HROMADNÁ DOPRAVA

Rok 2021 přináší navyšování cen jízdného. Praha se brání, ale varianty zdražování má

HROMADNÁ DOPRAVA
Rok 2021 přináší navyšování cen jízdného. Praha se brání, ale varianty zdražování má

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Od 1. ledna se v některých krajích a městech občané dočkali dražších jízdenek v městské hromadné dopravě. To je příklad krajské dopravy Ústeckého kraje, městské hromadné dopravy v Liberci nebo zdražení jízdného v Moravskoslezském kraji. V hlavním městě zatím se zatím radní do zdražování nepustili, i když v minulém roce o navýšení cen několikrát hovořili. Praha tak má už vypracované strategie, o kolik by se jízdenky a kupóny měly zdražit.

Vysoká inflace, ztráty v rozpočtech ale i snížení daní, které vytvořilo výpadek ve veřejných rozpočtech. To jsou důvody, kterými radnice a magistráty v České republice argumentují vyšší ceny jízdného. Od nového roku tak zdražilo jízdné v krajské Dopravě Ústeckého kraje, kde byl hlavní důvod právě v inflaci. Na kratších cestách se zvýšilo jízdné o korunu, například mezi Lovosicemi a Litoměřicemi. Na delších trasách mezi Děčínem a Varnsdorfem si nově cestující připlatí z nynějších 63 na 66 korun. Celodenní jízdné se pak navýší ze 130 na 140 korun.

Městská hromadná doprava v Liberci se od 1. ledna zdražilo o čtyři koruny u základní jízdenky na 24 korun. Přes čipovou kartu budou mít cestující slevu dvě koruny a SMS jízdné stále vyjde na 25 korun. Důvodem je koronavirová pandemie, která zkrátila rozpočty Dopravního podniku Liberce a Jablonce. Kvůli nákaze také podniku scházeli cestující a propad tržeb činil 40 milionů korun.

Jízdné se zdražuje také v rámci dlouhodobých jízdenek v integrovaném dopravním systému Moravskoslezského kraje. A to v případě, kdy si cestující budou kupovat lístky u přepážek nebo ve vozidlech. V tomto případě stoupnou o 5 procent a v Ostravě o 50 korun. Cen dlouhodobých jízdenek zakoupené přes internet se ale zdražení netýká. V autobusech se tak jízdné zakoupené na místě zdraží o 2 koruny.

Velká diskuze panuje v rámci hlavního města, kde se o zdražení mluví již delší dobu. Nejsilněji se o zvyšování cen uvažovalo v loňském roce, kdy návrh dokonce padl v rámci rady. Pražský magistrát argumentoval tím, že došlo k výpadku příjmů kvůli koronaviru a také tím, že provozování dopravy stojí velké procento příjmů. To potvrdil v polovině loňského prosince pro Echo24 i náměstek primátora Pavel Vyhnánek. „Pražská doprava je zdaleka největší výdaj města a v absolutním nepoměru v rozpočtu, což je obvyklé kdekoliv na světě. Rozhodně to tak bude první věc, o které budeme muset diskutovat. Tím ale nepředjímám, že se pro ně rozhodneme,“ řekl Vyhnánek.

Radní sice variantu zdražení jízdného od nového roku vyloučili. Přesto přiznali, že v budoucnu se tomu cestující MHD nevyhnou. Přitom zdražit chtěl magistrát již v červenci loňského roku. Tehdy totiž vyšlo najevo, že by roční kupon měl stát místo současných 3650 korun až 5500 korun. Po velké kritice však koalice ve složení Piráti, Praha Sobě a Spojené síly pro Prahu z návrhu vycouvala.

Stále ale radní pracují s variantami, jak by podoba jízdného měla v budoucnu vypadat. Jízdenky by tak mohly zdražit o osm korun, kdy by třicetiminutová jízdenka stála místo 24 korun 32 a devadesátiminutová by se zvedla z 32 na 40 korun. Roční kupony by pak podražily o 365 korun na 4015 korun.

 

3. ledna 2021