DÁLNICE D11

Poláci „školí“ stavební firmy z Česka. Za úsek D11 nabídli skoro o čtvrtinu nižší cenu

DÁLNICE D11
Poláci „školí“ stavební firmy z Česka. Za úsek D11 nabídli skoro o čtvrtinu nižší cenu

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Nejvýhodnější nabídku v tendru na stavbu úseku dálnice D11 Trutnov – státní hranice s Polskem dala Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) polská společnost Budimex S.A. Nabídla cenu 11,35 miliardy korun bez DPH, tedy 86,8 procenta předpokládané ceny, uvedl generální ředitel ŘSD Radek Mátl na sociální síti X (dříve Twitter). ŘSD dostalo šest nabídek a termín pro podání nabídek vypršel ve středu. Hodnoticí komise nyní bude prověřovat reference a cenové nabídky jednotlivých uchazečů.

„Na stavbu je vydáno nepravomocné stavební povolení a probíhá archeologický výzkum,“ napsal Mátl. Již dříve uvedl, že záměrem je zahájit stavbu 21 kilometrů dlouhého úseku do konce letošního roku.

Polský Budimex má v krátké době naději na druhou významnou zakázku pro ŘSD. Na konci srpna společnost podala nejvýhodnější nabídku na stavbu úseku dálnice D35 Džbánov – Litomyšl. Nabídnutá cena 3,423 miliardy korun bez DPH je o čtvrtinu nižší, než činila cena předpokládaná. ŘSD vybíralo z návrhů čtyř uchazečů. Stavět by se mělo začít v roce 2024.

ŘSD plánuje, že na D11 prioritně vybuduje tříkilometrový úsek u hranice s Polskem, který naváže na polskou čtyřproudou rychlostní silnici S3. Poláci jsou se svým navazujícím úsekem podstatně dál, otevřít jej chtějí v roce 2024. Česká strana by tříkilometrový úsek chtěla otevřít v roce 2025. Auta by se tak po něm a po S3 vyhnula polskému pohraničnímu městu Lubawka. Celý úsek Trutnov – státní hranice, jehož součástí jsou i dva půlkilometrové tunely, by měl být hotový v roce 2027.

Tendr na úsek Trutnov – hranice ŘSD vypsalo loni 19. prosince s odevzdáním nabídek letos 17. března. Následně však ŘSD několikrát posunulo termín podání nabídek. Důvodem byly dodatečné žádosti uchazečů o vysvětlení nebo změny a doplnění projektové dokumentace.

Od ledna ŘSD postupně poskytlo k tendru 61 souhrnných vysvětlení, změn nebo doplnění zadávací dokumentace, v nichž reagovalo na 366 otázek či žádostí. ŘSD dříve uvedlo, že soutěž patří k největším dálničním tendrům za posledních několik desítek let. I proto jej vypsalo v předstihu, protože s množstvím dodatečných informací a prodlužováním termínu počítalo.

ŘSD současně připravuje stavbu úseku D11 z Jaroměře do Trutnova. K úseku o délce 19,6 kilometru ŘSD v březnu získalo pravomocné územní rozhodnutí, takže bude moci začít s výkupy pozemků. Se zahájením stavby ŘSD počítá v roce 2025 a s uvedením do provozu v roce 2028. Tím by byla celá D11 hotová.

D11 z Prahy do Hradce Králové a na státní hranici s Polskem začal stát budovat v roce 1978 a zatím je z plánovaných 154 kilometrů hotových 113 kilometrů. Od prosince 2021 dálnice končí na severním okraji Jaroměře. Navazuje na ni silnice I/37 směrem na Trutnov.

,

6. září 2023