Internetový bizár jako strategie. Politici loví hlasy mladých voličů, učí se jejich jazyk
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Letos se k volebním urnám chystá až 400 tisíc lidí narozených mezi lety 2003 a 2007. I proto politici přesouvají svou komunikaci na sociální sítě, zejména TikTok a Instagram. Generace Z, která tráví značnou část času online, si na sítích vytvořila vlastní, pro mnohé nesrozumitelný jazyk. Aby politici zaujali prvovoliče a získali si jejich přízeň, snaží se jím mluvit též. Často tak vzniká bizarní, někdy až „brainrot“ obsah, který pro svou neobvyklost sbírá statisíce zhlédnutí.
Brainrot humor je absurdní, často záměrně nesmyslný a hloupý typ vtipu nebo internetového obsahu, který postrádá klasickou pointu a spoléhá na chaotické, nelogické nebo extrémně opakované prvky. Typicky oblíbený je mezi Generací Alfa a Z.
Mladí by letos mohli rozhodnout volby. Těch, kteří mohou přijít hlasovat poprvé v životě, je totiž kolem 400 tisíc. Podle průzkumu agentury Kantar za říjen 2024 – únor 2025 chce 25 % lidí ve věku 18 až 22 let volit ANO. Následuje SPOLU s 23 %, STAN s 18 %, Piráti s 16 % a Motoristé sobě s 9 %. Hnutí SPD by hlas daly 3 % voličů.
Politici si sílu mladých rozhodnout volby uvědomují. I proto pro ně na internetu vytvářejí obsah. „Politici na sociálních sítích rozhodně musí působit autenticky. Prezentace na TikToku se snaží cílit na nejmladší voliče s cílem zaujmout je obsahem jim blízkým. Pokud se starší politik snaží mluvit jazykem mladých, stane se věrohodným jen tehdy, pokud bude taková sebeprezentace vnímána např. jako vážně míněná sebeironie,“ myslí si politolog Vladimír Hanáček z Jihočeské univerzity (JČU). Podle něj neexistuje jediný validní průzkum mezi mladými, podle kterého by bylo doloženo, že tato prezentace politiků mladé voliče zaujímá natolik, že se podle ní rozhodují, komu dají hlas ve volbách.
Jednou z prvních výrazných politických tváří sociálních sítí se stala Alena Schillerová (ANO). Drží se populárních trendů, které doplňuje svými tanečky. Aby upoutala pozornost na téma, o kterém chtěla informovat, převlékla se například do kostýmu hranolek. Minulý rok v září pak společně s diváky prošla Poslaneckou sněmovnu, přesně tak, jak to tehdy bylo trendy. „Tu dolní komora, tu místní gomora,“ popisovala, zatímco ukazovala na tabuli se šipkami, která označuje, kde sídlí klub STAN. Ke 30. květnu má video přes 836 tisíc.
Ani v brainrotu nezůstala Schillerová pozadu. S poslancem z klubu ANO Ondřejem Babkou natočila trend „Polož to mango“, absurdní trend bez zjevného smyslu, zato s výraznou zapamatovatelností. Podle Hanáčka však nevšední kontent automaticky neznamená úspěch. „Dělat lacinou zábavu nepůsobí zajímavě, i kdyby to bylo zapamatovatelné,“ myslí si politolog z JČU.
@babitchev PRO TY CO VÍ! Vol. 2 🥭 @Alena Schillerová #fyp #foryoupage #viral #mango #brainrot #winterarc #ticovi #schillerka #alenaschillerova #schillerova ♬ původní zvuk - Ondřej Babka
Svůj účet na TikToku má i premiér Petr Fiala (ODS), který si jej založil loni v říjnu s cílem přiblížit vládní politiku mladším voličům. Jeho obsah kombinuje vážná politická témata s lehčím, někdy až ironickým tónem. Je evidentní, že za správou Fialova účtu stojí mladí lidé. Na pozadí jeho videí bývají totiž používány nejaktuálnější písničky a trendy zvuky, jejichž kontext a význam znají z většiny jen mladí lidé, kteří se pohybují v „tiktokových“ vodách.
