SMRT KYJEVSKÉHO PŘÍZRAKU

Odhalení a smrt „Ducha Kyjeva“. Ukrajinské letectvo prosí o chytřejší rakety

SMRT KYJEVSKÉHO PŘÍZRAKU
Odhalení a smrt „Ducha Kyjeva“. Ukrajinské letectvo prosí o chytřejší rakety

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Údajně zemřel tajemný stíhací pilot, který byl oslavován jako Duch Kyjeva (též Přízrak Kyjeva) – během ruské agrese na Ukrajině měl sestřelit desítky ruských letadel. O smrti a odhalení záhadného pilota informoval britský deník The Times. Za tajemného „Ducha Kyjeva“ byl označen válečný hrdina a major Stepan Tarabalko, píše deník The New York Post. Ukrajinské letectvo žádá po západních spojencích podporu a dodávku letounů a „chytrých“ raket pro boj ve vzduchu. Ukrajinští letci se potýkají s těžkými problémy: disponují malým počtem letadel a pilotů, slabými střelami a chatrnou technikou.

Tarabalkovi se připisovalo zneškodnění až 40 ruských letadel, dokud nebyl sám 13. března sestřelen v boji s „ohromnou“ nepřátelskou přesilou. Tarabalka byl posmrtně vyznamenán Řádem Zlaté hvězdy, nejvyšší ukrajinskou medailí za statečnost v boji a titulem Hrdina Ukrajiny.

Jeho typické symboly – helma a ochranné brýle a vše, co na něm bylo vidět, když ukrajinští představitelé propagovali jeho hrdinství – se aktuálně draží v Londýně, píše deník The Times.

Válečný pilot Tarabalka se stal tajemnou legendou, když ukrajinská vláda připsala „Duchu Kyjeva“ sestřelení šesti ruských tryskáčů během prvního dne války. „Lidé mu říkají Duch Kyjeva a právem,“ uvedl oficiální tweet ukrajinské vlády s tím, že se „již stal noční můrou pro invazi ruských letadel“.

Mnoho lidí se také ptalo, zda je „Duch Kyjeva“ skutečný nebo legenda, jelikož jeho identita byla dlouhý čas záhadou – dokonce jeho truchlící rodina to nevěděla, když se před měsícem dozvěděla o jeho smrti.

Ukrajinské letectvo se už do začátku války potýká s celou řadou problémů, uvádí magazín Forbes. Ve srovnání s ruským letectvem je ve značné nevýhodě: disponuje malým počtem starších letadel, snadno zranitelnými základnami, zastaralou a nevyhovující technikou a znepokojujícím nedostatkem pilotů.

Starší ukrajinské rakety jsou slabé, vyžadují neustále vedení a vystavují piloty stíhaček většímu riziku. Nepoměr je natolik silný a velký, že v jedné ze svých přímých výzev západním příznivcům ukrajinské letectvo prakticky prosilo o lepší, silnější a „chytřejší“ rakety.

Ve videu, které koluje sociálními sítěmi už od 26. dubna je vidět plukovník a pilot Su-27 Jurij Bulavka, který žádá o stíhačky F-15, F-16 a F-18 americké výroby. Požadované stroje by měly pomoci v boji s nejnovějšími ruskými stíhačkami Su-30 a Su-35 ve vzdušných bojích.

„Tyto letouny mají výkonné palubní radary, technologické vybavení a zejména rakety s aktivními samonaváděcími hlavicemi,“ dodává Bulavka. NATO ani USA ale zatím neoznámili žádnou větší dodávku bojových letounů nebo „chytrých“ raket.

Dárcovské státy zatím upřednostňovaly dodávky náhradních dílů před novými letadly s aktivními raketami. Dávka dílů od spojeneckých zemí NATO (pravděpodobně Polsko, Bulharsko nebo Slovensko), která nedávno dorazila na Ukrajinu, pomohla ukrajinským obráncům opravit 20 proudových letadel, nejspíše stíhaček MiG-29.

Ukrajinské letectvo je ale stále zhruba na polovině vlastní předválečné síly, která čítá asi 125 stíhaček s pevnými křídly, útočných proudových letadel a bombardérů. Zdá se, že eskadry létající kolem tuctu každého útočného letounu Su-25 a bombardérů Su-24 se rozpadly po těžkých ztrátách na začátku války.

Koncem března Ukrajinci neprováděli více než 10 bojových letů denně, oproti stovkám, které násobně větší ruské letectvo mohlo podnikat téměř každý den. Zato ale ruské jednotky ztratily desítky tryskáčů kvůli ukrajinské obraně.

Představitelé Pentagonu a občasné videozáznamy na sociálních sítích potvrzují, že ukrajinské letectvo je neustále v boji. Ukrajinské stíhačky jako jsou MiGy a Suchoje povětšinou létají obranné hlídky nad severní a západní Ukrajinou a snaží se vyhýbat útočným operacím nad aktivními bojišti na východě a jihu země.

Kyjevští piloti se ukázali odolní vůči drtivé přesile i přesto, že disponují nedostatečným zbraňovým arzenálem. Defenzivní boj s pomocí spřátelených západních zemí zmírňuje jejich raketovou nevýhodu, ale raději by bojovali „útočně“ s aktivní municí.

Navzdory prosbám Ukrajinců ale Spojené státy a jejich spojenci v NATO nemají žádný bezprostřední plán o dalším posílení ukrajinského letectva.

, vhk

1. května 2022