MALOOBCHODNÍ CENY

Nejdříve z donucení, pak už dobrovolně. Lidé přesunují své nákupy z prodejen na internet

MALOOBCHODNÍ CENY
Nejdříve z donucení, pak už dobrovolně. Lidé přesunují své nákupy z prodejen na internet

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Zavřené obchody, omezený pohyb a další překážky v době lockdownů donutily řadu lidí nakupovat přes internet. V minulém roce proto prodeje online očekávaně vzrostly. V letošním roce ale nedochází k tak razantnímu snížení a potvrzuje se tím, že se nakupování přes internet stává běžnou a vyhledávanou záležitostí. Potvrzují to i čerstvá čísla Českého statistického úřadu, podle kterého zaznamenaly e-shopy meziroční nárůst tržeb o 14,5 procenta.

V minulém roce se nákupy v kamenných obchodech stávaly velmi nedostupné kvůli různým zákazům a restrikcím. Lidé mnohem radši než aby stáli fronty začali nakupovat přes internet z pohodlí svého domova. Podle dat Českého statistického úřadu byl v roce 2019 podíl nakupujících 39 procent a v roce 2020 už skokově 54 procent. Lidé začali obecně více využívat internet kvůli telefonování, sociálním sítím či placeným videím.

Ani v letošním roce však nedochází ke snížení zájmu o internetové nakupování. Dokládají to čísla statistiků u maloobchodních tržeb, kdy za měsíc červen meziročně stouply o 7,1 procenta. Navýšení tržeb se dotklo téměř všech obchodníků, až na prodejce na stáních a na trzích. Tržby se navýšily prodejnám s počítačovým a komunikačním zařízením o 24 procent, kosmetickým službám o 11,4 procenta a oděvů a obuví o 10,8 procenta.

Zvlášť ale rostly právě tržby internetových obchodníků, kde došlo k meziročnímu nárůstu o 14,5 procenta. „Ani po otevření kamenných obchodů nedošlo k poklesu prodejů na internetu. E-shopy naopak hlásí další růst tržeb. Z toho lze usuzovat, že si spotřebitelé v průběhu pandemie osvojili nové zvyky, kterých se již zřejmě nevzdají,“ řekl hlavní ekonom BHS Štěpán Křeček.

Podle něj si nákupy po internetu si oblíbili i starší lidé. Ti jsou zvyklí srovnávat nabídky v obchodech prostřednictvím nákupních letáků. Nově však srovnávají ceny na internetu, což jim umožňuje nakupovat z pohodlí domova za nejnižší možné ceny.

Jeho slova potvrzuje i analytik společnosti Acenta Miroslav Novák. „Meziroční tempo prodejů přes internet sice v posledních měsících zpomalilo, což je však především důsledek extrémně silné statistické základny z loňského roku. Rozhodně tak na základě červnových čísel nelze říci, že poptávka nákupů zboží přes internet slábne. Naopak trend přesunu nákupů zboží z kamenných obchodů na internet a prostřednictvím zásilkové služby pokračuje. Dynamika prodejů přes internet z posledního roku však byla neudržitelná,“ řekl Novák.

Podle něj tak růst tržeb v maloobchodu dál v druhé polovině letošního roku porostou. „Situace by se měla začít postupně zlepšovat i v segmentu ubytování a stravování, kde bylo zatím oživení výrazně pozvolnější,“ dodal.

Český statistický úřad u tržeb maloobchodu nevydává podrobnější rozdělení, zda nákupu přes internet vévodí objednávka potravin či oděvů. Podle dřívějších dat ČSÚ z konce března vyplývá, že lidé v předešlých třech měsících nakupovali přes internet nakupovali zejména oblečení, obuv a módní doplňky. Loni si něco z této kategorie nakoupilo 30 procent lidí starších 16 let. Druhým nejčastěji nakupovaným druhem zbožím byla kosmetika, kterou si nakoupilo 14 procent lidí. Třetí nejčastější kategorií byly film a hudba, včetně placených služeb streamingu. Přes 13 procent lidí si pak nakupovalo potraviny a nápoje.

 

8. srpna 2021