ZMĚNY PRO ŘIDIČE

Za volant bez řidičského a technického průkazu. Pravidla se mají změnit od roku 2024

ZMĚNY PRO ŘIDIČE
Za volant bez řidičského a technického průkazu. Pravidla se mají změnit od roku 2024

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Již od příštího roku možná řidiči na území ČR nebudou muset s sebou vozit řidičský průkaz ani osvědčení o technickém průkazu, tzv. malý technický průkaz. Zavádí to novela o silničním provozu, kterou nyní projednává Poslanecká sněmovna. Původně mělo toto opatření platit až od poloviny roku 2025. Na úterním setkání s novináři to řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

Podle něho se resort snaží rušit nebo zjednodušit zbytečné agendy, které se za poslední roky nashromáždily. K tomu má mimo jiné přispět portál dopravy, kde motoristé mohou například požádat o nový řidičský průkaz, výpis z karty řidiče nebo si koupit dálniční známku. V budoucnu by měl portál například zprostředkovat i zápis vozidla do registru.

Od letošního března byla prodloužena doba platnosti evidenčních kontrol z jednoho měsíce na jeden rok. Protokol o evidenční kontrole již také není nutné přikládat při žádosti o zápis vozidla do registru. Od příštího roku by měl být také zrušený technický průkaz vozidla a být sloučený s osvědčením o technickém průkazu. Zjednoduší se také zápis změny vlastníka vozidla, které bude možné provést společnou žádostí.

Ministerstvo chce také snížit během příštích dvou let počet pracovníků vyřizujících dopravní agendy o 18 ze stávajících 450 lidí. Uspoří také 15 procent nákladů na energie a 20 procent na plyn.

Ministr Kupka na tiskové konferenci mluvil také o dlouhodobém financování resortu. Stát bude na investice do rozvoje dopravní infrastruktury, na opravy i údržbu potřebovat v letech 2024 až 2050 celkem 5,1 bilionu Kč. Z toho v příštích deseti letech půjde o 2,8 bilionu Kč v cenách roku 2022. V průměru bude potřeba zajistit pro rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury 182 miliard korun ročně.

V současné době je v různých stadiích přípravy 900 staveb na silnicích, železnici nebo vodních cestách. Dopravní stavby jsou podle priorit a důležitosti rozdělené do 161 klastrů, tedy funkčních celků.

,