Záběr, na kterém si Fiala zkouší moderní lavice na kolečkách v jedné ze škol, tak doprovází „Moje flow, jedu na kole“ - část písně, která se objevila v rapové soutěži The Mag WRAP a stala se memem (vtipný obrázek, video nebo fráze, která se rychle šíří po internetu – pozn. red.) kvůli tomu, jak moc se nepovedla. K dalšímu videu, které pochází ze setkání s žáky brněnského gymnázia, byla využita trendující píseň od mladými oblíbeného zpěváka a rappera Calina.
@p_fiala 🚲👍🏻
♬ původní zvuk - Maky
Aby udržel pozornost mladších diváků, přidal premiér Fiala do svého videa na TikToku záběry z mobilní hry– trend, který se běžně používá ke zvýšení sledovanosti u Gen Z. Tento typ „duálního“ obsahu kombinuje informačně náročný výklad s vizuálně dynamickou hrou, která pomáhá udržet divákovu pozornost déle než pár vteřin.
@p_fiala V České Třebové jsme zahájili jednu z největších modernizací české železnice! 👍🏻 #petrfiala ♬ původní zvuk - Petr Fiala
Fialova videa mají v průměru tisíce až desetitisíce zhlédnutí a reakce ně se liší, výrazný je především mezigenerační rozdíl. Zatímco mladí, na které videa cílí, většinově kvitují obsah a v komentářích pokračují v „Gen Z rétorice“, starší uživatelé vyjadřují především jen nespokojenost s vládní politikou, aniž by odkazovali k formě obsahu.
Na tvorbu politiků na sociálních sítích reagovala Mladá ODS, která začátkem května spustila vlastní kampaň s názvem Bez bizáru.„Bizár, kam se podíváš! Politika přitom nemá být cringe show. Jestli si politici fakt myslí, že nás uloví trapnými tanečky a že jim na to skočíme, tak jsou úplně mimo. Nenechme vyhrát bizár!“ komentuje Mladá ODS kampaň. V rámci ní lze vygenerovat bizarní plakát.
Ivan Bartoš, bývalý předseda České pirátské strany, patří k těm politikům, kteří aktivně využívají Instagram – a to nejen k prezentaci své politické agendy, ale i osobního života. Ve svých videích mluví jazykem mladé generace a často kombinuje seriózní politická sdělení s neformálními záběry z každodenního života. Ukazuje se například při hraní na harmoniku, ze zákulisí kampaní nebo při cestování s rodinou. Tímto autentickým přístupem si buduje image otevřeného a lidského politika. Podobně využívá Instagram i předseda hnutí STAN a ministr vnitra Vít Rakušan.
K brainrotu přímo přičichl Bartošův pirátský nástupce Zdeněk Hřib. V „Brainrot kvízu“ je zkoušen Mladým pirátstvem, zda zná význam brainrot výrazů. Hřib pojal po svém fenomén tiktoku „Skibidi toilet“, ve kterém vykukují hlavy z toalet a udělal z něj „Hřibidi toilet“. Ze záchodové hlavy tak vykukuje on.
Nejmladší voličskou základnu se snaží zaujmout i předseda hnutí ANO Andrej Babiš. Ten se na sociálních sítích mimo jiné ukázal v mikině s nápisem „Lowkey Alpha“, což ve slovníku mladé generace znamená „tak trochu alfa“. Objevuje se také v triku s nápisem „Sigma“. „Další slovo, které mě naučili mladí,“ komentoval fotografii v triku. Na sociálních sítích mu s kontentem pro mladé pomáhají influencerky Aneta Zicklerová a Viktorie Kalivodová.
Diskuze
Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.