POLSKÁ VLÁDA

Češi mají přístup k moři, jásá Tusk. Naše dálnice ale bude stát nejdřív za dva roky

POLSKÁ VLÁDA
Češi mají přístup k moři, jásá Tusk. Naše dálnice ale bude stát nejdřív za dva roky

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Může to znít divně, ale Česko bude mít přístup k moři, oznámil polský premiér Donald Tusk. Chystá se lídr sousední země darovat Čechům pás země, který by vedl až Baltu? Nikoliv, Tusk nadsázkou pouze komentoval dokončení rychlostní silnice S3, kterou v pondělí otevře. Ta spojí západní Polsko a též Česko až s městem Ústí nad Svinou ležícím na samém severu země. Problémem je, že česká část napojení zatím není hotová.

Česká D11 by měla být dle plánu dokončena začátkem v roce 2028, celkem 21 km dlouhý úsek vedoucí z Trutnova na polskou hranici ovšem zbrzdilo vícero záležitostí. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) například v letošním květnu pozastavilo stavbu na 300 metrů dlouhém úseku, protože na několika místech na trase stavby byla naměřena zvýšená koncentrace přírodní radioaktivity.

Generální ředitel ŘSD Radek Mátl na sociální síti X uvedl, že by mohla ohrozit zdraví lidí na stavbě. Haldy se zvýšenou koncentrací radionuklidů pocházely z bývalé elektrárny v Poříčí nedaleko Trutnova. Státní úřad pro jadernou bezpečnost ovšem sdělil, že naměřené hodnoty představují jen malé nebezpečí, a tak stavba během léta pokračovala. Podle Mátla mohla záležitost celý projekt zbrzdit maximálně o půl roku.

Stavba začala v roce 2024. „Začínáme s jedním z nejočekávanějších projektů, u kterého se podařilo překonat všechny překážky a konečně můžeme kopnout do země,“ sdělil loni v říjnu ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Stavební povolení dříve zkomplikovali aktivisté ze spolku Děti země, dále také spor o archeologický výzkum podloží. Nový úsek dálnice D11 bude zahrnovat dle ŘSD 28 mostů, 2 tunely, 3 mimoúrovňové křižovatky a 10 protihlukových stěn. Stavba má stát necelých 12 miliard korun.

Poláci: Máme hotovo!

Tusk ve videu, které zveřejnil na sociálních sítích, připomněl, že výstavba se zahájila už v roce 2007 a že ji bylo potřeba dokončit po vítězství ve volbách 2025. V roce 2007 to byl právě on v čele Občanské platformy, kdo začal v rámci svého prvního premiérského období (2007-2014) komunikaci budovat. Po jeho konci projekt nabral zpoždění v době, kdy u moci stálo konkurenční Právo a spravedlnost (PiS). Proto Tusk triumfálně sděluje, že bylo potřeba, aby se dostal opět k moci v roce 2023, aby byl projekt dokončen.

„No co, nekecáme, děláme,“ shrnul Tusk stavbu, kterou nazývá „jedním z největších a nejpůsobivějších silničních projektů v historii Polska“. Ve videu zmiňuje, že dálnice zahrnuje 2 tunely,3 mosty a 5 vyvýšených komunikací, které slouží k překlenutí terénu, tedy tzv. estakád.

dst

Diskuze

Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.

23. října 2025