DOPRAVA V PRAZE

Tramvaje se v Praze blíží na Václavák. U Muzea už vedou koleje přes Magistrálu

DOPRAVA V PRAZE
Tramvaje se v Praze blíží na Václavák. U Muzea už vedou koleje přes Magistrálu

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Práce na propojení Vinohradské třídy s horní částí Václavského náměstí se posunuly do další fáze. V místě, kde se pod magistrálou bourá bývalý podchod u Národního muzea, už jeden z pruhů silnice vede přes budoucí tramvajové koleje. „Tramvajové pokroky u Muzea. Jeden z pruhů magistrály vede nově přes koleje,“ uvedla organizace Pražská integrovaná doprava (PID).

Změna je součástí velké dopravní přestavby prostoru mezi Legerovou, Vinohradskou a Václavským náměstím. Kvůli pracím na přeložce silnice a likvidaci podzemních prostor je automobilový provoz od července převeden do tramvajového pásu. Tramvaje mezi I. P. Pavlova a Muzeem nejezdí a výluka potrvá až do dokončení stavby v roce 2027.

Bourání podchodu a mostu pod Legerovou

Práce v okolí křižovatky ulic Legerova a Vinohradská začaly už v červnu odstraněním části tramvajové trati, po které nyní jezdí auta. Dělníci mezitím pokračují v bourání starého podchodu pod magistrálou i přilehlých prostor, které měly původně sloužit jako garáže Federálního shromáždění. Tento projekt z 80. let však nikdy nebyl dokončen.

„Prostory bude nutné částečně zbourat a částečně zalít drenážním betonem. Zároveň budeme bourat podchod, z něhož zbydou pouze části, které budou sloužit jako zázemí pro zahradníky a pro údržbu a správu parku,“ uvedl náměstek ředitele Technické správy komunikací (TSK) Josef Richtr.

Podchod už několik let neplní svou původní funkci – lidé využívají světelně řízený přechod, který se osvědčil a dopravu nezdržuje, argumentuje magistrát.

Koleje se napojí na Václavské náměstí

Na bourání pod silnicí naváže na jaře 2026 stavba tramvajové trati, která spojí Vinohradskou ulici s novými kolejemi v horní části Václavského náměstí. „Tramvajové propojení bude spuštěno naráz se zahájením provozu trati na Václavském náměstí,“ uvedl Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP).

Práce pod magistrálou potrvají do března příštího roku, kdy se auta vrátí do původní stopy v Legerově ulici. Poté dělníci zahájí stavbu samotných kolejí ve Vinohradské a Škrétově ulici.

Náklady přes miliardu a čtvrt

Celá tramvajová trať od Národního muzea až do horní části Václavského náměstí bude mít délku přibližně 550 metrů a vyjde na 1,24 miliardy Kč. Výstavba napojení směrem k Vinohradské vyjde na dalších 224,7 milionu Kč bez DPH, zčásti z evropské dotace. Stavbu provádí sdružení firem Porr, Porr Bau a Hans Wendel CZ.

Součástí projektu je i rekonstrukce stropních desek stanice metra Muzeum a úprava veřejného prostoru kolem Národního muzea. Cílem je vytvořit přímé tramvajové spojení mezi Vinohrady, Nuslemi, Vršovicemi a centrem města, které bylo přerušeno v 70. letech kvůli výstavbě magistrály. Po dokončení v roce 2027 by tak měla vzniknout jedna z nejvýznamnějších dopravních proměn v centru Prahy za poslední roky.

jhr

Diskuze

Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.

28. října 2025