AUTOMOBILOVÝ PRŮMYSL

Porsche hlásí historickou ztrátu: čistý čtvrtletní zisk se propadl téměř o 100 %

AUTOMOBILOVÝ PRŮMYSL
Porsche hlásí historickou ztrátu: čistý čtvrtletní zisk se propadl téměř o 100 %

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Automobilka Porsche, kdysi považovaná za vzorový koncern, čelí hluboké krizi. Výrobce sportovních a terénních vozů vykázal ve třetím čtvrtletí provozní ztrátu téměř jednu miliardu eur – nejvyšší v historii firmy. Dramatické jsou především miliardové náklady spojené s prodloužením výroby spalovacích motorů, které téměř úplně vymazaly zisk společnosti v prvních třech čtvrtletích. Čistý zisk po zdanění tak meziročně klesl o ohromujících 95,9 %.

Jak firma uvedla, provozní zisk koncernu od ledna do září klesl na pouhých 40 milionů eur – oproti více než čtyřem miliardám v loňském roce, píše deník Bild. Pouze ve třetím čtvrtletí činila ztráta 967 milionů eur, což výrazně převyšovalo odhady analytiků, kteří očekávali ztrátu kolem 600 milionů eur. Důvodem byly vysoké náklady na restrukturalizaci ve výši zhruba 1,8 miliardy eur.

Finanční ředitel Jochen Breckner vysvětlil, že slabé výsledky odrážejí náklady spojené se strategickou změnou směřování společnosti. „Přijímáme dočasně slabé čísla, abychom posílili dlouhodobou ziskovost,“ uvedl. Porsche chce podle něj nejhorší období překonat v roce 2024 a od roku 2026 znovu výrazně růst – pod vedením nového generálního ředitele Michaela Leitera, který převezme post po Oliveru Blumovi.

Porsche trápí zejména pokles prodejů v Číně, kde se luxusní automobilový trh propadl v důsledku slabší ekonomiky. K tomu se přidávají vysoká americká dovozní cla, která zisk snižují o středně tříciferné miliony eur.

Strategická změna kurzu přináší také další náklady. Porsche odkládá plánovanou elektroplatformu, zastavuje vlastní výrobu baterií a více se soustředí na spalovací modely. Ve spojení s plánovanými personálními opatřeními dosáhnou náklady v roce 2025 celkem 3,1 miliardy eur.

Na začátku roku Porsche již oznámilo propouštění 1900 zaměstnanců. Nyní vedení firmy a podniková rada jedná o dalším úsporném programu. „Musíme počítat s tím, že se rámcové podmínky v dohledné době nezlepší,“ řekl Breckner a dodal, že je proto nutné přijmout „dalekosáhlé přístupy“ k zajištění zaměstnanosti.

Přestože zisk společnosti prudce klesl, tržby a prodeje klesly jen o zhruba šest procent. Do konce září Porsche dodalo 212 069 vozidel a dosáhlo obratu 27 miliard eur. Pro celý rok společnost stále očekává tržby mezi 37 až 38 miliardami eur a marži až dvě procenta – zlomek hodnot z minulosti, kdy Porsche s marží 15 procent patřilo mezi nejziskovější německé automobilky, připomněl Bild.

vra

Diskuze

Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.

24. října 2025