AUTOMOBILOVÝ PRŮMYSL

„Ideologický zákaz spalovacích motorů zrušíme,“ říká šéf největší frakce v Evropském parlamentu

AUTOMOBILOVÝ PRŮMYSL
„Ideologický zákaz spalovacích motorů zrušíme,“ říká šéf největší frakce v Evropském parlamentu

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Evropská lidová strana (EPP) se chystá předložit návrh na zrušení legislativy, která počítá se zákazem prodeje nových aut a dodávek se spalovacími motory od roku 2035. Podle šéfa frakce EPP v Evropském parlamentu Manfreda Webera je nutné chránit evropský automobilový průmysl a zamezit jeho dalšímu oslabování. Jeho prohlášení přichází v době, kdy Evropská komise po silném tlaku evropských automobilek uvedla, že o změnách ohledně zákazu spalovacích motorů rozhodne už do konce tohoto roku. Informuje například Euractiv.

V rozhovoru pro německý deník Die Welt Weber uvedl, že zákaz spalovacích motorů, jenž byl přijat v rámci evropského Zeleného údělu, představuje zásadní problém. „Evropanům slibuji konec postupného vyřazování spalovacích motorů,“ prohlásil. Podle něj je třeba napravit „ideologické chyby“ z minulého legislativního období a zajistit, aby se automobilový sektor nestal obětí příliš tvrdých ekologických opatření.

„Ideologické chyby minulého legislativního období musí být napraveny,“ řekl. „Je důležité, abychom zajistili pracovní místa v automobilovém průmyslu a získali podporu pracujících,“ uvedl Weber.

V současnosti platí, že od roku 2035 nesmí automobilky v EU prodávat automobily, které produkují emise, což v praxi znamená konec spalovacích motorů v EU. Proti zákazu se vytrvale staví evropský autoprůmysl, který varuje, že cíl je vzhledem ke stavu elektromobility v Evropě nerealistický.

„Potřebujeme sladit politické ambice s reálnou poptávkou zákazníků, zajistit cenově dostupnou energii a vytvořit podmínky, ve kterých budou evropské firmy schopny investovat a udržet výrobu i pracovní místa v Evropě,“ uvedl výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl pro Echo24.

Ten upozorňuje, že cíle EU jsou příliš ambiciózní, například EU podle současných regulací požaduje, aby 25 % prodaných automobilů bylo elektrických, když reálná tržní poptávka se pohybuje kolem 15 %.

Výzvu ke změně současných regulací zveřejnila pak Evropská asociace výrobců automobilů (ACEA). Ta si klade za cíl zrušení konce spalovacích motorů a zmírnění některých emisních cílů v následujících letech. Prosazují například delší využívání spalovacích motorů pomocí využití syntetických paliv, větší podporu hybridů či zmírnění regulací a pominutí hrozby masivních pokut, pokud je automobilky nesplní.

V pátek tak probíhalo již třetí jednání představitelů autoprůmyslu a EK. Von der Leyen po jednání na sociální síti X naznačila, že změny přijdou, ale budou vyvážené: „Spojíme dekarbonizaci s technologickou neutralitou,“ napsala s odkazem na požadavek výrobců, aby nebyly zvýhodněny jen elektromobily, ale i jiné nízkoemisní technologie.

Dalším krokem má být investiční podpora výroby baterií. Evropská komise se zavázala uvolnit 1,8 miliardy eur na posílení kapacit v rámci unie.

max

Diskuze

Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.

16. září 2025