VOLBY 2025

ANO je přirozeným partnerem, kvůli kritice rychlé jízdy jsem změnil svou rétoriku, říká Turek

VOLBY 2025
ANO je přirozeným partnerem, kvůli kritice rychlé jízdy jsem změnil svou rétoriku, říká Turek

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Přirozeným partnerem Motoristů sobě je po volbách hnutí ANO, spolupráci s koalicí Spolu či hnutím STAN si neumím představit. V rozhovoru pro Echo24 to řekl europoslanec a lídr středočeské kandidátky Motoristů sobě Filip Turek. Dodal také, že ostrá kritika za rychlou jízdu ho přiměla změnit rétoriku a teď chce jít voličům příkladem. Vyjádřil se také k tomu, jestli jeho snaha získat pozici v české sněmovně není zradou voličů, kteří ho volili před rokem do europarlamentu, k obvinění své bývalé partnerky z násilí či k tomu, zda by byl schopen jako případný člen vlády jednat s Evropskou komisí a Ursulou von der Leyenovou, kterou dlouhodobě kritizuje.

Co vás nakonec vedlo k rozhodnutí pokusit se ucházet o sněmovnu a v případě úspěchu opustit Brusel?

Rozhodnutí kandidovat do sněmovny vychází z mého hlubokého přesvědčení, že skutečný vliv na změnu špatných evropských regulací lze mnohem efektivněji prosadit přímo z české politiky. Evropský parlament má omezený vliv – skutečné rozhodování probíhá v Radě EU, kde hlasují národní vlády. Právě tam se schvalují klíčové regulace jako Green Deal, který zdražuje energie, ohrožuje průmysl a omezuje svobodu občanů. Chci, aby Česká republika hájila své zájmy aktivně – ne přihlížela. Jako poslanec sněmovny mohu přímo ovlivnit postoj vlády, tlačit na ministry, aby v Bruselu hlasovali proti škodlivým návrhům. Green Deal není řešením, ale drahým experimentem. Chci jeho zásadní přehodnocení, a to v podobě zrušení ETS 2, zastavení zákazu spalovacích motorů, chci také bránit dostupnou energii pro občany. Ideologie nesmí stát nad zdravým rozumem. Z Prahy lze dělat evropskou politiku efektivněji než z Bruselu.

Není to svým způsobem poškození důvěry voličů, kteří vám dali hlas v evropských volbách?

Mandát z evropských voleb beru vážně, těch 152 000 preferenčních hlasů je zavazujících. A získal jsem je jasným postojem proti Green dealu a bruselské byrokracii. V Radě EU se rozhoduje o cenách energií, zákazu spalovacích motorů i budoucnosti českého průmyslu. Tam musí být slyšet český hlas. Domnívám se, že bych ten hlas naopak posílil. Z Prahy mohu přímo ovlivnit, jak Česká republika hlasuje v Radě EU, kde se rozhoduje o klíčových zákonech. Voliči chtějí výsledky, ne čekání. A já jim je chci doručit rychleji, efektivněji, přímo z domova. Zároveň čelíme rozkladu státu zevnitř – neřešené migraci, rozvratu veřejných financí, ztrátě kontroly nad klíčovými sektory. Potřebujeme vládu, která chrání občany, ne se bojí pojmenovat problém.

Když se ohlédnete za svým dosavadním působením v EP, jak byste ho zhodnotil?

Moje dosavadní působení v Evropském parlamentu hodnotím jako náročné, ale smysluplné. Soustředil jsem se na ochranu českého průmyslu, zejména automobilového sektoru, který je páteří naší ekonomiky. Připravil jsem také řadu pozměňovacích návrhů k legislativě týkající se spalovacích motorů v automobilech, které měly zmírnit přísné termíny a umožnit státům jako Česko jistou flexibilitu a aby se chránily pracovní místa v dodavatelském řetězci. Bohužel tyto návrhy neprošly v plenárním hlasování, a to i kvůli nedostatku podpory od českých kolegů ze současné vlády – STAN, ODS nebo Lidovců, kteří přitom veřejně hlásají ochranu průmyslu, ale v klíčových momentech hlasovali proti. Za rok v EP jsem se soustředil na ochranu českých zájmů, zejména v oblasti automobilového průmyslu, který je pro naši ekonomiku zásadní.

Daří se Patriotům reálně opouštět cordon sanitaire?

