REFORMA PARKOVÁNÍ

„Není možné, aby v jedné části Prahy stálo parkování 1 200 a v jiné 3 600 Kč“, ozývá se kritika návrhu nového parkování

REFORMA PARKOVÁNÍ
„Není možné, aby v jedné části Prahy stálo parkování 1 200 a v jiné 3 600 Kč“, ozývá se kritika návrhu nového parkování

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Pražský magistrát připravuje velkou reformu parkování v hlavním městě. Náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti) volá po reformě kvůli zklidnění dopravy v některých částí města, kde chce zakázat vjezd vozidel. Zároveň chce přenést větší podíl k určování parkovacích zón na městské části, které by určovaly část poplatku místně. K návrhu, který by mohl vstoupit v platnost na podzim, se sešla řada připomínek od městských částí, dokonce magistrát kvůli množství připomínek prodloužil termín jejich odevzdání o několik týdnů do konce ledna. Reakce městských částí jsou různé, zatímco, některé změny vítají, další varují, že muže problém s nedostatek parkování pouze posunout z centra do městských částí.

Největší reforma parkování má vést k většímu podílu městských částí na systému, zároveň však zavádí řadu novinek. Například využívání modrých zón pro zásobování či možnost krátkodobého využití parkování v modrých zónách skrz magistrátní aplikaci. Umožnila by také pronajímatelům parkovacího místa jeho propůjčení přes systém kreditů.

„O využití ploch by měli rozhodovat lidé v daném místě, nejen magistrát. Mým cílem je dát více pravomocí městským částem, proto chci dvousložkovou část ceny. Magistrátní složka by sloužila na opravy silnic, složka pro městskou část by byla hlavně regulační,“ představil hlavní změnu Hřib v podcastu zdopravy. Regulační složku by určovala městská část, nesměla by však být vyšší než magistrátní.

Zdeněk Hřib v podcastu otevřeně říká, že jedním z jeho cílů je zvýšení ceny za využívání modrých zón pro rezidenty. K této změně také míří největší část kritiky. A to například z Prahy 3, která je blízko dopravně silného centra. Jednou z největších změn je zrušení krátkodobého parkování v modrých zónách pro nerezidenty. Dále dává městským částem možnost rozhodnout o vymezení modré nebo fialové (návštěvnické) zóny na svém území. V praxi by tak mohlo nastat, že Praha 1 kompletně zmodrá a nikdo kromě rezidentů již nezaparkuje. Představte si stejnou situaci na Jarově — jak by se na to asi tvářili sousedé z Vysočan? Nepovažuji to za šťastné řešení. Tak jako nechat městské části rozhodovat o výši poplatků. Není možné, aby roční karta stála na Trojce 1 200 Kč a na vedlejší Desítce třeba 3 600 Kč,“ uvádí ke změnám opoziční zastupitel na Praze 3 Filip Nekola (ODS).

Podobně před různými cenami určovanými městskými částmi varuje zastupitelstvo Prahy 2. To nedávno o změnách jednalo a usneslo se, že změny jsou nesystémové a různé ceny mohou vést k problémům především na hranicích městských částí. Místo toho Praha 2 navrhuje cenová pásma podle vzdálenosti od centra. Radní pro dopravu Tomáš Halva (TOP 09) se také negativně vyjádřil ke změnám k zásobování. „Jako centrální městská část nesouhlasíme zejména se změnami v parkování vozidel pro zásobování. Tímto opatřením odkážeme řidiče na parkování v modré zóně, ale jen za předpokladu, že na konkrétním místě bude volno, a to je v centrální části a na exponovaných místech takřka nereálné. Výsledkem bude zásadní zhoršení logistiky a zásobování, další nežádoucí parkování zásobovacích aut na chodnících nebo přímo v jízdních pruzích, proti kterému se snažíme bojovat. V navrhované reformě také postrádáme zpoplatnění parkování jednostopých vozidel. Motorky a skútry často zabírají i jedno celé parkovací místo,“ dodává radní pro dopravu Tomáš Halva.

Městská část Praha 2 naopak oceňuje například možnost parkování pro řemeslníky, zpoplatnění parkovacího místa pro elektromobily či systém kreditů pro návštěvy.

Už nyní je jasné, že debata se všemi městskými částmi bude ještě nějaký čau probíhat. Probíhající jednání a studie připomínek magistrátem, je také jedním z důvodů proč Zdeněk Hřib ještě nekonkretizoval cenové rozpětí reformy. Na sociálních sítích se však zvedla proti zvyšování ceny vlna odporu vzhledem k tomu, že ani rezidenti nemají v současné době garantováno místo v případě, že si parkování v modré zóně platí.

V Praze existují tři parkovací zóny. Modrá je určená pro rezidenty, vlastníky nemovitostí nebo podnikatele v daném místě. Ostatní řidiči mohou zaplatit za 1-3 hodiny na daném místě. V fialové zóně, mohou nerezidenti parkovat za poplatek. V oranžové zóně jsou podmínky parkování určeny lokálně a nejsou omezeny pouze pro rezidenty. Barvy na vozovce ale neodpovídají zmíněnému zónování.

max

4. února 2024