SPOJOVÁNÍ PRAVICE

Musíme debatovat, zda jít v Praze znovu se STAN. Hřib si přisvojoval naše úspěchy, říká Pospíšil

SPOJOVÁNÍ PRAVICE
Musíme debatovat, zda jít v Praze znovu se STAN. Hřib si přisvojoval naše úspěchy, říká Pospíšil

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Koalice Spolu by se mohla opakovat i v nadcházejících komunálních volbách, které rozhodnou o novém složení vedení Prahy. Pražský předseda TOP 09 a europoslanec Jiří Pospíšil tvrdí, že je na čase debatovat o tom, zda jít znovu do voleb s hnutím STAN. Podle něj se totiž programově shodují s levicovými Piráty a aktivistickou politikou Prahy Sobě Jana Čižinského. Pospíšil v rozhovoru pro Echo24 také kritizuje dopravní situaci v hlavním městě, která trápí značnou část Pražanů.

Proč jste nekandidoval na minulý týden na sjezdu TOP 09 do vedení, i když jste nominaci měl?

Rozhodl jsem se, že nebudu kandidovat z jednoho důvodu. Jako pražský předseda bubu odpovědný za komunální volby zde v Praze a veškerou svou energii spolu s výkonem evropského mandátu chci zaměřit tímto směrem. Nebudu zapírat, že součástí mého rozhodnutí je nabídka paní předsedkyně, která mi nabídla, abych se plně věnoval Praze a v úzkém centrálním vedení měla své lidi. Nabídla mi, že pokud se takto dohodneme, tak bude pevně stát za námi a bude podporovat náš pražský projekt. Paní předsedkyni jsem za to poděkoval a svou kandidaturu stáhl. I přes to, že jsem cítil velkou podporu a jsem přesvědčený, že pokud bych kandidoval, tak bych uspěl.

Do budoucna nevylučujete, že byste se vrátil v nějaké funkci do užšího vedení?

Mám své osobní, pracovní i jiné plány a skutečně nevím, co bude. Pro mě je důležité, aby TOP 09 uspěla ve volbách v Praze, beru to jako svůj projekt. Je dobře, že jsme schopni se ve straně dohodnout. TOP 09 je relativně malá strana a pokud jsme sevření a jednotní, tak to zvyšuje naši sílu.

Jak probíhají jednání o možné koalici v komunálních volbách ve stejném formátu, jak v koalici Spolu? Tedy ODS, TOP 09 a KDU-ČSL?

Jednání ještě nezačala. Doufám, že jednat ale budeme. Zatím jsou pouze má vyjádření, že bych byl rád, pokud bychom se pokusili o projekt Spolu pro Prahu. Nechci ale předjímat, zda se projekt povede uskutečnit. V pražské TOP 09 jsou na koalici různé názory a bude nás čekat debata, jakým směrem se vydat. Jsme na počátku a debata nás teprve čeká.

Během jednání o sestavení kandidátek Spolu se vyskytlo pnutí v pražské ODS kvůli lídrovi, kterým se stala předsedkyně TOP 09 Markéta Pekarová Adamová. Neohrozí to vyjednávání koalice do komunálních voleb?

Zcela otevřeně říkám, že vztahy jsou dnes lepší než bych čekal. Ano, na počátku nebylo pro některé členy ODS jednoduché přijmout fakt, že v čele kandidátky bude zástupce TOP 09. Myslím, že i výsledek ukázal správnost rozhodnutí. Ve volební kampani či po volbách jsem nezaznamenal, že by tuto volbu někdo z ODS zpochybňoval. Je logické, že každá spolupráce vzniká v porodních bolestech. Paní předsedkyně ale pomohla oslovit i část liberálnějších voličů a podle mě to bylo správné rozhodnutí.

V současném volebním období jste se ale se zástupci ODS několikrát sešli a řešili jste možnou spolupráci.

Říkám delší dobu, že bych chtěl v současném období spolupráci s ODS, protože bychom fungovali mnohem lépe než současná koalice. Bohužel k tomu nebyl třetí partner. Voličům jsem slíbil, že s hnutím ANO nebudeme na magistrátu vládnout. Ve chvíli, kdy Piráti i hnutí pana Čižinského (Praha Sobě, předseda klubu, pozn. red.) odmítali spolupráci s ODS, tak současná koalice byla jedinou variantou. Tím, že jsme pravicovou stranou a partneři levicoví, tak bylo od počátku jasné, že spolupráce bude skřípat.

Není ani varianta tiché podpory hnutí ANO v případě koalice Spojených sil pro Prahu a ODS?

Bral bych to jako podvod na voliče. Bylo by to samé, jako když premiér Andrej Babiš tvrdí, že s komunisty nespolupracuje, i když jeho vládu podporovali. Nevěřím na tiché podpory, protože se jedná o faktickou spolupráci. I když by pravicová koalice, byť menšinová, mohla fungovat efektivně. Politika je ale o symbolech a něco jsme slíbili. Tak se toho budeme držet.

Jestli politika je o symbolech, tak nebudou mít Pražané ve volbách spojené vaše jméno jako symbol s neúspěchy současného vedení? TOP 09 se přeci podílí na řízení Prahy.

Samozřejmě, že mohou. Všichni snad ale také dobře vědí, že se k tomu stavím kriticky. Můj názor je v koalici menšinový. Díky vládě s TOP 09 je zde vláda bez hnutí ANO a vznikla vláda, která není spojená s korupčními skandály. Ano, v některých oblastech je zkrátka úspěšnost nižší. Když pan Scheinherr (Praha Sobě, radní pro dopravu, pozn. red.) vykonává funkcí radního a byl podpořen i našimi hlasy, tak by měl vnímat, že na některé věci máme jiný názor. Mrzí mě, že komunikace TOP 09 s panem Scheinherrem je omezená a snaha o kompromis je minimální.

