Povolí se cyklistům alkohol?

Cyklisté stejně běžně pijí, tak alkohol povolme, míní Škromach

Povolí se cyklistům alkohol?
Cyklisté stejně běžně pijí, tak alkohol povolme, míní Škromach

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Dvě skleničky vína nebo piva by pro cyklisty nemusel být v budoucnu žádný problém. Tolerance, kterou navrhuje místopředseda Senátu Zdeněk Škromach (ČSSD), prošla přes sněmovní výbory a zabývat se jí nyní budou i senátoři. Že návrh hladce projde i jednáním horní komory Parlamentu ale není vůbec jisté. Od senátorů z ČSSD může Škromach čekat podporu, proti jsou ale lidovečtí senátoři a problém s návrhem mají i někteří senátoři ze Starostů a nezávislí. Podle Škromacha dnes ale stejně cyklisté běžně pijí.

„Stejně dneska v malé míře konzumace alkoholu reálně existuje a nedá se říci, že by kvůli tomu vznikalo množství dopravních nehod,“ uvedl serveru ECHO24.cz a Echo Prime autor návrhu Zdeněk Škromach. S jeho názorem ale nesouhlasí ministerstvo dopravy a BESIP. Cyklisté podle nich způsobí téměř každou třetí nehodu pod vlivem alkoholu.

Jeho předloha vychází z rakouského vzoru a cyklisté by podle ní na cyklostezkách, v obcích a na silnicích třetí třídy mohli mít až 0,8 promile alkoholu v krvi, pokud jedou na jízdním kole sami a nevezou například děti. Hranice odpovídá přibližně dvěma až třem pivům. Podmínkou také je, že alkohol nevyloučí jejich schopnost řídit kolo. Ke změně by došlo v rámci zákona o provozu na pozemních komunikacích.

Pár piv je dle navrhovatele tolerance alkoholu v krvi u cyklistů Zdeňka Škromacha dnes už stejně běžnou praxí - Ilustrační foto: Wikimedia Commons/Elektracentrum

Ačkoli návrh prošel v hladce přes hospodářský výbor a výbor pro území rozvoj, otevřenu cestu Senátem rozhodně nemá. „Většina klubu je proti, včetně mě. Protože se návrh týká i silnic třetích tříd a je to vypuštění džina z a láhve,“ uvedl serveru ECHO24 místopředseda senátorského klubu KDU-ČSL Petr Šilar. Lidovečtí senátoři drží v horní komoře deset křesel a jejich hlasy by tak Škromachovi mohly chybět.

Jako v Rakousku nebo Německu

Vypustit z návrhu silnice třetí třídy ale podle Škromacha není možné. „U nás v zásadě nejsou cyklistické stezky provázané, takže pokud bychom udělali výjimku jen pro cyklistické stezky, cyklista by nikam nedojel,“ uvedl pro Škromach, podle kterého v tomto směru nelze najít kompromis.

Návrh naopak s největší pravděpodobností podpoří senátoři za ČSSD, kteří drží v Senátu většinu. Jak ale uvedl serveru ECHO24.cz a Echo Prime předseda jejich klubu Petr Vícha, senátoři mají jako vždy volné hlasování, a tak bude záležet na rozhodnutí každého z nich. Jasný není ani postoj senátorů ODS, kteří mají taktéž volné hlasování. „Hlasovat budou senátoři podle toho, jak kdo pije a jezdí na kole,“ uvedl s nadsázkou serveru ECHO24.cz a Echo Prime předseda senátního klubu ODS Jaroslav Kubera.

Jasno nemají ani senátoři z klubu Starostové a nezávislí. „V rámci klubu jsou ty názory rozpačité. Hlasovali jsme ve výborech pro, ale chtěli bychom, aby byla hranice snížena na 0,5 promile. Pak by to bylo hlasovatelné,“ uvedl předseda klubu Jan Horník. Navržená snížená hranice 0,5 promile podle něj odpovídá situace v Německu, se kterou má sám Horník zkušenosti. „Když vidím, jak to funguje v Německu, tak si to dovedu představit. Tam je právě ale ta hranice nižší. Pak je taky třeba se ptát, co lyžaři, snowboardisté a další osoby, které se pohybují na čemkoliv,“ dodal Horník.

Hranice 0,8 podle Škromacha vychází z toho, že nejvíce takzvaných vinařských stezek pro turisty je na území Moravy, tedy při hranici s Rakouskem. „Pokud by to bylo 0,5, tak ti turisté, co překročí hranici, by u nás mohli mít problém. Ale pokud by to byla podmínka pro podporu, tak to není nepřekonatelný kompromis,“ dodal Škromach.

Cyklisté si to žádají

Proti návrhu se výrazně staví právě ministerstvo dopravy v čele s BESIP. Ti si dali snižování počtu dopravních nehod a jejich následků pod vlivem alkoholu a návykových látek za jeden z dílčích cílů Národní strategie BESIP. Ta stanovuje, že v roce 2020 nesmí zemřít více než 83 lidi kvůli alkoholu. V roce 2015 to bylo 62 lidí, a cíl se tak daří plnit.

„Obáváme se ale, že po prolomení nulové tolerance vznikne prostředí, ve kterém může dojít k nárůstu počtu usmrcených cyklistů, kterých se návrh zákona týká, kteří jsou ve spojitosti nehod s alkoholem nejrizikovější skupinou účastníků provozu,“ uvedl serveru ECHO24 a Echo Prime vedoucí oddělení BESIP Martin Farář. Vyvrací také informaci, že 0,8 promile odpovídá dvěma pivům. „Navrhovaná hodnota 0,8 promile zhruba odpovídá téměř celé lahvi vína nebo čtyřem až pěti půllitrům 10 stupňového piva,“ dodal Farář.

Škromach má oporu v samotných cyklistech. Otevřený dopis na podporu tolerance určité míry alkoholu u cyklistů podepsalo 4,5 tisíce lidí. „Podpisová akce vznikla kvůli tomu, že se na cyklostezce začínají objevovat policisté, kteří – neřekl bych přímo až buzerují – ale zbytečně dávají dýchat cyklistům, kteří ani nepožili alkohol a nic neprovedli,“ řekl ČTK zástupce cyklistů Michal Hudec. Jako příklad uvedl případ cyklisty, který vypil dvě piva, policie mu poté naměřila 0,3 promile alkoholu a udělila pokutu 3 000 korun.

Dnes hrozí „opilým“ cyklistům pokuta 2,5 tisíce až 20 tisíc korun. S pokutou počítá i novela zákona, snižuje ji ale na pouhých 500 korun. Sankce by se na cyklistu nadále vztahovaly v případě, pokud by pod vlivem alkoholu zavinil dopravní nehodu.

25. srpna 2016