Jako stínový zpravodaj jsem prosazoval flexibilnější regulace, připravil řadu pozměňovacích návrhů a jednal s výrobci i dodavateli, aby byl jejich hlas v Bruselu slyšet. Některé návrhy prošly, jiné padly kvůli nedostatečné podpoře od českých vládních europoslanců, kteří veřejně mluví o ochraně průmyslu, ale v klíčových momentech hlasují proti.

Jako člen frakce Patriots for Europe prosazuji suverenitu států – EU nemůže diktovat jednotná řešení pro 27 rozdílných zemí. Naše země závisí na silném automobilovém průmyslu, který zaměstnává stovky tisíc lidí a přispívá k HDP, zatímco státy jako Nizozemsko nebo Dánsko kladou důraz na zelenou ekonomiku díky svým přírodním podmínkám a menšímu průmyslovému sektoru, Francie tvrdě chrání svou jadernou energetiku. Patrioti postupně narušují cordon sanitaire: naše témata rezonují, budujeme ad hoc aliance na konkrétních otázkách, jako je ochrana hranic nebo konkurenceschopnost. Přesto zůstáváme mimo klíčové funkce kvůli blokaci ze strany velké koalice.

Brusel je pomalý a plný kompromisů. Změny jsou možné, ale vyžadují vytrvalost, argumenty a schopnost spojovat síly. A právě tuhle zkušenost chci přenést domů – kde můžeme ovlivnit evropskou politiku přímo a efektivně.

Neuškodilo snahám Patriotů dostat se blíže k moci nedávné hlasování o nedůvěře Ursule von der Leyenové, které sice vyvolali Rumuni z ECR, ale Patrioti se k němu přidali a avizují, že plánují vlastní hlasování o nedůvěře?

Hlasování o nedůvěře Ursule von der Leyenové 10. července 2025 sice neprošlo, ale výrazně posílilo pozici Patriotů jako odhodlané opozice vůči nefunkčnímu systému EU. Podpořili jsme návrh rumunských poslanců z ECR, protože odhalil hluboké rozpory v Parlamentu a oslabil centristickou koalici. Kontroverze jako „Pfizergate“, netransparentní styl vedení a ignorování suverenity států jsou důvody, proč jsme se postavili proti von der Leyenové. Spolupráce napříč stranami – od PiS po Hnutí pěti hvězd – ukazuje naši schopnost budovat aliance mimo cordon sanitaire. Plánujeme další hlasování o nedůvěře, protože boj za transparentnost a proti korupci je klíčem k reálné změně v Bruselu.

Ale s Ursulou von der Leyenovou budete v případné vládě do jisté míry muset spolupracovat, nebo ne?

Pokud se dostanu do české vlády, budu spolupracovat s kýmkoliv, pokud to bude v zájmu České republiky. S von der Leyenovou a její komisí bych jednal pragmaticky, ale nekompromisně. Odmítám její vizi centralizované a zelené Evropy, která ignoruje realitu běžných lidí. Můj cíl by byl tlačit na reformu EU zevnitř, aby sloužila národním státům, ne bruselským elitám. Spolupráce ano, ale ne na úkor našich zájmů.

Tím se dostávám k vaší kandidatuře. Do voleb jste naskočil poměrně pozdě, jak zatím podle vás probíhá kampaň?

Kampaň Motoristů sobě nabírá na síle. Kandidaturu jsem oznámil až koncem května, protože jsme vsadili na kvalitu před kvantitou. Spustili jsme kontaktní kampaň „Opravíme stát“ – jsme v ulicích, nasloucháme lidem a řešíme to, co je skutečně trápí: bezpečnost, dostupné bydlení, nižší daně a méně byrokracie. Z původních 3 % jsme díky autentickému přístupu vyrostli na 6 %, jak potvrzují srpnové průzkumy NMS i STEM. Lidé slyší náš hlas – za průmysl, proti přehnaným regulacím, za férová řešení pro všechny. Navzdory kritice z médií a negativní kampani opozice zůstáváme věcní. Neřešíme trolly, přinášíme konkrétní návrhy. Do politiky jsem šel, protože už se nedalo dívat na to, jak se naše země ničí rozhodnutími, která ignorují obyčejné lidi. Teď je čas to změnit.

Proč kandidujete právě ve Středočeském kraji? Nechtěli Motoristé, abyste se střetl například s Andrejem Babišem v Moravskoslezském kraji, respektive proč ne?

