Mercedes, VW a BMW chystají hromadné propouštění. Navíc jim zbrojní firmy přetahují zkušené pracovníky
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Automobilový průmysl v Německu se potýká s útlumem, zatímco zbrojařské firmy zažívají nebývalý boom. Tisíce pracovních míst v automobilkách zanikají, a právě to otevírá dveře pro obranný sektor, který nyní aktivně láká inženýry a odborníky z autoprůmyslu. Podle analytiků jde o „historickou příležitost“, jak propojit dvě zdánlivě odlišná odvětví.
Firmy jako Mercedes, Volkswagen nebo BMW plánují hromadné propouštění kvůli klesajícím ziskům i prodejům. Podle Deutsche Bank by v zemi mohlo zaniknout až 100 000 pracovních míst v automobilovém průmyslu. Ale jak se říká – když se jedny dveře zavírají, jiné se otevírají, píše deník Bild.
A právě těmi druhými dveřmi vstupuje zbrojní průmysl, který nabírá dech díky válce na Ukrajině, zvýšenému tlaku v rámci NATO i obřím investicím do Bundeswehru. „Vidíme mnoho uchazečů z automobilového průmyslu a samozřejmě z toho těžíme,“ uvedl šéf německé zbrojovky Renk, Alexander Sagel, v rozhovoru pro americkou stanici CNBC. „Opravdu hledáme inženýry, kteří s sebou přinesou metody jako kontinuální zlepšování a principy plánování výroby podle zákaznických požadavků z automobilového průmyslu,“ dodal Renkův kolega, provozní ředitel Emmerich Schiller.
Zatímco automobilky trápí levná čínská konkurence či hrozba amerických cel, obranný průmysl zažívá růst, jaký Evropa dlouho nepamatovala. Renk Group, jejíž technologie pohonu a řízení nachází uplatnění v tancích a válečných lodích, v letošním prvním čtvrtletí zdvojnásobila objem zakázek na 549 milionů eur. Cena akcií firmy, která je na burze teprve od loňska, vystřelila během tohoto roku o více než 300 %. Společnost Rheinmetall si od ruského útoku na Ukrajinu polepšila na burze dvacetinásobně. „Zbrojařské podniky cíleně hledají kvalifikované pracovníky a navazují spolupráci s automobilkami,“ potvrdila odborová organizace IG Metall v Dolním Sasku.
Zajímavostí je, že i samotní lídři zbrojařských firem pocházejí z automobilového prostředí. Šéf Renku Sagel dříve působil v Daimleru i Rheinmetallu, Schiller má zkušenosti mimo jiné z Mercedes-AMG.
Podle analytiků Deutsche Bank jde o jedinečnou příležitost. „Know-how německého automobilového průmyslu by mohlo posunout zbrojní výrobu na zcela novou úroveň – jako když zabijete dvě mouchy jednou ranou.“
Diskuze
Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.