Vánoce 2025: Kupujete dárky s předstihem? Pozor na slevové akce
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Poslední měsíce v roce se tradičně nesou ve znamení nejrůznějších slevových a marketingových akcí, které všechny vrcholí o Vánocích. Česká obchodní inspekce (ČOI) pro Echo24 popsala, na co si dát při předvánočních slevách pozor, jak se mohou spotřebitelé před, během i po nákupu chránit.
Pojem „Black Friday“ je v posledních letech používán jako synonymum pro slevové akce obecně, jeho užívání již není časově ohraničeno a z hlediska spotřebitele indikuje slevu. Tradičně nicméně tento „svátek“ připadá na listopad, letos konkrétně 28. listopadu. Zvýšená aktivita spotřebitelů i prodejců v období předvánočních nákupů či povánočních a sezonních výprodejů přináší i zvýšená rizika v oblasti poctivosti prodeje. „Například distančních forem prodeje využívají v tomto období i spotřebitelé, kteří jinak nemají s tímto typem prodeje zkušenosti. ČOI proto věnuje kontrolám kamenných prodejen i internetových prodejců zvýšenou pozornost. Neméně důležitá je ale prevence a sami spotřebitelé mohou svou informovaností a odpovědným přístupem výrazně minimalizovat rizika,“ uvedl pro Echo24 mluvčí ČOI František Kotrba.
V souvislosti se slevami a slevovými akcemi spotřebitelům pomůže, když si ujasní své spotřebitelské priority třeba formou klasického „nákupního seznamu“. „Doporučujeme, aby si u zvolených výrobků porovnali ceny u více prodejců a zajímali se o podmínky slevy, které mohou být vázány například na členství ve věrnostním programu, použití aplikace, odběr většího množství výrobků a podobně,“ řekl Kotrba.
Inspektoři doporučují zajímat se o předchozí cenu, protože cena, která je deklarovaná jako cena ve slevě, nemusí nutně znamenat nejnižší cenu na trhu. Prodávající, který deklaruje slevu, musí spotřebitele informovat o nejnižší ceně, za kterou byl výrobek nabízen a prodáván v době 30 dnů před poskytnutím slevy. Výjimku z této povinnosti tvoří zboží s krátkou dobou spotřeby.
- spotřebitel by si měl nejprve ověřit ceny napříč trhem,
- seznámit se s podmínkami nabízené slevy,
- musí vědět s kým smluvní vztah uzavírá,
- u neznámého prodejce si ověřit jeho sídlo, kontaktní údaje,
- seznámit se recenzemi
- zásadně se vyhnout se anonymním prodejcům.
V souvislosti s orientací na distanční formy prodeje je pro spotřebitele důležité, aby skutečně věděl, s kým smluvní vztah uzavírá. Předtím, než učiní závazné kroky, je třeba si ověřit, zda prodávající uvádí kontaktní údaje jako je jméno, adresa, v případě českých subjektů IČO, e-mail a telefon pro komunikaci, aby bez problémů získal informace, kde provozovatel e-shopu sídlí, a dále aby se seznámil s jeho obchodními podmínkami. „Pokud je e-shop nemá, nebo na stránce chybí identifikační údaje, jméno a adresa provozovatele, to, kde sídlí, chybí kontakty, doporučujeme jednoznačně zvolit jiného prodejce,“ řekl Kotrba.
Právě anonymní e-shopy představují pro spotřebitele závažné riziko a v této souvislosti ČOI seznam rizikových e-shopů, který najdou spotřebitelé, který je dostupný na stránkách inspekce. Tam si lidé mohou ověřit, zda se jimi vybraný e-shop na tomto seznamu nenachází.
Jaká jsou nejčastější pochybení?
Rovněž je podle Kotrby důležité, aby spotřebitelé dokázali rozlišovat mezi e-shopem, tedy subjektem, který je v postavení prodávajícího, a on-line tržištěm, kde může být, a také bývá, prodávající odlišný od provozovatele a vzniká tak vztah mezi kupujícím, poskytovatelem platformy a prodávajícím.
„Zmínit je třeba i povinnost prodávajících při uzavírání smluv po telefonu, kdy prodávající musí nabídku, učiněnou během hovoru, potvrdit spotřebiteli v textové podobě. A spotřebitel je nabídkou vázán až poté, kdy projevil svůj souhlas elektronicky nebo podpisem potvrzení nabídky na listině,“ uvedl
Dále ČOI upozorňuje na spotřebitelská práva a v souvislosti s distančními formami prodeje především na právo vrátit zboží do 14 dnů bez udání důvodu. Všechny potřebné informace naleznou spotřebitelé na stránkách ČOI.
„V souvislosti s předvánočními slevami je namístě věnovat pozornost cenám a deklarovaným slevám z cen výrobků. Zákon o ochraně spotřebitele definuje jasná pravidla pro nabízení zboží ve slevě. Prodávající, který deklaruje slevu z ceny výrobku, musí spotřebitele informovat o nejnižší ceně, za kterou byl výrobek nabízen a prodáván v době třiceti dnů před poskytnutím slevy, nebo od okamžiku, kdy začal výrobek nabízet a prodávat do okamžiku poskytnutí slevy, pokud je výrobek v prodeji po dobu kratší třiceti dnů, a v případě postupného zvyšování slevy z ceny výrobku cenu v době před prvním poskytnutím slevy,“ uvedl Kotrba.
Právě porušování ust. § 12a zákona o ochraně spotřebitele je nejčastějším zjištěním, které v rámci kontrol plnění povinností prodávajících v souvislosti as poskytováním slev zjišťujeme. V rámci loňské celoroční kontrolní akce jsme realizovali 1 755 kontrol, porušení právních předpisů jsme zjistili v 796 kontrolách (45 % z celkového počtu provedených kontrol), a nejčastějším zjištěním bylo porušení § 12a zákona o ochraně spotřebitele, spočívající v neposkytnutí informací anebo poskytnutí nesprávných informací o nejnižší ceně, za kterou byl výrobek prodáván nebo nabízen v době 30 dnů před poskytnutím slevy. Tato povinnost, vztahující se k informaci o slevě, byla porušena celkem ve 370 případech.
Druhým nejčastějším zjištěním bylo porušení paragrafu 3 zákona o ochraně spotřebitele, který upravuje poctivost prodeje výrobků a poskytování služeb, a to ve 170 případech. Z toho ve 154 případech došlo k porušení ustanovení, kdy došlo k nesprávnému účtování prodávaných výrobků. Dalším často porušovaným ustanovením zákona o ochraně spotřebitele je povinnost prodávajícího informovat v souladu s cenovými předpisy o ceně prodávaných výrobků nebo poskytovaných služeb. Tyto nedostatky byly zjištěny ve 140 případech.
Diskuze
Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.