Kandiduji ve Středočeském kraji, protože ho znám, žiji tu celý život a řeším jeho problémy – dopravu, bydlení, průmysl. Je to srdce české ekonomiky, domov Škody Auto a dalších klíčových průmyslových podniků, které jsou pro naši ekonomiku zásadní. Tady má moje kampaň smysl. Nemám zájem vést války s jinými stranami. Místo toho nabízím silný pravicový hlas proti vládní koalici, s důrazem na bezpečnost, průmysl a ekonomickou stabilitu. Bruselské regulace škodí – a já chci hájit zájmy lidí i firem, které to nejvíce potřebují. Volba Středočeského kraje je tedy pro mě logická – mohu zde efektivně vést kampaň a být blízko voličům, navzdory časovým nárokům mého mandátu.

„Pět procent HDP na obranu odmítáme“

Jak vnímáte vývoj preferencí Motoristů? Opakujete svou nedůvěru vůči agentuře STEM, trend – teď tedy opět rostoucí – je ale u agentur podobný. Uznáváte, že se možná opravdu pohybujete na hranici vstupu do sněmovny?

Preference Motoristů sobě ukazovaly rostoucí trend, i když zůstával v blízkosti pětiprocentní hranice potřebné pro vstup do sněmovny. Výkyv z minulého týdne jen ukazuje, že naši voliči chodí do práce a neúčastní se průzkumů, tudíž je průzkumy nezachycují. Srpnový průzkum NMS Market Research nám dává kolem 6 %, což je zlepšení o 2,5 % oproti červenci, a podobný posun naznačuje i agentura Median. STEM však naše výsledky dlouhodobě podhodnocuje, je to podobné jako před eurovolbami, kdy nám přisuzovali 4,7 %, ale získali jsme 10,26 %. Doufám, že naše kampaň zaměřená na klíčová témata jako ochrana pracovních míst, snižování byrokracie a bezpečnost, získává stále větší podporu. Negativní kampaň od vládních stran a médií nás neodrazuje – naopak, náš tým pokračuje v přímém kontaktu s voliči a prosazování praktických řešení, která odrážejí potřeby lidí. Věříme, že tato práce nás posune přes pětiprocentní práh do Poslanecké sněmovny.

Kdybyste se do sněmovny dostal, jaké by byly vaše osobní priority?

V Poslanecké sněmovně chci prosazovat praktická řešení, která zlepší životy lidí a posílí českou ekonomiku. Zaměřím se na snížení daní a byrokracie, podporu domácího průmyslu – včetně zbrojního sektoru, který přináší miliardy do rozpočtu – a dostupnou energii pro rodiny. Naše země potřebuje ve vzdělávání méně experimentů a více praktických dovedností, aby absolventi byli připraveni na trh práce. Všechny návrhy stavím na datech, efektivitě a respektu k české suverenitě. Mým cílem je suverénní a silný stát, který se umí za své občany postavit i v nejistém světě.

Každý rok máme deficit okolo čtvrt bilionu korun. Do toho přijdou zvýšené výdaje na obranu, Dukovany a tak dále. Dá se to všechno ufinancovat bez zvyšování daní, respektive jak?

Rozpočtový deficit 241 miliard Kč v roce 2025 lze zvládnout bez zvyšování daní – pokud zastavíme plýtvání a zvýšíme efektivitu. Navrhuji omezit byrokracii, která stojí desítky miliard ročně, skrze digitalizaci a zjednodušení procesů. Dále je nutné přehodnotit dotace na nesmyslné projekty a některé nevládní organizace, a tyto prostředky přesměrovat do infrastruktury, školství a energetiky. Výdaje na obranu udržíme na 2 % HDP, což je rozumná hranice. Posílíme domácí zbrojní průmysl, který generuje miliardy z exportu – zejména na Ukrajinu. Odmítáme návrhy na navýšení na 5 % HDP, které by rozpočet neúnosně zatížily. Dukovany chceme financovat chytře – kombinací evropských fondů a soukromých investic, aby stát nesl jen zlomek nákladů. Cílem je rozpočet, který chrání občany, podporuje růst a hájí české zájmy – bez dalšího daňového zatížení.

Je pro vás jediným potenciálním koaličním partnerem hnutí ANO? S vládními stranami si žádnou spolupráci představit neumíte?

