Slevy po Vánocích bývají výraznější než při Black Friday, obchodníci čistí sklady
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Obchodní potřebují po Vánocích mimo jiné kvůli nástupu nové kolekce rychle vyprázdnit sklady. I proto se uchylují ke slevám, které často skutečně překonávají ty, které nabízí při Black Friday. Jiné je po Vánocích i chování zákazníků, kteří nakupují méně impulzivně, pořizují totiž zboží pro sebe, nikoliv pro ostatní. Přesto je však dobré mít se na pozoru.
Podle šéfa Sdružení obrany spotřebitele Ondřej Zelenka představují povánoční výprodeje pro obchodníky příležitost rychle vyčistit sklady před inventurou a nástupem nové kolekce. „Slevy jsou v tomto období často skutečně výraznější než během Black Friday, zejména u elektroniky, oblečení a sezónního zboží. Obchodníci typicky doprodávají starší modely nebo kusy, které by v novém roce zůstaly neprodejné,“ uvedl Zelenka pro Echo24.
Spotřebitelé se v tomto období podle něj chovají odlišně než před Vánoci. „Více porovnávají ceny, méně nakupují impulzivně a častěji pořizují věci pro sebe, které před Vánoci vyhodnotili jako příliš drahé. Nejvýhodnější nabídky často mizí během prvních dnů po 25. prosinci, kdy je sortiment ještě dostatečně široký,“ řekl dále Zelenka.
Už dříve redakci sdělil. že období před Vánoci je z pohledu spotřebitelského práva každoročně nejrizikovější částí roku. „Nákupy jsou pod silným časovým tlakem, poptávka je vysoká a obchodníci toho často využívají. Spotřebitelé by si měli dát pozor zejména na umělé navyšování slev a ne zcela transparentní marketingové praktiky. Stejně jako během Black Friday se objevují případy, kdy obchodníci krátkodobě zvýší původní cenu, aby následná sleva vypadala atraktivněji. Přestože je tato praxe nyní regulována evropskou legislativou, vymáhání není všude důsledné a některé e-shopy zůstávají na hraně pravidel,“ vysvětlil Zelenka.
„Specifikem prosince je také silná hra na emoce a nedostatek času. Spotřebitelé se soustředí hlavně na to, aby dárek dorazil včas, což zvyšuje toleranci k vyšší ceně. V tomto směru je prosincová nákupní sezóna spíše přirozeným pokračováním Black Friday, i když v jiném psychologickém rámu: zatímco Black Friday tlačí na agresivní slevy, prosinec pracuje se strachem, že dárek nebude,“ dodal Zelenka.
V souvislosti s orientací na distanční formy prodeje je pro spotřebitele podle mluvčího České obchodní inspekce Františka Kotrby důležité, aby skutečně věděl, s kým smluvní vztah uzavírá. „Předtím, než učiní závazné kroky, je třeba si ověřit, zda prodávající uvádí kontaktní údaje, jako je jméno, adresa, v případě českých subjektů IČO, e-mail a telefon pro komunikaci, aby bez problémů získal informace, kde provozovatel e-shopu sídlí, a dále aby se seznámil s jeho obchodními podmínkami. „Pokud je e-shop nemá, nebo na stránce chybí identifikační údaje, jméno a adresa provozovatele, to, kde sídlí, chybí kontakty, doporučujeme jednoznačně zvolit jiného prodejce,“ řekl pro Echo24 Kotrba.
- spotřebitel by si měl nejprve ověřit ceny napříč trhem,
- seznámit se s podmínkami nabízené slevy,
- musí vědět s kým smluvní vztah uzavírá,
- u neznámého prodejce si ověřit jeho sídlo, kontaktní údaje,
- seznámit se recenzemi
- zásadně se vyhnout se anonymním prodejcům.
Právě anonymní e-shopy představují pro spotřebitele závažné riziko a v této souvislosti ČOI seznam rizikových e-shopů, který je dostupný na stránkách inspekce. Tam si lidé mohou ověřit, zda se jimi vybraný e-shop na tomto seznamu nenachází.
Rovněž je podle Kotrby důležité, aby spotřebitelé dokázali rozlišovat mezi e-shopem, tedy subjektem, který je v postavení prodávajícího, a on-line tržištěm, kde může být, a také bývá, prodávající odlišný od provozovatele a vzniká tak vztah mezi kupujícím, poskytovatelem platformy a prodávajícím.
„Zmínit je třeba i povinnost prodávajících při uzavírání smluv po telefonu, kdy prodávající musí nabídku, učiněnou během hovoru, potvrdit spotřebiteli v textové podobě. A spotřebitel je nabídkou vázán až poté, kdy projevil svůj souhlas elektronicky nebo podpisem potvrzení nabídky na listině,“ uvedl
Dále ČOI upozorňuje na spotřebitelská práva a v souvislosti s distančními formami prodeje především na právo vrátit zboží do 14 dnů bez udání důvodu. Všechny potřebné informace naleznou spotřebitelé na stránkách ČOI.
Diskuze
Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.