Češi už mají chuť utrácet. Nejvíc za benzin a kosmetiku, na jídle naopak výrazně šetří
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Návrat českých spotřebitelů do obchodů utěšeně pokračuje. Tržby v českém maloobchodě bez započtení prodejů a oprav motorových vozidel v březnu mírně zrychlily meziroční růst na 3,4 procenta po únorovém revidovaném zvýšení o 3,2 procenta. V meziměsíčním srovnání tržby obchodníků stouply o 0,4 procenta. Čísla dnes na webu zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ). K meziročnímu růstu maloobchodních tržeb podle statistiků nejvíc přispěl internetový prodej a prodej pohonných hmot, naopak na potravinách Češi viditelně šetří.
"Oproti loňskému březnu se zvýšily tržby za prodej pohonných hmot a nepotravinářského zboží. Prodej prostřednictvím internetu a prodej pohonných hmot přispěly k celkovému růstu maloobchodu nejvíce. Naopak nižší tržby jsme zaznamenali za prodej potravin a u specializovaných prodejen s výrobky pro domácnost," uvedla vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ Jana Gotvaldová. Tržby za pohonné hmoty meziročně vzrostly o deset procent, za nepotravinářské zboží o 5,1 procenta, naopak za potraviny klesly o 0,6 procenta.
K růstu (tržeb) tentokrát nepřispívají pouze nezbytnosti, jako jsou potraviny či kosmetické a farmaceutické výrobky, ale i zboží „pro radost“, všímá si ve struktuře současných čísel hlavní ekonom investiční společnosti INVESTIKA Vít Hradil. "Jde o potvrzení, že spotřeba domácností letos potáhne celou ekonomiku," dodává k tomu Lukáš Kovanda, Hlavní ekonom, Trinity Bank.
V prodejnách s kosmetickými a toaletními výrobky lidé utratili meziročně víc o 8,7 procenta, s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím o 6,1 procenta, s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci o 5,4 procenta, s počítačovým a komunikačním zařízením o 3,7 procenta a s oděvy a obuví o 1,3 procenta. Klesly naopak tržby v obchodech s výrobky pro domácnost o 4,8 procenta.
Ve specializovaných prodejnách potravin se tržby zvýšily o 0,9 procenta a v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin naopak klesly o 0,7 procenta. Nespecializované prodejny s převahou nepotravinářského zboží utržily víc o 7,5 procenta a internetové a zásilkové obchody o 16,1 procenta.
Proti únoru se tržby za nepotravinářské zboží zvýšily o 1,6 procenta a za pohonné hmoty o 1,2 procenta. Naopak za potraviny klesly o rovné procento.
Tržby za prodej a opravy motorových vozidel meziročně i meziměsíčně vzrostly shodně o půl procenta. Ve srovnání s loňským březnem za prodej motorových vozidel včetně náhradních dílů utržily obchody o 0,6 procenta víc, za opravy motorových vozidel tržby stouply o 0,3 procenta.
čtk,
Diskuze
Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.