Cena dálnic

Tunelovali jste brutálně, vyčetl opozici Babiš ceny dálnic. Sám však někdy staví dražší

Cena dálnic
Tunelovali jste brutálně, vyčetl opozici Babiš ceny dálnic. Sám však někdy staví dražší

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Předseda vlády Andrej Babiš (ANO) se často a rád chlubí tím, jak ministerstvo dopravy za jeho vlády stlačilo cenu postaveného kilometru dálnic oproti minulosti. Opozičním poslancům během interpelací připomenul, že za dob vlády ODS a ministra dopravy Aleše Řebíčka stál kilometr dálnic 450 milionů korun, zatímco v dnešní době stojí kilometr dálnice 150 milionů. Premiérova čísla však nesedí a na některých plánovaných úsecích se může cena za kilometr vyšplhat přes půl miliardy korun.

Když jednou za čas dorazí Andrej Babiš na ústní interpelace do sněmovny, mohou se poslanci z odpovědí premiéra dočkat výčitek a vytahování starých křivd. Ne jinak tomu bylo při posledních interpelacích, kdy vystoupil předseda ODS Petr Fiala s dotazem, kdy Babiš hodlá předložit jméno nového ministra dopravy, jehož úřad nyní zastává ministr průmyslu Karel Havlíček.

„Já opravdu nechci shazovat schopnosti pana ministra Havlíčka, ale myslím, že tohle by nezvládl ani ten Harry Potter, kterého jste tady zmiňoval ve svém nedávném projevu. Tak se vás ptám, kdy sáhnete do své údajně nevyčerpatelné studnice těch schopných manažerů a přinesete na Hrad jméno nějakého nového ministra, který by aspoň začal řešit ty problémy, které tam reálně jsou,“ řekl Fiala, který premiérovi připomněl současné problémy v oblasti dopravy, jako je chystaný e-shop za 400 milionů nebo chaos v celorepublikových jízdenkách pro železniční dopravce.

Babiš však vystoupil podrážděně a místo odpovědi začal kritizovat bývalé vlády, na kterých se občanští demokraté podíleli. „Já vás skutečně obdivuji, pane předsedo. Asi neznáte historii, jak se Řebíček stal ministrem dopravy za vás. Měl být Bendl, potom se něco stalo. A proč za vaší vlády stál kilometr dálnice 450 milionů a za nás stojí 150? Víte proč? Vy to dobře víte, proč. Tak prosím vás mne nepoučujte. Řebíček byl majitel Viamontu, tunelovali jste to brutálně. Já nevím, proč to vůbec otevíráte, tyhle vaše staré průšvihy,“ odpovídal si sám Babiš ve svém vystoupení.

Premiér se tak při hodnocení ceny kilometru dálnic opírá o svůj nejzřetelnější úspěch při stavbě dopravních cest, kdy cesta D1 z Přerova do Lipníku nad Bečvou stála před šesti lety méně než 300 milionů korun. Podobně postupoval tehdejší ministr dopravy Dan Ťok u dálnice D11 a D35 z Hradce Králové severním a východním směrem. Ceny však začínají narůstat a dostávají se nad hladinu 500 milionů za kilometr.

Například stavba desetikilometrového úseku Říkovice – Přerov vyjde stát přes šest miliard korun. Náklady za jeden kilometr se tak vyšplhají přes 600 milionů korun. Stavba se navíc znatelně komplikuje. Podle Ředitelství silnic a dálnic se nedá jasně určit, kdy samotná stavba vůbec začne. ŘSD si totiž stěžuje na některé ekologické organizace, které podaly odvolání proti změně územního rozhodnutí. „Nejsme vůbec schopni predikovat, kdy jsme schopni tuto stavbu zahájit, protože jsme odkázáni na to, jak se budou chovat a jednat úřady. My děláme veškeré kroky pro to, aby ta stavba byla připravena co nejdříve,“ řekl šéf ŘSD Radek Mátl.

Podobně je na tom i dostavba pražského okruhu spojující páteřní dálnici D1 s Běchovicemi. Stavba se plánuje na příští rok a hotová by měla být v roce 2024. Cena se však značně vyšplhá. Za 12,5 kilometrový úsek se počítá s částkou 9,4 miliardy korun. Kilometr dálnice tak bude stát okolo 750 milionů.

Změnu má přinést zákon

Zdlouhavé stavební řízení a s tím spojená vysoká cena má ministerstvu dopravy pomoci liniový zákon, který je nyní ve sněmovně. Novela by měla osekat dobu přípravy staveb ze současných 13 let o třetinu. Zkrácení přípravy by novela měla zajistit zrychlením vyvlastňování pozemků. Úřady by nově měly mít 60 dní od zahájení vyvlastňovacího procesu na stanovení ústního jednání s majiteli, po kterém bude následovat třicetidenní lhůta pro vydání rozhodnutí o vyvlastnění. Vláda chce podle důvodové zprávy zamezit tomu, aby někteří vlastníci otáleli s prodejem své nemovitosti.

Návrh dále zavádí jednotné závazné stanovisko u záměrů staveb, u kterých bylo provedeno posouzení vlivů na životní prostředí. Toto stanovisko by mělo nahradit veškeré správní akty nutné k ochraně přírody, což může podle ministerstva oproti současnosti urychlit přípravu staveb až o rok. Lhůta pro vydání stanovisek by navíc měla být 30 dní, ve složitých případech dvojnásobná. Pokud se úřady nevysloví, uplatní se takzvaná fikce souhlasu.

 

, lsu