Na druhé straně je celá řada aktivistických nápadů, které díky TOP 09 nakonec neprošly. Například zdražování parkovného, uzavření centra nebo zavedení mýtného. To jsou navíc věci, které jsou pro nás problém.

Prošlo ale zdražení jízdného.

To prošlo. Ale víte, že jsme byl výrazně proti tomu. Návrh byl totiž nekoncepčně připravený. Pokud se podíváme, kolik jízdné stálo, tak to určitou logiku mělo. Jsem přesto rád, že spousta jiných nápadů byla zastavena nebo zabrzděna.

Na některé radní se snáší kritika, zejména na náměstka primátora Adama Scheinherra, který vede dopravu. Neprobíral jste se Zdeňkem Hřibem možné změny na vedoucích postech?

Já už jsem nyní řadový zastupitel. Když jsem to panu primátorovi doporučoval ještě jako předseda klubu, tak tato debata byla odmítnuta. Nechci být tím, kdo by okopával koaliční partnery. Každý si musí vyhodnotit, jestli jeho radní stačí na práci, které se věnuje. Myslím, že každý vidí, jak funguje pražská doprava. Tam si myslím, že by iniciativa Praha Sobě mohla zvažovat změnu. Je to ale jejich politická zodpovědnost. Pan Čižinský tak nemůže tvrdit, že pan Scheinherr k nim nepatří a že nejsou odpovědní za dopravu v Praze.

Dříve se také hodně řešil krok k omezení dopravy na Smetanově nábřeží, kde na silnici stály stolky místních kaváren a restaurací. Nyní je silnice znovu průjezdná. Proč takový obrat?

Před odchodem ze své funkce předsedy klubu jsem měl velký konflikt s panem Scheinherrem i panem Hlaváčkem, kdy se potichu schválil projekt na uzavření nábřeží. V zásadě měl projekt vést k výraznému omezení průjezdnosti centra. Já jsem to považoval za velký problém a považuji případnou podporu určitému omezení průjezdnosti centrem pro nepražany. Pořád slyším od odborných týmů, jak většina evropských metropolí má omezený průjezd centrem. Žiji ale dva až tři týdny v Bruselu, kdy parkuji přímo v centru a můžu jezdit taktéž na výstavy do Vídně taktéž do středu města. Moje zkušenosti jsou tedy odlišné.

Mám pocit, že některým autorům uniká reálný život běžného Pražana. Žijí v tabulkách, že auto využívá jen vyšší střední třída. V centru běžně potkáte několik škodovek a pick-upů, kdy instalatéři jezdí kvůli své živnosti. Pokud v Evropě dojde k postupnému omezování spalovacích motorů, tak proč bych do budoucna zakazoval průjezd automobilů do centra města? Tvrdit, že automobil nepatří do centra a silnice jsou pro chodce je popírání zdravého rozumu. Vždyť silnice byly vytvářeny pro koňské povozy a posléze na automobily.

Co tedy otázka mýta, která se i v letošním období nahlas řešila?

Pro zavedení je náš kolega Hlubuček (STAN, náměstek primátora, pozn. red.) a je to věc, na které se s ním neshodnu. Je to i důvod, proč musíme debatovat o další případné volební koalici. Na jedné straně to lidsky se STAN fungovalo, na druhé straně otevřeně říkám, že programově má v Praze hnutí STAN daleko blíže k Pirátům či k Čižinskému. I náš volič ve výzkumu, který jsme si dělali, je více pravicový než aktivistický. Příklad mýta je toho důkazem. Podle mě je to jen další daň, která zdraží život v Praze kvůli využívání určité formy dopravy.

V poslední době se pan primátor pochlubil zavedením družstevního bydlení. Co říkáte na tento krok?

To mě pobavilo. Významná členka TOP 09 Ivana Todlová přicházela několik let s projektem výstavby družstevního bydlení na Praze 13. Místo toho, aby Piráti tuto nabídku přijali a například upravili, tak ho zamítli. Nyní před volbami přicházejí vítězoslavně s projektem družstevního bydlení. Mám pocit, že se Piráti během tří let moc nepředvedli ve výsledcích své práce a nyní začínají chytat témata a vytváří dojem, že pracují. Výsledek parlamentních voleb je logicky vyděsil. Je to i vizitka toho, jak Pražané vnímají vládu Pirátů v Praze a výsledky práce primátora Hřiba.

Máte tedy pocit, že vás vykrádají?

Když jsem byl ještě předsedou klubu tak se velmi řešilo, že pan primátor s velkou oblibou na svých sociálních sítích prezentoval práci ostatních radních. Velmi často jsem to vnímal zejména ve vztahu k panu Chabrovi (TOP 09, radní pro správu majetku, pozn. red.) nebo Hlubučkovi, který musím říct udělal ve své oblasti spoustu dobrých kroků. Vedli jsme tedy koaliční debatu, kde je určitá míra, když pan primátor na té věci nepracoval a není za ni odpovědný. A ta debata se vedla velmi často.

Nyní na to neumím odpovědět, protože nejsem ve vedení magistrátu. Byla to ale jeho oblíbená praxe. Je to ale složité, protože primátor je vnímán občany jako faktická hlava města. Reálně je primátor primus inter pares, tedy první mezi rovnými. Nemá tedy rozsáhlejší pravomoce než ostatní. Je otázka, kde je morální právo primátora přisvojovat si své úspěchy.

27. listopadu 2021