APEL K NORMĚ EURO 7

Krizový scénář Eura 7 podle českých průmyslníků: přestane se vyrábět i fabie

APEL K NORMĚ EURO 7
Krizový scénář Eura 7 podle českých průmyslníků: přestane se vyrábět i fabie

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Nová emisní norma Euro 7 by mohla mít zásadní dopady na celý český průmysl. Před důsledky nové emisní normy pro automobily a nákladní dopravu na českou ekonomiku varuje společné prohlášení Hospodářské komory, Svazu průmyslu a dopravy ČR, Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských svazů České republiky a Sdružení automobilového průmyslu. Podle odhadů Hospodářské komory, by zavedení normy Euro 7, tak jak je schválena mohlo v krajním případě vést k poklesu HDP o 2-3 % a dotklo by se až 700 000 pracovních míst.

V deklaraci, kterou za přítomnosti ministra dopravy Martina Kupky a europoslance Alexandra Vondry podepsali zástupci všech čtyř svazů, jsou načrtnuty možné důsledky velmi striktní normy Euro 7. Podle signatářů jsou některé limity, které norma navrhuje již dnes těžko měřitelné a mohly by vést k zastavení výroby až 30 % současné automobilové produkce. Tolika procenty se totiž na současné produkci podílí malé automobily. Ty jsou typicky reprezentované modely Fabia či Scala Škody Auto a při platnosti normy Euro 7 se jejich výroba ekonomicky nevyplatí. Podle vyjádření Hospodářské komory by současný návrh normy mohl vést k ukončení výroby čtyř ze 14 modelů, které se v současnosti v České republice vyrábí.

Oznámení deklarace se zúčastnili i čeští zástupci firem Huyndai a Toyota, kterých by se omezení výroby také týkalo. Hospodářská komora varuje, že právě nedostupnost individuální mobility by mohla ohrozit i dostupnost a zaměstnanost ve službách. „Pro řadu drobných podnikatelů by se nové dodávky staly nedostupnými. Využívali by proto staré, méně ekologické vozy. V důsledku tlaku spotřebitelů budou nicméně mnozí tlačeni k tomu, aby byli ekologičtí. Budou si proto nuceni pořizovat nákladné vozy s Euro 7 nebo elektrické dodávky. To se promítne do cen, zatímco méně zelení podnikatelé budou ztrácet konkurenceschopnost,“ uvádí viceprezident Hospodářské komory Zdeněk Zajíček. I s úbytkem zaměstnanců v sektoru služeb propočty počítají. Podle Hospodářské komory by norma Euro 7 dotkla 500 000 zaměstnanců v automobilovém průmyslu a dodavatelském řetězci a až 200 000 zaměstnanců ve službách.

Ve společné deklaraci svazy varují, že pro navrhované změny ještě neexistují technologie a jsou velkou zátěží automobilového průmyslu, který už stejně transformací k větší ekologičnosti a elektromobilitě prochází. Sami autoři dokumentu navrhují především několikaletý odklad platnosti normy, která má začít platit pro osobní automobily v roce 2025 a pro nákladní vozidla v roce 2027. „Návrh Euro 7 v podobě, jak ho navrhla Evropská komise, je nepřijatelný a jako zpravodaj normy v Evropském parlamentu budu usilovat o jeho zásadní přepracování. Nesmí ani ohrozit výrobu aut u nás, ani omezit individuální mobilitu lidí. Průmysl musí dostat čas se na změny připravit,“ uvedl k normě Euro 7 a požadavkům autoprůmyslu europoslanec Alexandr Vondra.

Apel čtyř sdružení zabývajících se autoprůmyslem také varuje před alarmujícím stářím českého vozového parku, které by norma Euro 7 mohla ještě zhoršit. Průměrný věk vozového parku v ČR je v současnosti téměř 16 let. Signatáři v deklaraci upozorňují, že norma Euro 7 bude pro autoprůmysl náročná a sníží škodlivé emise pouze o přibližně o 5 %. Mnohem efektivnější by podle signatářů byla podpora prodeje nových vozidel podporující předchozí normu Euro 6.

max

25. dubna 2023