ZMĚNA DORUČOVÁNÍ

Pro řidičák už nikam nemusíte. Výdejní boxy dál válcují ztrátové poštovní služby

ZMĚNA DORUČOVÁNÍ
Pro řidičák už nikam nemusíte. Výdejní boxy dál válcují ztrátové poštovní služby

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Samoobslužné výdejní boxy se staly fenoménem, který zásadně mění podobu doručovacích služeb v Česku. Zatímco Česká pošta zaznamenává úbytek zásilek a prohlubující se ztrátu, síť výdejních boxů napříč republikou neustále roste. Firmy rozšiřují nejen počet boxů, ale i nabídku služeb, které jejich prostřednictvím poskytují – od posílání balíků mezi jednotlivými schránkami až po vyzvedávání řidičských průkazů.

Nejnověji o sobě dala vědět společnost Alza.cz, která oznámila spuštění služby Pošli to AlzaBoxem. Novinka umožní zákazníkům posílat si mezi sebou balíky prostřednictvím více než 2500 AlzaBoxů. „Zákazníci se nemusí vázat na otevírací dobu, nikde nečekají a zásilku odešlou, kdy chtějí. Věříme, že si služba rychle najde své místo na trhu – právě díky nonstop dostupnosti a rychlosti doručení,“ uvedla mluvčí Alzy Eliška Čeřovská. Cena za přepravu mezi boxy bude 69 korun, s plánem do budoucna přidat platbu na dobírku, pojištění či doručování nadrozměrných zásilek.

Podobnou službu nabízí už i Zásilkovna ze skupiny Packeta, která v Česku provozuje aktuálně zhruba 5500 výdejních boxů. Obě firmy plánují své sítě i nadále rozšiřovat – Alza chce přidat přes 1000 boxů, Zásilkovna zvýšit kapacitu o 50 procent.

Uber jako kurýr

Do prostoru doručování zásilek se nově zapojuje i Uber. V Praze spustil službu Courier, která umožňuje přepravu balíků podobně jako u taxi. „Novou službu jistě ocení také řidiči, kteří budou moci navýšit svůj výdělek právě díky přepravě zásilek,“ uvedl provozní manažer Uberu pro ČR Štěpán Šindelář. Služba zatím funguje pouze v Praze, do budoucna má expandovat do dalších měst.

Zásilku lze sledovat online, příjemce nemusí mít staženou aplikaci. Jediným limitem je hmotnost do 15 kilogramů a hodnota do 2500 korun. Zakázané jsou zbraně, alkohol či zkazitelné potraviny.

I stát

Výdejní boxy si nově osvojil i stát. Ministerstvo dopravy od července spustí možnost vyzvednout si nový řidičský průkaz ve výdejním boxu nebo na výdejním místě. „Osoby, kterým bude uděleno nebo rozšířeno řidičské oprávnění, budou moci řídit již od okamžiku zápisu oprávnění do registru řidičů a nebude třeba čekat na fyzické převzetí průkazky,“ upozornil poslanec Stanislav Blaha (ODS). Součástí digitalizace dopravy jsou i elektronické žádosti s nižším správním poplatkem či možnost udělit digitální plnou moc jiné osobě pro vyzvedávání dokladů.

Zatímco výdejní boxy zažívají boom, Česká pošta čelí úpadku. Za pět let se počet přepravených zásilek do dvou kilogramů propadl o více než polovinu, jen loni šlo o meziroční pokles o 22,5 procenta. Podle Českého telekomunikačního úřadu je důvodem přechod uživatelů k flexibilnějším komerčním službám. Pošta navíc loni prohloubila svou ztrátu na 1,25 miliardy korun.

Z tohoto důvodu podnik od letošního dubna oddělil balíkové a logistické služby do nové organizační jednotky a chystá její transformaci do samostatné akciové společnosti Balíkovna. Tu má v budoucnu podpořit vstup strategického partnera.

Problémy s kapacitou i estetikou

S rostoucím počtem boxů (v Česku je jich aktuálně kolem 15 tisíc) roste i napětí. Podle průzkumu agentury ResponseNow více než polovina lidí vnímá nedostatečnou kapacitu boxů – 22 procent respondentů zažilo zpoždění zásilky, téměř 70 procent přesměrování na jiné místo.

Firmy reagují výstavbou boxů s vyšší kapacitou a spoluprací s obcemi. Například Zásilkovna zveřejnila Manuál pro instalaci Z-Boxů a nabízí i spolupráci konkurenčním dopravcům. Stejně tak Alza umožňuje doručení i jiným přepravcům, čímž chce předejít tzv. hnízdům – místům, kde vedle sebe stojí více boxů různých firem.

Vedle praktických otázek se začíná řešit i vzhled. „Design AlzaBoxů se snažíme přizpůsobit specifickým místním požadavkům. V historických částech měst často využíváme decentní šedý branding,“ vysvětluje Čeřovská. Architekt Adam Gebrian pak považuje za ideální začlenění boxu přímo do plotu nebo budovy: „Jakmile odstraníte část plotu a nahradíte ji boxem, který veřejnému prostoru v tu chvíli přináší přidanou hodnotu, je to to nejlepší, co můžete udělat.“

jhr

Diskuze

Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.