Skandál v Polsku: Zahraniční nadace měla financovat volební kampaň proti pravicovým kandidátům
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Polskem v posledních dnech hýbe kauza možného ovlivňování voleb ze zahraničí. Server WP publikoval zprávu, že masivní kampaň na Facebooku, která stála v posledním týdnu asi 230 000 zlotých (asi 1,3 milionů korun) a byla tedy dražší než kampaně ostatních hlavních kandidátů a poslední měsíc očerňovala opoziční kandidáty Karola Nawrockého a Sławomira Mentzena a naopak oceňovala vládního kandidáta Rafała Trzaskowského, byla financována maďarsko-rakouskou nadací Estratos. Ta ji však pouze financovala a obsah měla tvořit polská nevládní organizace, ve které pracují lidé spjatí s vládní Občanskou platformou. Tým Trzaskowského se od kampaně distancoval. Prezident Andrzej Duda pak požádal o analýzu polské tajné služby.
Ve středu před možným zásahem do volební kampaně ze zahraničí varoval polský výzkumný ústav NASK, který se zabývá digitalizací státní správy, ale i ochranou bezpečnosti voleb. Úřad informoval o podezřelém financování kampaně na Facebooku, s tím, že informoval jak Facebook, tak polskou agenturu pro vnitřní bezpečnost. Kampaň na polských sociálních sítích běžela měsíc a celkově stála nejméně 420 000 zlotých ( asi 2,45 milionu korun).
⚠️ Możliwa próba ingerencji w kampanię wyborczą!
— NASK (@NASK_pl) May 14, 2025
Ośrodek Analizy Dezinformacji NASK zidentyfikował reklamy polityczne na platformie Facebook, które mogą być finansowane z zagranicy. Materiały wyświetlane były na obszarze Polski.
Zaangażowane w kampanię konta reklamowe w ciągu… pic.twitter.com/kGzXhLiY0v
Den poté o celé kampani investigativně informoval web WP, ten upozornil, že několik videí, které očerňují opoziční kandidáty, vytvořila polská nevládní organizace Akcja Demokracja. Ta nejdříve zapojení odmítala, ale po delší komunikaci uvedla, že videa vytvořil její zaměstnanec.
"Pokud jde o uvedené osoby (...), potvrzujeme, že návrh na účast v propagačních spotech ‚Víš, jak to není‘ obdržely od jednoho ze zaměstnanců (organizace) Akcja Demokracja. O doporučení osob k účasti ve spotech nás požádaly osoby jednající jménem společnosti, která je již několik let dodavatelem IT služeb pro Akcja Demokracja a se kterou spolupracujeme i v rámci dalších námi realizovaných kampaní v oblasti tvorby vizuálních materiálů a realizace sociálních kampaní," uvedl Marcin Zielonka, člen správní rady nadace.
Společností, která za reklamu na Facebooku platila, podle zdrojů WP a informací společnosti Facebook, je pak Estratos Digital GmbH, ze sídlem ve Vídni. V jejím čele stojí dva Maďaři a to Ádám Ficsor, který jako někdejší ministr bez portfeje měl na starost dohled nad civilní tajnou službou v socialistické vládě Gordona Bajnaie v roce 2009, a Viktor Szigetvari. Ani jeden z nich na dotazy WP nereagoval.
Server WP také upozornil, že v čele nevládní organizace Akcja Demokracja stojí bývalý asistent poslankyně polské vládní Občanské platformy Iwony Karolewské Jakub Kocjan. Na post podle serveru rezignoval nedávno a byl v čilém kontaktu s vládními politiky, což ukazují některé fotografie dostupné na sociálních sítích. Server WP dále uvedl, že se v posledních týdnech účastnil i jednání na ministerstvu digitalizace, které se zabývalo bezpečností voleb a nebezpečím dezinformací.
Na zjištění WP reagovaly špičky polské politiky. Prezident Andrzej Duda se obrátil na polskou agenturu pro vnitřní bezpečnost, aby se věcí zabývala. „Již několik dní veřejně kolují velmi znepokojivé informace o aktivitách ve volební kampani, které vykazují známky vážných nesrovnalostí s polským právním řádem. O nezákonných aktivitách, které vyvolávají pochybnosti o zákonnosti financování volebních kampaní. Podle prezidenta je třeba tyto kroky vysvětlit, musí to být transparentní proces,“ uvedla vedoucí prezidentské kanceláře Małgorzata Paprocka.
Agentura k tomu uvedla, že se informacemi NASK zabývá od počátku a prezidenta o svých krocích informovala.
Prezidentský kandidát občanské koalice Rafal Trzaskowski odmítl, že by se na této volební kampani jeho štáb podílel. A věc má podle něj objasnit NASK. Reagoval tak na požadavek předsedy Sejmu a koaličního partnera Szymona Hołownii. Ten ho vyzval, aby celou věc objasnil a jasně deklarovat, že s tím nemá nic společného. Také uvedl, že v každém štábu může dělat něco, o čem vedení neví, ale v takovém případě má viníka okamžitě vyhodit.
První kolo polských prezidentských voleb proběhne v neděli. Na výběr mají ze 13 zaregistrovaných kandidátů. Pokud nikdo nezíská víc jak 50 % hlasů bude se 1.června konat druhé kolo voleb. Do druhého kola by postoupili dva nejsilnější uchazeči z kola prvního. Za favority je podle průzkumů pokládán liberální varšavský starosta Rafal Trzaskowski, který je kandidátem nejsilnějšího vládního uskupení premiéra Donalda Tuska, a historik Karol Nawrocki. Toho podporuje strana PiS, která vládla zemi v letech 2015 až 2023. Po nich v průzkumech s odstupem následuje kandidát Konfederace Slawomir Mentzen, dlouho pokládaný za černého koně kampaně.
Diskuze
Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.