Dodací lhůty jsou dlouhé, to tlačí nahoru i ceny ojetin

Auta nejsou, ceny rostou

Dodací lhůty jsou dlouhé, to tlačí nahoru i ceny ojetin
Auta nejsou, ceny rostou

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Stejně jako trh nových aut prochází i trh ojetin v posledních dvou třech letech velmi dramatickou proměnou. Narušení dosavadního statu quo zahájila koronavirová pandemie v roce 2019, a když už se letos v únoru začalo trochu blýskat na lepší časy, vstoupila do hry ruská agrese na Ukrajině. Výroba nových aut se tudíž i nadále potýká s řadou komplikací, které vyúsťují jak ve zdražování, tak v dlouhé dodací lhůty. Řada lidí proto raději navštěvuje bazary a hledá vhodné auto tam, protože potřebuje svou mobilitu vyřešit co nejrychleji a peněz také nemá nazbyt. Tržní mechanismy ale fungují neúprosně – zvýšená poptávka po ojetinách v kombinaci s jejich nedostatkem tlačí ceny vzhůru. Od roku 2019 se podle Petra Vaněčka, ředitele společnosti Aures Holdings, do které patří i síť bazarů AAA Auto, průměrná cena ojetého vozu zvýšila o 37 %. Jinými slovy: není výjimka, že ojeté auto koupené před dvěma lety byste dnes prodali přinejmenším za stejné peníze, ne-li dokonce dráž.

Faktorů, které situaci na bazarovém trhu ovlivňují, je však víc. Ztížené hospodářské podmínky nutí k úsporám i firmy, takže ty už také zvažují, zdali jako doposud mají obměňovat svůj vozový park každé tři čtyři roky, nebo životní cyklus stávajících aut cíleně protáhnou na delší období. Druhým významným vlivem jsou tlaky na elektrifikaci firemních flotil. To je trend, který je sice dlouhodobě nevyhnutelný, nicméně řadě firem z důvodu jejich dosavadního režimu vytížení aut zcela nevyhovující – pořizovací cena elektromobilů je vysoká, predikce zbytkové hodnoty nejasná a dojezd pro určité firemní účely nedostatečný. S výše uvedeným sice možná nebudou souhlasit „navoněné“ firemní centrály v Praze, ale realita provozu firemních aut mimo hlavní město je mnohdy výrazně jiná. I to tedy vede firmy k tomu, že nechávají sloužit dosavadní vozy déle, dokud se situace víc nevyjasní.

Tím se zpomaluje přísun žádaných zánovních ojetých aut, která po svém intenzivnějším firemním angažmá dokázala uspokojit privátní potřeby zejména mladých rodin. Dosavadní sen, objemný kombík nižší střední nebo střední třídy s úsporným turbodieselem a solidní výbavou, aby člověk na inzertních serverech či plochách bazarů pohledal. Jako šafránu je i rozumně ojetých vozů z populární kategorie SUV, i ta boduje u rodin na úkor skomírající kategorie MPV.

Podle společnosti Cebia, která se dlouhodobě věnuje detailním analýzám trhu ojetin, lze v současnosti vypozorovat hned několik trendů, které jsou na českém trhu patrné. Jedním z nejdůležitějších je, že z trhu velice rychle mizí ojetá auta s českým původem. V prvním kvartálu letošního roku došlo k meziročnímu snížení jejich podílu o 20 %. Tradičně přitom česká auta vykazovala většinový podíl na trhu, letos však tvořila „jen“ 40 % trhu. Zajímavé také je, že došlo k poklesu podílu nejprodávanějších modelů – třeba Škoda Octavia si sice udržela pozici nejoblíbenějšího ojetého vozu, ale její zastoupení se snížilo o čtvrtinu na 8,8 %, druhé místo drží Fabia, ale i její podíl klesl. Je tedy evidentní, že žádané vozy na trhu chybějí.

Další trendovou zajímavostí je výrazný meziroční propad podílu vozů po prvním majiteli. Zatímco loni ve stejném období vykazovaly podíl 56 %, letos jejich podíl klesl na 48 %, takže netvoří už ani polovinu nabídky. Jedním z důvodů je i větší podíl dovezených aut ze zahraničí.

Z pohledu cen i společnost Cebia potvrzuje trend zdražování. Průměrná cena ojetého vozu se meziročně zvýšila o 16 % na 271 950 Kč. Zdražování ale probíhalo během celého loňského roku, za poslední tři měsíce se cena zvýšila o 5 %. Za zdražováním samozřejmě stojí i tuzemská inflace, neboť prodávající chce při prodeji vozu získat zhruba stejnou hodnotu peněz jako před roztočením turbulentní inflační spirály.

Po letech klidu a jasného rozložení sil na českém automobilovém trhu se význam a tržní potenciál nových i ojetých vozů začíná měnit, a i když je těžká jakákoli predikce, jedno je jasné – levněji už nebude a kvalitní atraktivní auta se také neobjeví mávnutím kouzelného proutku.

22. května 2022