok. „Je konstruována pseudokauza, která má Michala Haška znevěrohodnit a má ze mě udělat lháře,“ uvedl Hašek.

Strana zelených a piráti minulý týden vyzvali Haška k rezignaci na funkci hejtmana i na místo v čele kandidátky ČSSD. Vysvětlení chtěli také zástupci koaliční KDU-ČSL. Hašek odstoupit odmítl a v pondělí jej podpořilo předsednictvo krajského výboru ČSSD. Hašek se domnívá, že současný přístup kraje k propagaci je úsporný. Kraj totiž oproti dřívějšku nevydává vlastní periodikum.

,

9. srpna 2016