KAMPAŇ STAN

„Idea asi v pořádku.“ Ale co dál? Experti hodnotí Rakušanovo turné po hospodách

KAMPAŇ STAN
„Idea asi v pořádku.“ Ale co dál? Experti hodnotí Rakušanovo turné po hospodách

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Máloco teď vyvolává takové ohlasy jako nová kampaň hnutí STAN a ministra vnitra Víta Rakušana, který začal objíždět regiony se svými setkáními „bez cenzury“. Prvním testem si vicepremiér prošel v pondělí v Karviné, kde nechyběly ani nadávky a křik. Výjezd pak vyvolal rozmanité reakce mezi politologickými a veřejnými kruhy.

Debata s ministrem v místní restauraci se nesla v hodně vyostřeném duchu. Servítky si nebral tazatel, který položil hned první otázku do mikrofonu: „Já se chci zeptat, kdy podáš demisi, protože jsi pokazil, na co jsi sáhnul?“ Když ministr odpověděl, že demisi se podat nechystá a že o složení vlády rozhodují volby, ozvalo se skandování „Demisi! Demisi“, které přehlušilo i další otázku.

Otázky na Rakušana se týkaly důchodců i mladých rodin, mezd, vězeňské služby, zvyšování daní, korespondenční volby, střelby na univerzitě v Praze, pošty, problémů Liberty Ostrava i podpory Ukrajiny proti Rusku.

Reálná snaha, nebo divadlo?

Na Rakušanů výkon se sešly mnohé reakce od pochvalných za to, že se snažil polidštit, až ke kritickým, že se v zásadě Karvinou jen zneužil k líbivé kampani před evropskými volbami, které proběhnou už letos na jaře.

Politolog Pavel Šaradín, zdůraznil, že Rakušanův přístup se liší od předchozích výjezdů politiků, a to tím, že je součástí větší kampaně na posílení pozice STAN. „Výhodou je, že ministr vnitra začal jako první a že ukázal, že se debaty nebojí. Řemeslně byl výjezd do Karviné dobře zvládnutý a nyní z něj může STAN těžit na sociálních sítích. Aby měl rebranding STAN a jeho nynější fáze smysl, musí následovat další kroky. Pro ministra může mít poznávání mu ne nakloněného prostředí velký význam, minimálně v tom, že zjistí, co lidé považují ve společnosti za důležité,“ sdělili deníku Echo24.

Podle něj mohou mít někdy podobné výjezdy skutečně pozitivní efekt, těžil z nich například Miloš Zeman po celou dobu svého prezidentského mandátu, nebo i expremiér Andrej Babiš, míní.

Politolog Roman Chytilek vyjádřil spíše opatrný optimismus ohledně efektu tohoto kroku pro STAN. Připustil, že je obtížné posoudit, zda jde o „reálnou snahu“ nebo jen „divadlo“.

„V situaci, kdy je společnost hodně rozdělená, je překročení stranických linií s argumentací, v níž politik přiznává nedostatky, ale zároveň vysvětluje, proč považuje některé věci za důležité dělat, aktivitou, která může aspoň trochu obrousit hrany mezi různými sociálními skupinami či příznivci různých stran,“ myslí si Chytilek.

Ukazuje se, že svět není nutně tak přísně rozdělen, jako by si lidé mysleli, uvádí expert. „Idea je tedy asi v pořádku, ale bude záležet na konkrétním provedení,“ dodává.

Expertky: Obsah kampaně je problém

Marketingová expertka z Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy (FSV UK) Denisa Hejlová pro Echo24 uvedla, že kampaň hnutí STAN je zaměřena na jejich klíčové voliče z regionů. „Snaží se obnovit důvěru, navázat na dřívější užší vztah občanů se starosty a místními politiky, které znají. Určitě je dobře, když politici vyrážejí na osobní setkání s voliči, to nic nenahradí a osobní kontakt je nakonec dobrý i pro politiky,“ míní Hejlová.

„Jako problematické vnímám hlavní heslo ‚bez cenzury‘, protože bohužel právě avizovaný boj s dezinformacemi v počátku této vlády řada voličů zejména z opozice vnímala negativně a úplně se nepovedl. Vláda se snaží na tom nyní pracovat nově, ale nevidím tu pozitivní důvod, proč na to navazovat. V Rakušanově klipu úplně chybí argument, co se STANu opravdu povedlo a proč je volit,“ uvedla Hejlová.

Další problém spatřuje ve „vyříkávání si s Fialou“, což Rakušan zmiňuje ve virálním videoklipu z volejbalové šatny, jímž celou kampaň odstartoval. „To působí poněkud trapně, vzhledem k tomu, že oba pánové jsou součástí jedné vlády. Rekordně nízká důvěra občanů v tuto vládu se tak vztahuje na všechny její členy včetně ministra vnitra,“ dodala Hejlová.

Odbornice na politický marketing Marcela Konrádová z FSV UK pro Echo24 řekla, že ji spuštění kampaně nepřekvapuje. „Vládní či nevládní, STAN potřebuje novou krev do žil vzhledem ke klesající popularitě vlády, jejíž jsou součástí, řadou kauz jejích členů a spolupracovníků, ale také aktuálním medializovaným hodnocením Víta Rakušana jako ministra vnitra v souvislosti s prosincovou tragédií na Filozofické fakultě UK v Praze,“ poukázala Konrádová.

Nový brand může podle ní hnutí pomoci. „Heslo debat Bez cenzury má podle mého názoru ukázat voličům, že strana již nemá co skrývat, naopak je otevřena kritice a komentářům. Logikou může být také vcelku jednoduchý sběr dat (zpětná vazba), na základě nichž pak mohou připravit kampaň pro parlamentní volby v příštím roce,“ míní Konrádová.

S ohledem na vybrané lokace, do kterých Rakušan a spol. zamíří, připomněla Konrádová, že podobně postupoval také prezident Pavel, který po vyhraných volbách navštívil právě tyto vyloučené lokality, kde navíc nedostal výraznější volební podporu. „A zcela jistě mu to neublížilo,“ řekla expertka.

Šlo o první ze série Rakušanových debat Bez cenzury. Jejich cílem je podle STAN vrátit se ke kořenům starostenského hnutí a vést s lidmi dialog o tom, co je pro ně skutečně podstatné i v čem vidí chyby současné vlády. V dalších týdnech budou následovat debaty v Sokolově, Mostě či České Lípě.

Jan Hrdlička