ZÁVOD O ČIPY

Ropa 21. století. Evropa v závodu o čipy pokulhává

ZÁVOD O ČIPY
Ropa 21. století. Evropa v závodu o čipy pokulhává

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Čipy se v moderním světě objevují i ve výrobcích, kde by je uživatel nečekal. O tom, jak jsou důležité se přesvědčil v době covidu i evropský automobilový průmysl, který kvůli nedostatku čipů odstavil nedodělané automobily v hodnotě přibližně 10 miliard euro. Navíc v souvislosti se zhoršující se atmosférou v okolí Tchaj-wanu hrozí globální výpadek čipů. Světové velmoci tak intenzivně pracují na větší samostatnosti v celém dodavatelském řetězci. Zatímco Spojené státy už za vlády Donalda Trumpa začaly lákat světové výrobce čipů zpět do USA, a současná administrativa Joe Bidena schválila balík investic do polovodičového průmyslu v hodnotě 280 miliard dolarů, Evropská unie na podzim schválila balík pobídek pro výstavbu továren a infrastruktury v hodnotě 43 miliard euro. A například firmy na design polovodičů v Evropě téměř nejsou, když z 10 největších firem pro design čipů se v Evropě nenachází ani jediná.

Covid a interrupce v dodavatelském řetězci poprvé ukázaly závislost Evropy na moderních technologiích a polovodičovém průmyslu. Například evropský autoprůmysl několik měsíců v podstatě stál kvůli mezerám v dodavatelském řetězci. V současnosti závislost Evropy na malém regionu v jihovýchodní Asii, kde se nachází většina továren a technologického know-how, tedy na Tchaj-wanu, v Japonsku a Jižní Koreji, ukazuje i jiný technologicky náročný obor a sice výroba léků.

Důležitost Taiwanu, kde se vyrábí více jak 2/3 nejmodernějších čipů pod 10 nm, si Spojené státy uvědomují a na Tchaj-wan, do Japonska či Jižní Koreje posílají i pomoc ve formě moderních zbraní na jeho obranu. A právě moderní polovodičový průmysl je jedním z důležitých bodů, kvůli kterému se USA snaží Čínu odstrašit. V posledních letech navíc tvrdými sankcemi omezily vývoz nejmodernějších technologií do vedlejší Číny.

Na Tchaj-wanu se totiž nachází světový lídr výroby čipů TSMC, tato firma společně s jihokorejským Samsungem ovládá většinu trhu v segmentu polovodičů pod 10 nm. Na samotném ostrově se koncentruje více jak 2/3 trhu s čipy menšími než 10 nm. A Samsung a TSMC také financují většinu vývoje nových technologií čipů, které se v posledních letech, kdy se vyvíjí technologie rozměrů kolem 2 nm dostávají na samou hranu fyzikálních zákonů. V souvislosti s tím však také rapidně stoupají investice a finanční náročnost vývoje. Například TSMC ohlásila investici 40 miliard dolarů v následujících letech do jedné jediné továrny v Arizoně.

Procesy výroby čipů si lze představit jako jednotlivé generace technologií, kdy čím menší je jednotlivá generace, tím více tranzistorů se vejde na jeden čip, ten pak dosahuje větší výkonnosti a je energeticky stále úspornější.

Evropa se nyní do tohoto závodu také hlásí. Německý kancléř Olaf Scholz výrobu polovodičů označil za ropu 21. století. V Německu má v následujících letech vzniknout několik nových továren. Velká továrna Intelu v Magdeburugu v hodnotě 17 miliard eur, továrna firmy Infineon v hodnotě 5 miliard eur či továrna firmy Wolfspeed, která ve spolupráci s německou firmou ZF chce s pomocí investice 2,5 miliardy euro vyrábět čipy do automobilů.

Podobně na nastávající výzvu rozvoje strategického průmyslu 21. století reagují například ve Francii. Tam v minulých dnech oznámila vláda podporu v hodnotě téměř miliardy euro pro továrnu Global Foundries a STMicroelectronics. STMicroelectronics je dosud největší evropský výrobce čipů, továrnu vlastní francouzská banka, italská vláda a Spojené arabské emiráty. Nicméně s výstavbou fabrik na polovodiče obecně se pojí řada problémů, například vysoká náročnost na spotřebu vody. Jen tato nová továrna u Grenoblu spotřebuje za den tolik vody jako celý Grenoble.

Také Velká Británie oznámila plán na podporu polovodičového průmyslu, aktuálně plánuje pobídky v hodnotě 200 milionů liber a v příštích deseti letech chce podpořit investice do infrastruktury 1 miliardou liber.

V porovnání se zbytkem světa však ani tyto investice nemusí stačit. Zatímco v následujících dvou letech má například v Číně vzniknout 22 továren, v USA vzniknout 14 nových továren, na Tchaj-wanu 21, tak v Evropě 10.

V uvedených regionech mají vzniknout továrny především pro nejmodernější čipy pod deset nanometrů. Moderní proces by do Evropy měly přinést továrny Intelu v Německu v hodnotě kolem 68 miliard euro. S Německem také v současnosti vyjednává lídr v nejnovějších polovodičových technologiích TSMC, který očekává dohodu o pobídkách v Německu toto léto.

Někteří odborníci však při ohlášení pobídek velkým světovým hráčům na továrny v Německu kancléřem Scholzem varovali, že jen stavba továren Evropu v závodě o moderní polovodiče nespasí. „K výrobě moderních polovodičů potřebujete, z hlediska prvků, asi 80 % periodické tabulky. Takže i kdyby ohlášené továrny skutečně byly postaveny, stále bude Evropa závislá na chemikáliích z ciziny, bez nich se prostě neobejde,“ říká Říká Jan-Peter Kleinhans z think-thanku Stiftung Neue Verantwortung. Dalším problémem je nedostatek vysoce kvalifikovaných inženýrů jak v USA, tak tím více v Evropě. Například pouze firma AT&S z Rakouska, která se specializuje na základní desky a další podklady pro polovodiče, dlouhodobě hledá adepty na více jak 800 neobsazených pozic inženýrů.

A přestože část peněz z balíčku EU by měla jít i do vývoje, v porovnání se zbytkem světa se stále jedná o drobné. Společnost Everstream, která sleduje dodavatelské řetězce v polovodičovém průmyslu, vyčíslila celkové investice, nejen pobídky vlád, v letech 2021-2025, například ve Spojených státech na 120 miliard dolarů, na Tchaj-wanu přes 100 miliard dolarů a například v Japonsku na 80, až za nimi se nachází Evropa, která osciluje okolo 30 miliard dolarů. Na konci tohoto týdne proto Evropská komise ohlásila nový balíček 8 miliard euro, který se má zaměřit na investice do vývoje.

max

11. června 2023