ANO je přirozeným partnerem, protože sdílíme odpor k centralizaci EU a Green Dealu, a jejich pragmatický přístup je blízký našemu. Spolupráce v europarlamentu ve frakci Patrioti pro Evropu ukazuje, že s ANO můžeme fungovat. Vládní strany, jako SPOLU nebo STAN, prosazují politiky, které ničí český průmysl a svobodu – Green Deal, vysoké daně, inkluzi. S nimi si spolupráci nepředstavuji, protože jejich vize je v rozporu s tím, co chtějí naši voliči.

O jaké resorty byste se chtěli jako Motoristé a vy konkrétně případně ucházet?

Je příliš brzo spekulovat o konkrétních resortech, které by Motoristé sobě mohli v budoucnu zastávat, protože naším hlavním cílem je nyní získat důvěru voličů a pevně se usadit v Poslanecké sněmovně. Soustředíme se na kampaň a předkládání praktických řešení. Pokud bychom měli příležitost podílet se na vládě, zaměřili bychom se na oblasti, kde můžeme prosadit priority jako ochrana ekonomiky, podpora infrastruktury a rozumná rozpočtová politika, i s ohledem na mezinárodní zájmy České republiky. Osobně bych rád využil své zkušenosti k podpoře českých zájmů, ale konkrétní role jsou zatím předčasnou otázkou – důležité je teď přesvědčit občany, že naše vize je pro ně přínosná.

Podle řady expertů Motoristům nepomohly vaše nedávné kauzy. V jaké fázi je nyní proces spojený s obviněním vaší bývalé partnerky z násilí a znásilnění?

Chápu, že tyto otázky vzbuzují pozornost, ale proces je nyní plně v rukou Policie ČR, se kterou maximálně spolupracuji. Obvinění jednoznačně odmítám jako nepravdivá a vnímám je jako pokus o dehonestaci, který cílí nejen na mě, ale i na práci Motoristů sobě. Věřím v nestrannost vyšetřování a nehodlám spekulovat o detailech, aby nebyla narušena jeho objektivita. Mým hlavním cílem je nyní pokračovat v kontaktní kampani, kde se s týmem soustředíme na řešení skutečných problémů lidí, jako je ekonomická stabilita nebo bezpečnost.

Čili jednoznačně odmítáte, že by mezi vámi a vaši bývalou partnerkou došlo k jakémukoliv násilí?

Ano, jednoznačně odmítám, že by k jakémukoli násilí mezi mnou a mou bývalou partnerkou došlo. Tato obvinění jsou nepravdivá a slouží jako nástroj politické kampaně proti mně. Celou záležitost řeší Policie ČR, které poskytuji maximální součinnost, abychom dospěli k objektivnímu vyjasnění.

Celkově jste ale na první pohled změnil svou rétoriku. Narážím pochopitelně na vaši rychlou jízdu na dálnici, kde jste nyní dal 50 tisíc do Fondu pro oběti nehod, dříve jste ale příliš pokorný nebyl. Co za tou změnou stojí?

Ano, je pravda, že jsem na německé dálnici jel rychle. To, že jsem to sdílel byla chyba, kterou nebudu zlehčovat. V tu chvíli jsem si neuvědomil, jak může takové jednání – a především pak to veřejné sdílení - působit na mladé lidi, nezkušené řidiče, jejich rodiče a následně také naše voliče. Jako veřejně známá osoba mám zodpovědnost nejen za svá slova, ale i za příklad, který dávám. Mrzí mě to o to víc, že jsem si to v tu chvíli neuvědomil. Rozhodnutí věnovat dar 50 tisíc korun do Fondu pro oběti nehod nebylo jen symbolickým gestem, ale upřímnou snahou převzít odpovědnost a podpořit dobrou věc. Vím, že důvěra se buduje činy, ne slovy – a i proto jsem svou rétoriku změnil. Uvědomil jsem si, co všechno může být v sázce a že mohu svým jednáním ovlivňovat své fanoušky a pokud mám být dobrým politikem, který má lidem pomáhat, musím začít u sebe. A tohle byla pro mě důležitá lekce. Nyní se však už chci soustředit na to, co skutečně pomůže lidem – ať už jde o ochranu ekonomiky, podporu motoristů, nebo rozumnou bezpečnostní politiku.

 

Diskuze

Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.

1. září 2025