SOCIÁLNÍ SÍTĚ

Sociální sítě mají svůj vrchol už za sebou. Mladí lidé na nich už tráví méně času

SOCIÁLNÍ SÍTĚ
Sociální sítě mají svůj vrchol už za sebou. Mladí lidé na nich už tráví méně času

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Sociální sítě formují život moderní společnosti – slouží ke komunikaci, ovlivňují volby i sebeprezentaci. Většina Čechů je používají denně. Přestože jejich přítomnost působí všudypřítomně, statistiky ukazují, že celosvětové používání sociálních sítí v poslední době stagnuje – a v některých skupinách dokonce klesá.

Deník Financial Times (FT) si nechal od analytické společnosti GWI zpracovat rozsáhlou studii o online zvycích 250 tisíc dospělých z více než padesáti zemí. Výsledek byl překvapivý: čas, který lidé tráví na sociálních sítích, dosáhl svého vrcholu už v roce 2022. Od té doby trvale klesá.

Podle FT trávili uživatelé starší 16 let na konci roku 2024 na různých platformách průměrně dvě hodiny a dvacet minut denně – tedy téměř o deset procent méně než v roce 2022. Nejvýraznější pokles se přitom týká osob mladších třiceti let, tedy skupiny, která byla dosud nejaktivnější.

Ztráta původního smyslu

Za ústupem může stát i proměna samotných sítí. Ty už dnes často neslouží svému původnímu účelu – tedy sociální interakci. Platformy jsou stále více zaplavovány obsahem vytvořeným umělou inteligencí, který vytlačuje příspěvky skutečných uživatelů. Společnost OpenAI například plánuje vlastní sociální síť kolem systému ChatGPT a už spustila i „tiktokový klon“ s videi generovanými umělou inteligencí.Podle analýzy GWI klesl od roku 2014 o více než čtvrtinu podíl lidí, kteří sociální sítě používají, aby „zůstali v kontaktu s přáteli, vyjádřili se nebo poznali nové lidi“. Uživatelé je dnes vnímají spíše jako zdroj informací či zábavy.

Mobilní internet naopak roste

Podobné výsledky přinesl i reprezentativní průzkum mezi 41 tisíci obyvateli Německa, který si objednal týdeník Die Zeit. I ten ukázal, že propojení s přáteli a rodinou hraje při používání sociálních sítí čím dál menší roli. Přesto stále 45 % dotázaných uvedlo, že prostřednictvím sociálních sítí udržuje kontakt s blízkými – přičemž pojem „sociální média“ zahrnoval i komunikační aplikace jako WhatsApp.

Zajímavostí je, jak připomíná deník Der Standart, že zatímco aktivita na sociálních sítích klesá, celková mobilní internetová aktivita nadále roste. Důvodem je pravděpodobně digitalizace služeb, které byly dříve čistě analogové.

Uživatelé chtějí méně online času

Změna v přístupu uživatelů není náhodná. V digitální studii německé Postbank z roku 2025 uvedlo 72 % respondentů, že nechtějí dál zvyšovat svou soukromou online aktivitu. Zejména mladí lidé se chtějí omezit – 36 % osob ve věku 18 až 39 let plánuje „být v budoucnu méně online“.

Výjimku z celosvětového trendu tvoří Spojené státy. Podle FT zde spotřeba sociálních médií nadále roste – do roku 2024 dosáhla úrovně o 15 % vyšší než v Evropě.

vra

Diskuze

Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.