Kritika ministra dopravy

Další profík? Za sto dní 3 vyhazovy ředitelů a mnohamilionový dluh za D1, připomíná ODS

Kritika ministra dopravy
Další profík? Za sto dní 3 vyhazovy ředitelů a mnohamilionový dluh za D1, připomíná ODS

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Na ministerstvu dopravy žádná změna nenastala a chaos stále pokračuje. Tak hodnotí 100 dní ve funkci nejsilnější opoziční strana ODS působení současného šéfa resortu Vladimíra Kremlíka, který nahradil svého předchůdce v úřadě Dana Ťoka. Kromě neustálého vyměňování šéfů Ředitelství sinic a dálnic a Českých drah vadí opozičníkům i nejistota ohledně mýtného tendru.

Ministr dopravy za hnutí ANO Vladimír Kremlík se dostal podobně jako Dan Ťok pod palbu kritiky. Během svého působení na ministerstvu od konce letošního dubna stačil už dvakrát vyměnit generálního ředitele ŘSD. Dnes již bývalého ředitele Pavola Kováčika, který nastoupil za Kremlíka 3. května, vystřídal Radek Mátl. Opozice také vyčítá, že k personálním obměnám dochází i na místě šéfa Českých drah. Na ředitelském postu skončil Miroslav Kupec 10. června, i když byl ve funkci pouhých 11 měsíců. Ministerstvo doteď hledá náhradu.

„Bohužel, konec ministra Ťoka neznamená konec obřích problémů na ministerstvu dopravy. Naopak, ministrovi Kremlíkovi se některé z nich ještě podařilo dál eskalovat,“ řekl ke krokům Vladimíra Kremlíka poslanec a člen podvýboru pro dopravu Stanislav Blaha (ODS). Poslanci vadí také nejasnost ohledně mýtného systému, o který se vedou soudní spory. Není tak jasné, zda skutečně vítěz tendru konsorcium SkyToll/CzechToll bude mýtné vybírat. Rozhodnutí je na straně antimonopolního úřadu, který musí uvést stanovisko do 9. září.

Kritika míří na Kremlíka v souvislosti s mýtem i ohledně toho, že se bude zpoplatnění úseků rozšiřovat kromě dálnic i na silnice první třídy. „Ministr Kremlík zásadně otočil v platbě mýtného na silnicích prvních tříd a porušil slib svého předchůdce i premiéra starostům, hejtmanům a prezidentovi, že se na nich mýto vybírat nebude,“ řekl Stanislav Blaha. To však ministr odmítl. „Vláda nikomu nic neslíbila, právně nezávazné memorandum podepsalo minulé vedení ministerstva. A protože se domnívám, že by takový krok mohl ohrozit mýtný tendr, rozhodl jsem se objíždění mýta na jedničkách řešit se zástupci krajů a obcí jinak,“ uvedl v odpovědi Vladimír Kremlík.

Negativní reakce vyvolalo i posunutí oprav dálnice D1 v jednom z úseků o dva dny. Prsty v odkladu měl i premiér Andrej Babiš, který se tím pochlubil na svém Twitteru. Zdržení však bude chtít stavební společnost Eurovia proplatit a podle prvotních informací přijde posunutí termínu státní kasu o vyšší jednotky milionů korun. Ministerstvo však tuto kritiku odmítá. „Žádnou škodu zatím v této věci nikdo neuplatnil,“ uvedl pro Echo24 tiskový mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

Výstavba dálnic do 5 let

Ministr dopravy Vladimír Kremlík však i přes kritiku plánuje zahájit výstavbu většiny úseků dálniční sítě. V současné době je rozestavěno 191 kilometrů nových dálnic a modernizuje se páteřní dálnice D1. 

Kromě výstavby došlo také k navýšení rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury v dalším roce o 5 miliard korun. Celkem tak bude SFDI hospodařit se 70 miliardami ze státního rozpočtu a dalších 17 miliard získá z evropských fondů. Podle Kremlíka je částka dostačující. „Dochází k výraznému ochlazování ekonomiky, budu se proto snažit, aby byly udrženy výrazné investice pro další období,“ řekl ministr Kremlík. Stále však jde o 28 miliard méně, než stojí v rozpočtovém výhledu schváleném sněmovnou.