ŠKRTY VE STÁTNÍ SPRÁVĚ

Škrty ve státní správě: jak se projeví v resortech školství a dopravy

ŠKRTY VE STÁTNÍ SPRÁVĚ
Škrty ve státní správě: jak se projeví v resortech školství a dopravy

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Větší efektivita státní správy je jednou z letošních priorit vlády Petra Fialy (ODS). Jednotlivá ministerstva už od loňska revidují své agendy a postupně aplikují „racionalizační“ opatření s cílem lepšího výkonu s menším počtem zaměstnanců. Své kroky více pro Echo24 přiblížila ministerstva školství a dopravy.

Mluvčí MD František Jemelka pro Echo24 řekl, že resort své agendy mapoval už ve druhém a třetím čtvrtletí roku 2022. „Byly vytipovány agendy, které mohou být předmětem zrušení nebo změn, zjednodušujících jejich výkon. Ukázalo se, že agendy s největším dosahem z hlediska úspor měly svůj základ v právním předpisu, tedy provedení změn v těchto agendách vyžadovalo změnu zákona,“ uvedl Jemelka s tím, že se konkrétně jednalo o sedm zákonů v působnosti MD.

„Jedna z oblastí dlouhodobých činností, na kterou se zaměřila pozornost, bylo vedení správních řízení či výkon jiných správních úkonů ze strany MD v prvním stupni, a to zejména tam, kde výkon této činností je rozsáhlý. U prvostupňových správních řízení a postupů se zvažovalo, zda je nezbytné tuto činnost zachovat,“ řekl Jemelka s tím, že dále se řešilo, zda je nezbytné, aby takovouto činnost vykonávalo přímo MD, nebo zda není efektivnější, aby byla přenesena na nižší stupeň úřední soustavy. Obdobné úvahy byly provedené i u vybraných druhostupňových řízení.

Mezi zákony v působnosti MD, které se měnily v souvislosti s revizí agend, jsou třeba zákon o provozu na pozemních komunikacích, zákon o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, zákon o pozemních komunikacích, zákon o silniční dopravě, zákon o civilním letectví, zákon o vnitrozemské plavbě a zákon o akciové společnosti České dráhy a státní organizaci Správa železnic (SŽ).

Část vymezených úprav v oblasti rušení agend již byla podle Jemelky začleněna do návrhů změn zákonů, u nichž legislativní proces započal v roce 2022 nebo 2023. Dva z těchto zákonů již jsou přijaté. U dalšího návrhu zákona probíhá legislativní proces, respektive meziresortní připomínkové řízení. „Jedná se o návrh zákona, kterým se mění zákon o ČD a SŽ. V tomto návrhu je zahrnuto zrušení souhlasu vlády s prodejem nepotřebného nemovitého majetku státu, se kterým hospodaří SŽ,“ uvedl Jemelka.

Další opatření v oblasti rušení či zjednodušování agend MD plánuje podle Jemelky zahrnout do návrhu zákona, který bude měnit více resortních zákonů a u nějž bude legislativní proces zahájený v roce 2024. „Vedle výše uvedených opatření lze uvést i zrušení Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře od 1. ledna 2024. Jednalo se o poslanecký návrh zákona, na jehož tvorbě se MD významně podílelo,“ poukázal Jemelka.

Resort přijímá i interní opatření, směřující ke snižování administrativní zátěže a zvýšení efektivity výkonu z hlediska jejich personální náročnosti. Jde jednak o zavádění a rozšiřování digitalizace interních procesů. V oblasti spisové služby dosáhlo podle Jemelky ministerstvo vysoké úrovně elektronizace a digitalizace, přičemž posledním krokem v této oblasti v roce 2022 bylo napojení spisové služby MD na službu hybridní konverzní pošty, zjednodušující odesílání listinných dokumentů.

„V souvislosti s komplexní digitalizací spisové služby v ministerstvu a mimo jiné i s tímto opatřením bylo možné snížit počet zaměstnanců v podatelně,“ uvedl Jemelka s tím, že digitalizace je dále posilovaná i v oblasti vnitřních personálních procesů například v evidenci docházky.

„Na úrovni organizační struktury byl pak od ledna 2023 zrušen Odbor vnitřní správy a činnosti vnitřní správy jsou zabezpečovány na úrovni samostatného oddělení. Přijatými novelami resortních zákonů MD bylo (či bude) zavedeno přes 50 opatření směřujících ke snížení administrativní a jiné zátěže občanů a podnikatelů,“ uvedl Jemelka.

MŠMT: Elektronizace a rušení vybraných úkolů

V prostředí MŠMT je podle mluvčí Terezy Fojtové na optimalizaci agend a procesů kladen důraz delší dobu. „Postupně jsou mapovány dílčí procesy a agendy jak v rámci ministerstva, tak v rámci jím zřizovaných a jím přímo řízených organizací. V návaznosti na provedené dílčí analýzy jsou pak průběžně přijímána konkrétní racionalizační opatření, která se promítají jak do organizačních a strukturálních změn v podobě snižování počtu vedoucích zaměstnanců, zvětšování útvarů a tak dále,“ řekla pro Echo24 Fojtová.

Opatření se promítají i do zvýšení míry digitalizace agend nebo do výkonu vybraných agend nižším počtem státních zaměstnanců či zaměstnanců, například byla provedena elektronizace účetnictví státu v působnosti MŠMT. „Současně jsou revidovány vnitřní předpisy, pokyny, příkazy a obdobné akty řízení s cílem odstranit duplicity, zrušit vybrané úkoly, činnosti a agendy či zpřehlednit a zjednodušit strukturu vnitřních přepisů a na ně navázaných procesů. Velká pozornost je věnována také provozním a podpůrným činnostem, kdy na základě průběžných identifikací dochází k průběžné elektronizaci procesů a s ní souvisejícímu snižování počtu zaměstnanců,“ poukázala Fojtová.

MŠMT navázalo na implementaci kritérií kvality do činností služebních úřadů, kterou provedlo v návaznosti na instrukce a metodiky, jež byly schváleny již předchozí vládou. „Součástí tohoto procesu byla také problematika přípravy revize agend, vnitřních procesů a postupů, díky které MŠMT řadu přípravných aktivit v této oblasti již provedlo a v období od nástupu současné vlády v prosinci 2021 řadu z nich dokončilo,“ řekla Fojtová s tím, že se jednalo například o systém benchmarkingu či strategii digitalizace úřadu. Další aktivity MŠMT chce dokončit v průběhu následujícího období.

Samostatnou kapitolou jsou pak podle Fojtové agendy státu, které jsou vykonávány v rámci správy systému vzdělávání na základě konkrétních legislativních titulů. „V této oblasti nyní MŠMT intenzivně pracuje například na přípravě změn v legislativě a souvisejících nařízeních a předpisech, aby se i v rámci škol a školských zařízení a vzdělávací soustavy jako celku proces optimalizace agend státu projevil,“ uvedla Fojtová. Jednat by se mělo například o elektronizaci přijímacího řízení do středních škol, redukci výkaznictví a statistické služby či tvorbu resortního informačního systému.

Jan Křovák