PRODEJNA "STÁTU"

Poloprázdné regály, znuděná obsluha. „Státní“ obchod v Praze byl fiasko, nahradí ho asijské potraviny

PRODEJNA "STÁTU"
Poloprázdné regály, znuděná obsluha. „Státní“ obchod v Praze byl fiasko, nahradí ho asijské potraviny

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

„Státní“ prodejna Naše síťovka, kterou za relativně vysokého zájmu otevíral ministr zemědělství Marek Výborný (KDU-ČSL) v únoru 2024, skončila. Projekt, jenž měl být vlajkovou lodí podpory regionálních potravin, vydržel pouhých osmnáct měsíců. V prostorách ve Štěpánské ulici poblíž Václavského náměstí nyní bude asijský obchod.

Obchod od začátku provázely pochybnosti. Kritici upozorňovali na vysoké náklady, nejasnou koncepci a slabou nabídku. Podle prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáše Prouzy se projekt stal ukázkou nepochopení maloobchodního prostředí. „Před rokem a půl s velkou pompou spouštěl ministr Výborný v centru Prahy obchod s českými potravinami. Prý aby to řetězcům ukázal. Dnes už je obchod potichu zavřený – a v nejlepší cimrmanovské tradici ho nahradí prodejna asijských potravin. Co se stalo?“ uvedl Prouza.

Podle něj je prodej potravin extrémně nízkomaržový byznys, který vyžaduje profesionální logistiku, marketing i zkušený personál. „Ministerská Síťovka měla: slevy pro úředníky ministerstva zemědělství, poloprázdné regály, vysoké ceny a jako obsluhu znuděnou ženu za pultem,“ shrnul Prouza.

Ministerstvo zemědělství ale projekt dlouhodobě obhajovalo. Podle jeho mluvčího Vojtěcha Bílého šlo o snahu poskytnout prostor malým producentům. „Obchod neprovozuje stát, ale farma SOHORS s.r.o. A ano, inicioval ho ministr a vytvořil pro něj prostory v budově ministerstva zemědělství v centru Prahy. Důvod: podpořit regionální produkty z celé České republiky,“ vysvětlil Bílý.

Provoz ekonomicky zatížil i vysoký nájem, který činil podle znaleckého posudku více než 136 tisíc korun měsíčně. Ten hradilo státní Výstaviště České Budějovice, které je propojeno s resortem zemědělství a mělo být hlavním partnerem projektu.

Výborný při otevření zdůrazňoval, že Síťovka nabídne „nejlepší a nejkvalitnější jídlo s osvědčenými známkami kvality“ a přiláká i turisty. Realita ale ukázala, že regionální potraviny fungují spíše jako doplněk sortimentu než jako samostatný základ obchodu. „Zájem o regionální potraviny rychle roste a lidé si rádi připlatí za kvalitní potravinu s příběhem. Ale nejsou hlavním důvodem volby místa pro velký nákup,“ podotkl Prouza. Potraviny byly také ze zkušeností zákazníků poměrně drahé.

Podle Prouzy stát navíc stále tápal v marketingu a administrativě. „Stát dodnes nepochopil, jak funguje efektivní propagace potravin. Dlouhodobě ministerstvu ukazujeme, jak je zbytečné utápět desítky milionů v propagaci mrtvé značky Klasa,“ řekl. Pokud má mít podpora regionálních potravin smysl, měl by stát podle něj snížit byrokratickou zátěž, chránit malé producenty před šikanózními kontrolami a investovat do balení a logistiky.

Projekt Naše síťovka se tak zařadil mezi krátkodobé experimenty s „národními“ podniky, které vyvolávají spíše otázky o roli státu v ekonomice. „Pokud to bude chtít někdo po volbách zkusit, jsme připraveni pomoci a podělit se o naše zkušenosti,“ dodal Prouza.

jhr

Diskuze

Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.