Ochrana práv dětí

Úřady chybují ve sporech o děti. Ze 190 podnětů 108 pochybení, píše ombudsmanka

Ochrana práv dětí
Úřady chybují ve sporech o děti. Ze 190 podnětů 108 pochybení, píše ombudsmanka

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

V posledních dvou letech vzrostl počet podnětů týkajících se ochrany práv dětí a mění se i témata, kterými se ombudsmani musejí častěji zabývat. „Spory rodičů o děti jsou vyhrocenější a tvrdší než v minulých letech, přibývá i stížností souvisejících s pěstounskou péčí,“ říká o situaci ombudsmanka Anna Šabatová. Na vině jsou i úřady, které často postupují nesprávně nebo neudělají nic.

Podněty nejčastěji směřovaly proti nečinnosti Orgánu sociálně-právní ochrany dětí (OSPOD), náhradní rodinné péči a proti poměrům v zařízeních pro děti. Pochybení úřadů ombudsmanka konstatovala ve 108 případech ze 190.

„Samozřejmě není v pořádku, že úřady chybují. Nečinnost nebo chybný postup mohou negativně a trvale ovlivnit život dítěte, takže je na místě vyžadovat od orgánů sociálně-právní ochrany dětí maximální úsilí a pečlivost při řešení problémů týkajících se dětí,“ hodnotí situaci Anna Šabatová. Práce sociálních pracovníků je ale podle ní čím dál složitější, protože přibývá případů vyhrocených vztahů v rodinách a neschopnosti rodičů domluvit se v zájmu dítěte.

Mezi nejčastější pochybení OSPOD patří podle ombudsmanky hlavně nečinnost úřadu a nedostatečná práce s rodinou. Jde o případy, kdy úředníci například nevyvinuli dostatečnou snahu o zprostředkování mimosoudního řešení, nedoporučili, nebo případně nenařídili rodičům využít odbornou poradenskou pomoc. Vyčítáno je také to, že se nezjišťují přání a názory dětí, které jsou navíc špatně informovány o situaci.

Šabatová pak zmiňuje případy, kdy spolu rodiče nedokážou komunikovat a snaží se OSPOD využívat jako prostředníka. Uvádí to na příkladu dívky svěřené do péče matky. Opakovaně se u ní objevovaly deprese a sklony k sebepoškozování. Její otec se o problémech dozvěděl poté, co se o nich dívka zmínila na Facebooku. Aniž by o tom informoval matku, nechal následovně soud dívku hospitalizovat v psychiatrické léčebně. Matka namítala, že OSPOD vycházel pouze z informací poskytnutých otcem, neověřoval si aktuální stav její dcery, kterou prý vodila k psychologovi. Ombudsmanka vytkla úřadu, že situaci rodiny neřešil, nenavrhl využití odborné pomoci. Po propuštění z nemocnice se pak dívka fakticky vrátila do stejných poměrů.

Šedesát odebraných dětí za dva roky

Za poslední dva roky se podle vydané zprávy ombudsmanka setkala s více než 60 případy odebrání dítěte z péče. Nesouhlas vyslovila v 16 případech. „Nejčastěji úřadům vytýkala, že nedostatečně s rodinou pracovaly, aby k odebrání dítěte nemuselo dojít,“ uvádí zpráva mluvčí ombudsmanky.

Podle Šabatové je problémem i komunikace s rodinou poté, co bylo dítě odebráno a umístěno do zařízení. „Opět často chybí práce s rodinou, aby došlo k uklidnění situace a dítě se mohlo do rodiny vrátit,“ uvedla.

Zákon umožňuje odebrat dítě z péče rodičů jen v případech, kdy rodiče „nezajistí dítěti řádnou péči nebo dochází k ohrožení dítěte a jeho tělesného nebo duševního vývoje“ (např. surové zacházení, pohlavní zneužívání apod.

Ombudsmanka kritizovala i oddělování sourozenců. Zejména v případech, kdy jsou děti umístěny do pěstounské péče, je to dlouhodobý problém. „Nejde jen o početnější skupiny sourozenců, problémy se týkají už dvojic,“ uvedla. Jestliže je nezbytné oddělit sourozence od sebe, musí podle ombudsmanky OSPOD usilovat o pravidelný kontakt mezi sourozenci, aby se posilovalo rodinné pouto mezi nimi.

, nm

30. května 2018