VÝROBA AUTOMOBILŮ

V Německu se loni propadl trh s prodejem aut. Škoda zůstala nejdováženější značkou

VÝROBA AUTOMOBILŮ
V Německu se loni propadl trh s prodejem aut. Škoda zůstala nejdováženější značkou

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Automobilový průmysl se po příchodu koronaviru potýká s krizí. Chybí řada komponentů v čele s čipy a navíc v některých státech klesl i jejich prodej. To je příklad sousedního Německa, kde došlo k propadu na trhu meziročně o 10,1 procenta. Jedná se přitom o největší automobilový trh v Evropě. Hůře se prodávala i značka Škoda Auto, jejíž prodej klesl v prosinci o 27 procent. Stále si však udržela primát nejprodávanějších vozů z dovozu. Oproti tomu v České republice prodej vozů vzrostl. Stále je totiž silná poptávka po nových vozech, které však mají delší dodací lhůty.

Negativní dopady častých lockdownů a zastavování průmyslu negativně dopadá na celý automobilový průmysl. Ještě v roce 2019 byl prodej osobních aut nejvyšší za 10 let, kdy se prodalo 3,6 milionu vozů. Už v té době klesala výroba vozů, která se propadla o 9 procent na 4,7 milionu aut. V té době to byl problém celosvětové poptávky, která byla nižší.

Na plno se to pak projevilo v následujících letech. Na začátku roku 2020 totiž přišel koronavirus, který odstavil velké podniky a výroby vozů se tak zastavily. V polovině roku se tak odhadovalo, že výroba aut bude nejnižší od roku 1974. To samé se týkalo prodeje nových aut. Prodej v celé Evropské unii v roce 2020 poklesl o rekordních 23,7 procenta na 9,94 milionu vozů. V Německu poklesl počet registrací nových vozů o 19,1 procenta.

Podobný scénář však postihl jednu z největších průmyslových mocností i v roce 2021. Podle čísel Spolkového úřadu pro motorová vozidla (Das Kraftfahrt-Bundesamt) klesl meziročně prodej vozů o 10,1 procenta na 2,62 milionu vozů. V porovnání s předcovidovým rokem 2019 se jedná o pokles o 27,3 procenta.

Podle posledních čísel klesly meziročně prodeje značky Volkswagen o 6,8 procenta. Na německém trhu se ale dařilo Škodě Auto. Stala se nejdováženější značkou s podílem na trhu 6,1 procenta. Její prodej však klesl o 17,3 procenta. Nárůst prodeje za loňský rok patřil elektromobilům. Zejména automobilce Tesla, která prodala přes 39 tisíc vozů a meziročně se jednalo o nárůst o 137,9 procenta.

Oproti tomu český trh zaznamenal v minulém roce nárůst. Prodej osobních aut totiž vzrostl meziročně o 1,9 procenta na 206 876 vozů. Oproti předcovidovému roku 2019 byl však prodej o 17,2 procenta nižší. Čísla by byla daleko vyšší, pokud by nedošlo k nedostatku čipů, které brzdí dokončování nových vozů.

Samotná výroba vozů trápí velké automobily již delší dobu. Mnohdy totiž chybí díly a komponenty, které jsou potřeba na dokončení nových aut. Závody proto zastavily či omezily svou výrobu. Dochází také k propouštění zaměstnanců, které se však zatím vyhnulo automobilkám v České republice.

Uzavření závodu a dočasnému propuštění 1300 zaměstnanců však došlo například v německém závodě v Eisenachu u automobilky Opel. S obnovení výroby se počítá na letošní rok. Koncern Stellantis, kam Opel spadá, přerušil v loňském roce výrobu i v dalších továrnách v Evropě a Severní Americe.

Pokud se takto přeruší závod v některém z německých měst, může to mít dopad i na české firmy a zejména českou ekonomiku. „Jakékoliv výpadky v německé výrobě jsou nepříjemnou zprávou pro český trh. Nyní jde o to, jak mají konkrétní závody své dodavatele. Pokud by to byla ojedinělá věc, tak se to na české ekonomice nemusí negativně promítnout. Pokud to bude plošnější, a do budoucna to nelze vyloučit, tak to může být velký problém,“ řekl dříve pro Echo24 hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda.

Podle něj se v poslední době ukazuje, že problémy nejsou krátkodobého rázu. Automobilky se totiž potýkají s fatální krizí, která souvisí i s přechodem k elektromobilům a dalším alternativám. „Evropě roste velká konkurence v Číně a je otázkou, zda dokáže uhájit své postavení, které je v oblasti spalovacích motorů,“ dodal Kovanda.

9. ledna 2022