Chaos v evropských pravidlech. Kontroly na letištích budou zmírněny, ale jen někde
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Evropská komise oznámila, že na některých letištích bude cestujícím povoleno přes bezpečnostní kontrolu pronést až 2 litry tekutin, místo dosavadního limitu 100 mililitrů. Změna však bude platit jen na letištích, jejichž kontrola je vybavena vyspělými skenery typu C3 a navíc zatím jen modely od jediného schváleného výrobce. Komise přitom zvrátila plošný zákaz z loňského září, píše server Politico.
Letiště obvykle vyžadují, aby byly tekutiny v příručních zavazadlech uloženy v nádobách o objemu maximálně 100 ml a aby byly při kontrole vyjmuty z tašek spolu s elektronikou, jako jsou notebooky a chytré telefony. Skenery C3 však umožňují kontrolu zavazadel bez těchto kroků, což zrychluje bezpečnostní odbavení.
Evropská komise však v září tuto praxi zakázala, a to jako „preventivní opatření, které nereaguje na žádnou novou hrozbu, ale řeší dočasný technický problém.“
Tento postoj nyní změnila, ale jen částečně. Povolení se vztahuje jen na skenery od jediné firmy, britské společnosti Smiths Detection. Moderní skenery od konkurence, například čínské společnosti Nuctech nebo americké Rapiscan Systems, nemohou být používány, dokud je necertifikuje Evropská konference pro civilní letectví, mezivládní organizace odpovědná za harmonizaci pravidel letecké bezpečnosti v Evropě, a dokud jim Evropská komise neudělí konečné schválení.
Schválení strojů od Smiths Detection se tak vztahuje na "700 skenerů umístěných ve 21 členských státech a nacházejících se na hlavních dopravních uzlech,“ uvedla v úterý mluvčí Komise pro dopravu Anna-Kaisa Itkonenová. Prohlásila rovněž, že každé letiště bude odpovědné za informování cestujících o tom, zda schválenou technologií disponují, či nikoli.
Cestující tedy nebudou smět přepravovat větší nádoby s tekutinami v celé EU. Bezpečnostní kontroly napříč Unií budou podléhat rozdílným pravidlům, a to někdy i v rámci jednoho města nebo dokonce jednoho letištního terminálu. Například cestující odlétající z Milána mohou nyní přes bezpečnostní kontrolu přenést až 2 litry tekutin, pokud odlétají z letiště Linate nebo z Terminálu 1 letiště Malpensa. V Terminálu 2 Malpensy však stále platí starý limit 100 ml.
Částečná recertifikace skenerů C3 vyvolala smíšené reakce ze strany letištní lobby ACI Europe. „Je to velmi dobrá zpráva pro cestující, letiště i bezpečnost celkově,“ uvedl generální ředitel skupiny Olivier Jankovec. Jde podle něj ale jen o dílčí pokrok. Většina výrobců skenerů je "ponechána v nejistotě", stejně jako letiště vybavená jejich technologiemi.
Čínská společnost Nuctech označila postup EU za „zdlouhavý a roztříštěný“, zároveň ale uvedla, že její zařízení „nečelí žádným technickým překážkám“ pro certifikaci. „Je zásadní, aby plánování a testování probíhalo transparentně a spravedlivě, aby byly zajištěny rovné podmínky pro všechny dodavatele,“ uvedla firma ve svém prohlášení.
Nuctech byl loni předmětem razie Evropské komise v rámci šetření týkajícího se zahraničních subvencí.
Diskuze
Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.